Het grensverleggende ensemble voor nieuwe muziek slaat een nieuwe weg in. Asko|Schönberg heet vanaf seizoen ‘25/’26 Het Muziek — met als krachtige belofte: Het nieuwe geluid. De nieuwe naam weerspiegelt de rol die het ensemble speelt in het muzieklandschap: niet volgend, maar richtinggevend. Het Muziek beweegt vooruit – eigenzinnig, onvoorspelbaar en scherp op wat muziek vandaag is en morgen durft te zijn.
“De naam Het Muziek klinkt misschien eenvoudig,” zegt artistiek directeur Fedor Teunisse, “maar is juist radicaal in z’n helderheid. Het schuurt. Het zet muziek centraal als concept, als kracht, als vrijplaats. En het is tegelijk open, uitnodigend en gelaagd — net als wij.”
Meer dan een naamswijziging
Het Muziek bouwt verder op de rijke geschiedenis van Asko|Schönberg dat een stevige reputatie heeft opgebouwd als hét ensemble voor nieuwe muziek. Met spraakmakende concerten, vernieuwende samenwerkingen en diepgravend onderzoek scherpt het ensemble de visie aan: nóg meer ruimte voor nieuwe stemmen, maatschappelijke thema’s, interdisciplinaire projecten, educatie, technologie en onverwachte formats die de relatie tussen publiek, makers en muziek herdefiniëren. Het Muziek kiest voor innovatie, ontmoeting, verbeelding en maatschappelijke relevantie. Een frontlinie van geluid, beleving en betekenis.
Van Asko|Schönberg naar Het Muziek
De naam Het Muziek is ontstaan uit een creatief proces met designbureau Lava, waarbij de artistieke missie als leidraad diende. De keuze is gewaagd: een taalkundige breuk, bedoeld om te blijven hangen, te ontregelen — en te prikkelen. Net zoals het ensemble zelf.
De naamswijziging is onderdeel van een bredere rebranding. De komende maanden wordt er met Lava gewerkt aan de verdere doorontwikkeling van het merk. In september 2025 volgt de officiële lancering van de nieuwe identiteit, inclusief een visuele stijl en website.
Het Muziek. Het nieuwe geluid.