Kerst heeft het bioscoopjaar 2013 gered. Leek het begin december nog niks te worden met het bioscoopbezoek, de laatste drie weken van het jaar hebben veel goedgemaakt – met dank aan Hobbit 2.

2013 sloot af met 30,8 miljoen bezoekers, zo maakte Wilco Wolfers, voorzitter van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie bekend op de nieuwjaarsbijeenkomst van de bioscoopbranche. Best bezochte film was de Amerikaanse animatiefilm Despicable Me 2, gevolgd door The Hobbit 2 en de Nederlandse koploper Verliefd op Ibiza.

Het totaalbezoek in 2013 is daarmee een minieme fractie hoger dan in 2012 en 2011. Of dat tot tevredenheid moet stemmen of juist niet is een kwestie van perspectief. Mooi natuurlijk dat het gehaald is in een jaar zonder uitzonderlijk grote titels (geen enkele haalde een miljoen bezoekers) en dat we terug moeten naar de jaren zeventig voor vergelijkbare cijfers. Aan de andere kant houdt het bezoek geen gelijke tred met de stijging van het aantal bioscoopstoelen, dus er is zeker sprake van stagnatie. Daarbij lijkt de kloof tussen bioscoop als entertainmentevent en de arthousecinema groter te worden. In de filmtheaters daalde het bezoek licht.

De Nederlandse film haalde een marktaandeel van 20,5%, waarmee de terugval naar 14,2% in 2012 weer grotendeels werd goedgemaakt. Maar liefst 21 Nederlandse titels haalden meer dan 100.000 bezoekers. Daartegenover staat dat het nog steeds heel moeilijk is om publiek voor een Nederlandse arthousefilm te vinden. Een mooi onderwerp voor een debat tussen exploitanten, distributeurs, producenten en Filmfonds, zoals Wolfers dat graag zou zien.

Een belangrijke concurrent is het thuiskijken. In die markt ging in 2013 ongeveer 250 miljoen euro om, vergelijkbaar met de totale bioscooprecette. Betaalde video on demand zit nog steeds in de lift. Verwacht wordt dat dit eind 2014 de verkoop van dvd en blueray zal passeren.

Aan het onderwerp piraterij maakten de sprekers weinig woorden meer vuil. Winnie Sorgdrager, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten, betreurde het dat een downloadverbod van illegale content politiek niet haalbaar is gebleken.

Voor je verder leest...

Wij doen ons best om onafhankelijke en volledig professionele journalistiek over de wereld van kunst en cultuur te brengen. Journalistiek die al heel veel mensen waarderen, omdat het op zo weinig plekken nog gebeurt. We kunnen daarmee doorgaan als jij lid wordt of ons steunt met een donatie. Die bijdrage komt ten goede aan de auteur, in dit geval Leo Bankersen. Zo kan Cultuurpers blijven bestaan!

Bepaal onderaan zelf hoeveel je wilt bijdragen aan het werk van Leo Bankersen.