Skip to content

Marta Barone's craftsmanship glistens beneath the surface of 'Sunken City'

‘Het is echt zo dat de doden op een gegeven moment terugkomen om je op te zoeken, en dat je dan met hen aan tafel moet.’

De Italiaanse schrijfster Marta Barone (34), die deze woorden optekent in haar roman Verzonken stad, ervaart dit aan den lijve als ze haar vader Leonardo verliest, nu tien jaar geleden.

Marta Barone ©Georgette Pavanati

Barone groeide op bij haar moeder en had haar leven lang een moeizame verstandhouding met haar ondoorgrondelijke vader, die ze kende als chaotisch, luidruchtig en onvolwassen. Op een liefde voor mythologie na deelden ze niets met elkaar. ‘Al naar gelang de omstandigheden zag ik hem telkens achter een ander masker glijden’, schrijft Marta, en dat irriteert haar als kind al mateloos. Als Leonardo sterft is dat dan ook geen groot drama, want zoveel belangstelling of warmte koestert ze niet voor hem.

Maar dat verandert wanneer Marta ontdekt dat hij lid is geweest van een communistische beweging en in de gevangenis heeft gezeten vanwege vermeende betrokkenheid bij een gewapende organisatie. Terwijl ze langzaam het verleden van haar vader ontrafelt en begint te begrijpen wie hij was en waarom, ontvouwt zich ook een complex en duister hoofdstuk in de Italiaanse geschiedenis: het tijdperk van de jaren zeventig waarin de emancipatiestrijd van arbeiders en andere goede bedoelingen uitmondden in bloed, geweld en extremisme.

Stroef

Het boek begint stroef. Als lezer ervaar je hetzelfde gebrek aan gevoel en interesse als de schrijfster heeft; de relatie met het levensverhaal van ‘Il Barone’ blijft net zo afstandelijk en bloedeloos als die van de dochter met haar vader. Maar vanaf het tweede deel wordt de sfeer warmer, de kleuren worden dieper, de personages levendiger, het verhaal krijgt vaart en spanning. De waargebeurde feiten van dit tragische levensverhaal beginnen een meeslepende roman te vormen, en Leonardo wordt een steeds intrigerender personage.

Een oude legende over een Russische stad die wegzonk in een meer toen die werd aangevallen en nog altijd schittert in de diepte, dient als een prachtige metafoor voor Leonardo Barone. De zoektocht van zijn dochter laat haarzelf en de lezer de ‘wit-gouden omtrekken ervan onder het oppervlak van het meer ontwaren, en het doffe gebeier van de kerkklokken horen’. Net zo glinstert het vakmanschap waarmee Barone haar roman heeft gecomponeerd onder de oppervlakte van het verhaal.

Good to know Good to know
Marta Barone, Verzonken stad
Vertaald door Manon Smits, 316 p., Ambo Anthos, € 22,99

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)