Nederlandse film

Renzo Martens over White Cube: ‘Het Stedelijk moet vanaf nu het hele aankoopbudget aan kunst van plantagearbeiders besteden.’

Een strakke, spierwitte kunsttempel midden in het Congolese binnenland. Wat heeft dat te betekenen? Renzo Martens vertelt over zijn nieuwe documentaire White Cube, en het kunstproject dat plantagearbeiders in staat stelt hun land terug te kopen. Première op IDFA en in Lusanga, Congo.

Kijktip: When You Hear the Divine Call – Hoe een politiek onderwerp poëtisch wordt

Gouden Kalf-winnaar Buladó is inmiddels onze Oscar-inzending. Dat zal voorstanders van meer kleur in de Nederlandse film tevreden stemmen. En kijk zondag eens naar When You Hear the Divine Call van Festus Toll, een wat bescheidener maar even sprekend voorbeeld van nieuw licht in de Nederlandse film.

Open je ogen, kijk en denk na, ga in gesprek. Opening IDFA 2019 laat de sublieme uitersten van de documentaire zien.

De 32e editie van het International Documentary Filmfestival Amsterdam is geopend met Sunless Shadows. Ontboezemingen van jonge vrouwen die vastzitten wegens medeplichtigheid aan moord op hun vader of andere man in de familie groeien uit tot een beklemmend statement over onderdrukte vrouwen in een mannenmaatschappij. De enige Nederlandse film in de internationale competitie is Rotjochies van Maasja Ooms.

Ook de Nederlandse jeugdfilm in zwaar weer? Genoeg gespreksstof tijdens het Cinekid-festival

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Bankoverschrijving Creditcard Bancontact PayPal Apple Pay Of doneer elke maand Incasso (machtiging via iDEAL) CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Het jeugdfilmfestival Cinekid opent deze week met Binti, een aanstekelijke, hoogst actuele jeugdfilm die bruist van optimisme. Dat klinkt goed, want …

Ook de Nederlandse jeugdfilm in zwaar weer? Genoeg gespreksstof tijdens het Cinekid-festival Lees verder »

Rode vlaggen, mooie woorden en een kordaat plan: Dogma 19. Draai een speelfilm als een documentaire.

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. In navolging van Denemarken heeft nu ook Nederland zijn eigen Dogma-manifest. Een bescheiden, maar ook ambitieus statement van twee jonge filmmakers die na een seizoen vol rumoer en zorgen over de …

Rode vlaggen, mooie woorden en een kordaat plan: Dogma 19. Draai een speelfilm als een documentaire. Lees verder »

“‘Wel aardig’ is niet goed genoeg, dat valt gelijk af.” Filmcriticus Jan Pieter Ekker over mogelijk het laatste Forum van de Regisseurs op het Nederlands Filmfestival

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand PhoneDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Het Nederlands Film Festival staat op het punt van losbarsten. Een ruime week met een breed overzicht van alles wat beweegt op de Nederlandse schermen, van publieksfilm tot korte studentenfilm. Het …

“‘Wel aardig’ is niet goed genoeg, dat valt gelijk af.” Filmcriticus Jan Pieter Ekker over mogelijk het laatste Forum van de Regisseurs op het Nederlands Filmfestival Lees verder »

Waarom het meest artistieke filmgenre zo moeilijk van de grond komt. De groeipijnen van de dansfilm, deel 1.

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Er wordt heel wat gemopperd op de Nederlandse film: hij is te braaf, niet creatief genoeg, er is te weinig experiment. Er is echter één klein eilandje waarin andere wetten gelden. …

Waarom het meest artistieke filmgenre zo moeilijk van de grond komt. De groeipijnen van de dansfilm, deel 1. Lees verder »

Morgan Knibbe schuwt de zware onderwerpen niet: ‘film is een empathiemachine.’

Ondersteun deze auteur Bedrag: Betaalmethode voor eenmalige donatie iDEAL Of doneer elke maand EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. In 2014 maakte Morgan Knibbe (1989) de korte film Shipwreck, over de nasleep van een gruwelijke schipbreuk aan de kust van Lampedusa waarbij 350 vluchtelingen verdronken. Kort daarna maakte hij zijn …

Morgan Knibbe schuwt de zware onderwerpen niet: ‘film is een empathiemachine.’ Lees verder »

Sacha Polak over de gehavende maar sterke vrouw in Dirty God, openingsfilm 48ste IFFR. Emotie is dit jaar het motto

‘Feel IFFR’ is dit jaar het motto van het International Film Festival Rotterdam. De emotie achter het beeld en bij de toeschouwer als leidraad bij onze interpretatie. De openingsfilm Dirty God is een mooie testcase. Regisseur Sacha Polak vertelt waarom ze een film over een door littekens gehavende vrouw wilde maken.

Bioscoopbezoek stijgt voor het tiende jaar: we doen het beter dan de VS, Frankrijk of Duitsland, maar geen enkele Nederlandse film haalt de top 20

De groei van de Nederlandse bioscoopsector zette ook in 2017 door, maar de Nederlandse film blijft een zorgenkind. Despicable Me 3 werd het meest bezocht. Soof 2 was, net als in 2016, de meest succesvolle Nederlandse titel. Hoe doet Nederland het internationaal gezien? En waar kijken we in 2018 naar uit?

Filmfinanciering op de schop, #MeToo is nog maar het begin, drie sterren voor de beste filmcriticus en meer brandende kwesties. (Alles over het Najaarsoverleg van de filmbranche)

Wie is de beste Nederlandse filmcriticus? Is alles over #MeToo nu gezegd? Is meer geld voor minder films een goede zaak? Deze en andere kwesties kwamen aan bod op het jaarlijkse Najaarsoverleg van de filmbranche.

Brandend Kalf wil meer vuur in de Nederlandse film. Maar wie moet dat opstoken?

Brandend Kalf wil meer vuur in de Nederlandse Film. Parallel aan de opening van het Nederlands Film festival organiseerde deze initiatiefgroep een bijeenkomst waar de bezwaren tegen de veel te veilige Nederlandse film op een rij werden gezet. Waar is de subversieve cinema?

Scroll naar top