Skip to content

Het Muziek; de nieuwe naam van Asko|SchönbergRadicaal, eigenzinnig en ongehoord: een nieuw geluid breekt door

THIS IS A PRESS RELEASE

Cultural organisations with a Cultural Membership can place their press releases on our site without restrictions. Participate too? Take a Cultural Membership.

Het grensverleggende ensemble voor nieuwe muziek slaat een nieuwe weg in. Asko|Schönberg heet vanaf seizoen ‘25/’26 Het Muziek — met als krachtige belofte: Het nieuwe geluid. De nieuwe naam weerspiegelt de rol die het ensemble speelt in het muzieklandschap: niet volgend, maar richtinggevend. Het Muziek beweegt vooruit – eigenzinnig, onvoorspelbaar en scherp op wat muziek vandaag is en morgen durft te zijn.

“De naam Het Muziek klinkt misschien eenvoudig,” zegt artistiek directeur Fedor Teunisse, “maar is juist radicaal in z’n helderheid. Het schuurt. Het zet muziek centraal als concept, als kracht, als vrijplaats. En het is tegelijk open, uitnodigend en gelaagd — net als wij.”

Meer dan een naamswijziging

Het Muziek bouwt verder op de rijke geschiedenis van Asko|Schönberg dat een stevige reputatie heeft opgebouwd als hét ensemble voor nieuwe muziek. Met spraakmakende concerten, vernieuwende samenwerkingen en diepgravend onderzoek scherpt het ensemble de visie aan: nóg meer ruimte voor nieuwe stemmen, maatschappelijke thema’s, interdisciplinaire projecten, educatie, technologie en onverwachte formats die de relatie tussen publiek, makers en muziek herdefiniëren. Het Muziek kiest voor innovatie, ontmoeting, verbeelding en maatschappelijke relevantie. Een frontlinie van geluid, beleving en betekenis.

Van Asko|Schönberg naar Het Muziek

De naam Het Muziek is ontstaan uit een creatief proces met designbureau Lava, waarbij de artistieke missie als leidraad diende. De keuze is gewaagd: een taalkundige breuk, bedoeld om te blijven hangen, te ontregelen — en te prikkelen. Net zoals het ensemble zelf.

De naamswijziging is onderdeel van een bredere rebranding. De komende maanden wordt er met Lava gewerkt aan de verdere doorontwikkeling van het merk. In september 2025 volgt de officiële lancering van de nieuwe identiteit, inclusief een visuele stijl en website.

Het Muziek. Het nieuwe geluid.

one of our members

one of our members

Members of Culture Press co-own our cooperative for a small monthly or annual fee, and may also contribute content to the site where appropriate. For members with an institutional membership, we offer the possibility of posting their press releases unabridged. Also want to become a member? You can. Please visit this pageView Author posts

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)