Skip to content

Southern romance and hushed high spirits: Circolo kicks off in style

Biogas. Het werkt. In Tilburg hebben ze een flinke stap gezet in de verduurzaming van de circusromantiek. De kampvuren, vanaf de eerste editie het ankerpunt van Circusfestival Circolo, zijn aangepast. Niet langer gevoed door steeds doorweekter brandhout spelen er nu prachtig gele vlammen rondom gloeiende brokken. Het houtvuur werd een gashaard, maar ontworpen door een pyrotechnicus met circuservaring. 

De vlammen geven sfeer en warmte zonder de schadelijke effecten die het stoken van nat hout met zich meebrengt. En nat hout, dat hoorde een beetje bij Circolo, net zoals de modder die het gevolg is van een niet helemaal naar behoren werkend drainagesysteem in het Tilburgse Spoorpark.  

Deze editie hoef je niet met modder aan de schoenen te lopen. Het is allemaal wat strakker vormgegeven, met ruime vlonders en dikke houtsnippers rond de tenten. Circolo is ook wat soberder dit jaar. Een goede frietbar en een champagnedraaimolen bleven over van iets dat vroeger toch allemaal wat bourgondischer oogde, qua foodtrucks en koffiebootjes. 

Commedia dell’arte

Deze wat kleiner voelende editie beknibbelt niet op kwaliteit, overigens. Dat bleek al met de openingsvoorstelling, Da Capo van Circus Ronaldo. Het 182 jaar oude familiebedrijf brengt circusromantiek die refereert aan Zuid-Europa. Het zijn commedia dell´arte scènes die zo uit Les Enfants du Paradis of de Molierebiografie van Ariane Mnouchkine konden komen. Zulk monumentaal erfgoed is bij de Belgen in goede handen. Het raakt je in je diepere lagen, zoals goed familietheater ook hoort te doen. 

Dat oergevoel van circus brachten ook de grote man en kleine vrouw mee mee van Alta Gama, in Mentir lo Minimo. Ze brengen een act met een klein wit fietsje waarop ze zinderende acrobatiek bedrijven, des te spannender omdat ze hun publiek steeds dichter bij zich laten komen. Je gaat je afvragen hoe goed iedereen verzekerd is, wanneer ze op een enkele vierkante meter rondjes draaien tussen op de grond zittende toeschouwers. Het gaat allemaal goed, zoals we mogen verwachten bij professionals.

Alta Gama is straattheater dat in de circustent opleeft bij de focus die je er gratis bij krijgt. 

Eenzaam bungelen

Van een heel andere orde is de relatief korte act van Alice Davies. Haar werk heet ‘Sustained’, wat zoveel betekent als ‘verlengd, volgehouden’ en dat is ook precies wat je krijgt. Waar andere trapezekunstenaars hun halsbrekende toeren in voortdurende beweging laten zien, hangt Davies vooral heel stil, maar dan in poses die een normaal mens niet zo lang zou kunnen volhouden. Ondersteboven bij voorkeur. 

Sustained is zo’n voorstelling waarbij je spiegelneuronen overuren draaien. Het is bijna een marteling om te zien, en de traagheid van de act doet bijna pijn. Ook dit is circus, en soms is het dan mooi dat het niet meer dan een half uur duurt. 

Het oogt ook heel eenzaam, dat bungelen, terwijl er een flink team van helpers omheen staat, in het donker. Davies brengt abstractie in een uiterst sobere setting. Geen spektakel, maar verstilling onder hoogspanning. Het blijft je nog uren bij: kleine act, groot effect. 

Meegemaakt: openingsweekend Festival Circolo in Tilburg. Information

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)