Skip to content

film fund

#OscarsSoWhite? Yes. But Europe is no better.

Things have been rumbling in the film world for some time: Why is the silver screen so, er, white? And where are all the women anyway? #OscarsSoWhite but also #OscarIsADude! Many people in the industry have already expressed their displeasure at this. At the previous Oscar ceremony, actresses aimed their arrows at equal pay, or rather, the lack of it. This year, many an African-American actor and... 

Dutch Film Special (3): Beauty film, eh! Dutch in Toronto

How is Dutch film doing beyond its borders? Just before the Dutch Film Festival breaks loose, its big international brother in Toronto (TIFF) kicked off. Red carpets, big stars and ditto premieres. It may be slightly less well-known here than Cannes, but TIFF is at least as important. For example, in the run-up to the Oscars. Not a bad thing, then... 

Letter Bussemaker: butts in seats or artistic recognition?

Minister Jet Bussemaker's letter will keep tongues wagging for a long time to come. There are considerable gaps here and there between the Culture Council's advice and the minister's letter. Also in the field of film and media. A list of differences. Bussemaker notes that the film sector is changing considerably. Media consumption is changing due to the rapid rise... 

IDFA 2014: Do women look at the world differently? 9 sides of a documentary puzzle

Film-making used to be a man's business. Men made films about men watching women - something like that. In 1975, film scholar Laura Mulvey launched the famous notion of 'The Male Gaze'. Last year, it resurfaced in the heated debate surrounding La vie d'Adèle, that wonderful film by Abdellatif Kechiche (male) about a lesbian love affair. So how about before? This year, IDFA has... 

2600 visitors for Supernova, couldn't be better? A tough issue in 7 scenes

Scene 1 - Expectations The main hall of film theatre 't Hoogt was filled with people from the film sector on Wednesday afternoon at the invitation of the Film Fund. The subject of the meeting is the chronically low attendance of more artistic Dutch films. This has been the case for a long time, by the way, and not only in the Netherlands. Should new avenues be explored? Should expectations be... 

43e Filmfestival Rotterdam viert 25 jaar Hubert Bals Fonds met openingsfilm Qissa

9000 Euro was tien jaar geleden het bedrag waarmee Qissa van de Indiase regisseur Anup Singh uit de startblokken werd geholpen. Dat geld kwam van het aan het International Film Festival Rotterdam (IFFR) gelieerde Hubert Bals Fonds (HBF), dat nu al 25 jaar filmmakers in ontwikkelingslanden steunt. Gisteravond opende Qissa de 43e editie van het Rotterdamse festival. De havenstad is daarmee tien dagen lang wereldhoofdstad voor de onafhankelijke film, zoals zakelijk directeur Janneke Starink bij de opening in de Doelen stelde.

Groei bioscoopbezoek stagneert, Verliefd op Ibiza Nederlandse koploper

Kerst heeft het bioscoopjaar 2013 gered. Leek het begin december nog niks te worden met het bioscoopbezoek, de laatste drie weken van het jaar hebben veel goedgemaakt – met dank aan Hobbit 2.

2013 sloot af met 30,8 miljoen bezoekers, zo maakte Wilco Wolfers, voorzitter van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie bekend op de nieuwjaarsbijeenkomst van de bioscoopbranche. Best bezochte film

Het zware weer in harde cijfers – economisch onderzoek Nederlandse filmindustrie

Zijn dit de cijfers waarmee minister Kamp duidelijk kan worden gemaakt dat stimuleringsmaatregelen voor de filmindustrie er echt moeten komen? Die hoop viel wel te beluisteren tijdens de bespreking van een door Oxford Economics uitgevoerd research naar de economische positie van de Nederlandse film- en av-industrie.

Film summit on boosting film production in the Netherlands takes steps in the right direction

Gisteren werd de lang verwachte Filmtop gehouden. Op deze besloten bijeenkomst ontmoetten de ministers Bussemaker (OCW) en Kamp (Economische Zaken) een groot aantal vertegenwoordigers van de filmsector. Het overleg ging over

NFF 2012: première van George Sluizers onvoltooid-voltooide Dark Blood

Misschien waren de verwachtingen bij de première van George Sluizers negentien jaar geleden opgenomen, en nu alsnog voltooide Dark Blood gewoon te hoog gespannen. Want natuurlijk is het geheel terecht dat het Nederlands Film Festival de gelegenheid heeft aangegrepen voor een mooi retrospectief van Sluizer, een van Nederlands’ meest vooraanstaande filmmakers met de wereld als werkterrein. Maker van de bloedstollende… 

Dutch Film Festival: the new generation awarded

Where were the producers? On Tomorrow's Maker's Day, the Netherlands Film Festival screened 48 graduation films from the Film Academy and other art schools. So the hall should have been full of film producers to scout all that new talent, but no, exactly today the Film Fund had organised a meeting with those Dutch producers. Not so convenient. What did those... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)