Skip to content

research

'Yay! Subsidy delivers more subsidy!' Flemish researchers lose themselves in figures on cultural subsidies

We zouden iets denigrerends over Belgen en rekenen kunnen zeggen, maar dat doen we niet. Ten eerste omdat de Belgen zichzelf hebben opgeheven en ten tweede omdat er niets mis is met het rekenvermogen van de Vlamingen. Althans, die Vlamingen die bij het Vlaams Theaterinstituut hebben uitgerekend hoe het subsidiegeld voor de kunsten besteed wordt. In Vlaanderen. En dat blijkt… 

Arts sector comes up with its own interpretation of culture cuts: more money to venues and assessment by 'professionals' on 'objective grounds'.

Na de schreeuw nu het ambtelijke stuk. Met een bijpassende, tikje Den Uyl/Van Agt-achtige titel: ‘Minder waar het kan, beter waar het moet.’ Maar laten we niet te hard lachen. Het is best dapper wat ze hebben gedaan. Gitta Luyten, Marianne Versteegh, Joke Hubert, Henk Scholten, Siebe Weide en Ben Holvast, samen als bazen van kunstkoepels en culturele sectorinstituten ook… 

Province investigates: 'Utrecht worth 1 billion more thanks to arts sector'

Kunst kost geld. Dat heeft het huidige kabinet Rutte er wel in gehamerd: het is duur, niemand anders dan een klein clubje ingewijden gaat er naartoe en dat zijn hoe dan ook linkse mensen of pseudolinksen die het makkelijk zelf kunnen betalen. Tot zover de mening van de regering. De mening van de kunstwereld laat zich raden: die is het… 

Rutteleaks 3: we weten nu hoe kaal het er de komende jaren uit gaat zien: decimering cultuur en bibliotheken, regionale omroepen ontzien

We hadden zelf al het nodige researchwerk gedaan, en toen bleek er ook iets naar de Tweede Kamer gestuurd te zijn, waarin nog veel meer cijfers stonden. We vroegen die cijfers op en schrokken ons een klein tot middelgroot hoedje. Na 2012, wanneer het huidige kunstenplan afloopt en na een jaar van nietsdoen en afwachten voor de hele sector een… 

"Characteristic of the book trade remains the endless chatter, but this evening I wouldn't have wanted to miss." All tweets from #evdu, with video.

Interesting things are happening these days. The digital revolution is beginning to have traces of a real revolution. No one has yet set themselves on fire, as in Tunisia, but more and more people are taking to the virtual streets to overthrow the old powers: after the record companies, which let themselves be overwhelmed by people downloading, and the newspapers, which let themselves be overwhelmed by people searching freely for information, it now seems to be the turn of book publishers.

Kunstbegroting behandeld in tweede kamer: nauwelijks discussie over 200 miljoen korting op podiumkunst

We waren op 13 december 2010 bij een even onopvallende als historische Haagse debatdag: het ging over de begroting van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen van het (eerste?) kabinet-Rutte en dat was de begroting waarin op verzoek van gedoogpartij PVV het te bezuinigen bedrag op het kunstbudget op 200 miljoen werd gesteld, waarbij erfgoed en musea dienden te… 

Culture Council threatens to pronounce 'unacceptable' on cabinet plans with arts and media

“Het is niet uit te sluiten dat eerdere keuzes van het kabinet, zoals over de verhoging van de BTW en de forse korting op het Muziekcentrum van de Omroep, samen met de aangekondigde bezuinigingen onherstelbare schade toebrengen aan de cultuursector.” Natuurlijk, ook al heeft Halbe Zijlstra de term ‘Linkse Hobby’ gelukkig verboden als het om cultuur gaat, de deftige heren… 

Venues can switch to LED light and save money without artistic consequences

Ze hebben het onderzocht. En het blijkt dus waar. Ook op het podium kun je duurzame lampen gebruiken.  En dat bespaart energie. Of we daardoor meteen ook van die idiote wraakbezuiniging van het kabinet afkomen, is nog de vraag. want 200.000.000 euro is best veel spaarlampen. Maar het begin is er. Uit het persbericht van de Vereniging van Podiumtechnologie: Met… 

Getting a whiff of Lotte van den Berg's special approach, fresh back from Africa

What she does is vulnerable to the point of confrontation. Theatre-maker Lotte van den Berg has such a personal view of the world that, outside the safe context of theatre, it can come across as absurd. Or alienating. On Sunday 26 September, she returned with the members of her Dordrecht-based location theatre company OMSK back from a four-month stay in the Congo capital Kinshasa. A full house at Rotterdam's Gouvernestraat then got to be there when they unpacked their bags a few hours after landing.

‘House without a maid’ in Huis Sonneveld inspirerende microkosmos van licht en ruimte #dekeuze

Een intiem huiskamercongres tussen levende kunstwerken. Zo kun je ‘House without a maid, een  ‘gesprekken-, performances- en installatieproject’ van Jorge León en Simone Aughterlony in Huis Sonneveld het best omschrijven. In de voormalige garage van de modernistische villa uit 1932 is een select vrouwelijk gezelschap twee dagen bijeen om te discussiëren over het fenomeen dienstmeid. In andere vertrekken van het imponerende… 

Veelstemmig ‘Deserve’ verbluffend diepgravende compositie over dienstbaarheid #dekeuze

‘Dus, dokter Lacan, zijn vrouwen gevoeliger voor gekte? … Is de man vatbaar voor hysterie?’ In ‘Deserve’, onderdeel van het drieluik over de dienstmeid van Jorge León en Simone Aughterlony, graven de makers diep, heel diep.  Ze volgen de intrigerende lijn van de grote ontmaskeraars in onze denkgeschiedenis: van Hegels meester-slaaf analyse via Marx en Freud naar de Franse psychoanalyticus Jacques Lacan. Kern van… 

Rauwe ‘Hard to be a God’ van Mundruczó blijft aan de oppervlakte hangen #dekeuze

Op dit soort plekken gebeuren dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. We bevinden ons diep in de containerhaven van Rotterdam, tussen de neonverlichte overslagplaatsen en duistere pakhuizen. In een van die rauwe loodsen staan twee vrachtwagentrailers. De een is ingericht als illegaal naaiatelier, de ander is gevuld met aarde en rubberbanden. Ze vormen het decor van de voorstelling ‘Hard to be a god’ van de Hongaarse theatermaker Kornél Mundruczó.

De voorstelling vertelt het redelijk onnavolgbare verhaal van Karoly, die symbolische martelporno wil maken om er zijn vader mee te chanteren. Die vader verkrachtte ooit zijn zus en is nu Europarlementariër. Drie vrouwen zijn onder valse voorwendselen naar dit naaiatelier gelokt om in die video’s mee te doen. Het loopt niet goed met ze af, onder andere doordat de buitenlandse filmregisseur nogal sadistische neigingen heeft en daarbij de dames zodanig beschadigt dat ze onbruikbaar worden.

John Moran experiments with thousands of bits of sound you hear every day

Amsterdam's Stadsschouwburg is velvet red. Theatre Bellevue, the beating heart of the Amsterdam Fringe Festival, whorish pink. The Amsterdam Fringe, that means performances in more than 25 places. In theatres, but also on location. From 2 to 12 September 2010 Henk de Jong for The Dodo and performing arts trade journal TM in search of the pearl of the Fringe. Here he keeps a diary, and a longer article by him will appear in the next issue of TM.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)