Skip to content

pierre boulez

Music publicist Maarten Brandt: 'For one note from Mahler's Ninth, I would give the gift of Shostakovich's entire oeuvre'

Sounding Alchemy, is the name of the chunky volume recently published by music publicist Maarten Brandt (1953). It has 715 pages, including illustrations and an extensive index. In 98 articles, Brandt unfolds his views on music and music programming. He dedicated the beautifully designed book to Marius Flothuis, whom he admired and who was programmer of the Concertgebouw Orchestra for many years. His heirs received a first copy during... 

Goeyvaerts en Oestvolskaja: man en vrouw met hamer

In februari 2017 combineerde Het Collectief de radicale muziek van Galina Oestvolskaja met de hemelse gezangen van Hildegard von Bingen. Minder vreemd dan het lijkt, want beiden waren diep gelovig en componeerden vanuit innerlijke noodzaak. Donderdag 26 oktober plaatst het Spectra Ensemble Oestvolskaja naast Karel Goeyvaerts in Muziekgebouw aan ’t IJ. Oestvolskaja is hier te lande inmiddels genoegzaam bekend, maar wie was… 

Klaas de Vries finds neotonic heaven: 'I can't resist composing'

Dutch composer Klaas de Vries (Terneuzen 1944) pairs Stravinskyian clarity with southern sensuality. He nurtures a love for poets like Pablo Neruda and Fernando Pessoa, and his work excels in recognisable melodies and rhythms. 'However innovative, to be communicative, music must always contain a traditional element,' he said. On 28 and 30 November, Asko|Schönberg will play... 

Snaartheorie inspireert orgelconcert: Peter Eötvös dirigeert KCO in Multiversum

Op donderdag 19 oktober dirigeert Peter Eötvös het Koninklijk Concertgebouworkest in de Nederlandse première van zijn orgelconcert Multiversum, dat hij in opdracht van het gezelschap componeerde. Zijn gloednieuwe compositie wordt geflankeerd door werken van György Ligeti en Claude Vivier. De rijke muziektraditie van Transsylvanië De Hongaarse componist en dirigent Peter Eötvös (Székelyudvarhely, 1944) groeide op in Transsylvanië. Tegen het einde… 

Why I love that the Holland Festival is programming Stockhausen's 'Aus Licht'

Towards the end of the year, we are inundated with lists. The best CDs, the best books, the performances you shouldn't have missed, etcetera. In this sea of choices from reviewers and other opinion makers, one post stands out, from opera critic Olivier Keegel. He started a veritable petition to prevent Karlheinz Stockhausen's 'Aus Licht' from being performed in June 2019,... 

Strijkkwartetten Mantovani & Schubert: ‘Schwingende Luft’

Anders dan oudere collega’s leed Bruno Mantovani (Châtillon, 1974) niet onder de modernistische slagschaduw die Pierre Boulez lange tijd over het Franse muziekleven wierp. Hij schrijft net zo lief lyrische melodieën als dissonante toonclusters en jazzy akkoorden gekruid met een snufje microtonaliteit. Dat hij in 2010 werd aangesteld als directeur van het conservatorium van Parijs illustreert hoe sterk het muziekklimaat… 

Festival Musica Sacra offers little and big treasures

Festival Musica Sacra concluded on Sunday 18 September with a riveting performance of Gottfried Heinrich Stölzel's Brockes-Passion. Conductor Peter van Heyghen led the Flemish ensemble Il Gardellino through the colourful work of this relatively unknown contemporary of Bach with great dedication and precision. With his lively rhythms, glowing arias and wonderfully beautiful chorales, Stölzel stabs his contemporary to the... 

The 5 concerts you don't want to miss at Musica Sacra

Last year, arts festival Musica Sacra was all about 'the road', inspired by the many pilgrim routes that lead to holy places. This year, Maastricht is all about the 'sacrifice of love'. At first sight, an anachronistic theme, which seems at odds with sentiments in our current society. The aggression against asylum seekers, the ruthless pursuit of profit by... 

Olga Neuwirth sticks to old avant-garde #HF16

Het is goed dat het Holland Festival zijn nek durft uit te steken, door dit jaar de hier onbekende Olga Neuwirth (1968) tot focus componist te maken. Bij nader inzien had ik  overigens liever haar spraakmakende opera Bählamms Fest eens in een geënsceneerde versie gehoord, dan Le Encantadas. Dit vorig jaar gecomponeerde stuk wist de hooggespannen verwachtingen niet helemaal in te… 

Pascal Gallois: formidable champion of the bassoon #HF16

Bassoonist Pascal Gallois gets laughs when he tries in vain to insert the flowers he has just received into the tube of his instrument. Also in the now classic Dialogue de l'ombre double by Pierre Boulez, he manages to make the audience chuckle on Sunday 19 June, when he produces a kind of elephant-like trumpet with much misfiring. His performance is part of the action ''Save the bassoon', which will conclude on Sunday 25 June with a concert at the Holland Festival Proms at the Concertgebouw. For this hundreds of (amateur) bassoonists ON. Action successful, in other words.

Erik Voermans 'From Andriessen to Zappa': enthusiastic plea for elitist music

Erik Voermans (1958) is one of those people who writes down what you think yourself, but would never air publicly. The music editor of Het Parool likes to pose as your unsuspecting neighbour's boy, watching the music world with amazement. Take the phenomenon of opera: 'That's when someone with a knife in his taas walks around for half an hour singing that he's going to die.' If he... 

Krzysztof Penderecki: 'In chamber music you can't gloss over anything'

In 1961, Krzysztof Penderecki (Dębica, 1933) put his name on the map in one fell swoop with Lament for the Victims of Hiroshima. This avant-garde, expressionist piece for string orchestra flogs the ears with heavily dissonant harmonies full of microtones. With this uncompromising orgy of sound, the Pole struck the mental and physical inferno caused by the atomic bomb on the Japanese city in 1945 in the... 

Ursula Mamlok: atonal music with heart

With the death of Pierre Boulez on 5 January, modernism seemingly came to an end, but the two-year-old Ursula Mamlok (1923) is still alive and kicking. Although the German-American Mamlok hopes to turn 93 on 1 February, she is steadily composing.# In 2009, she wrote Aphorisms II for two clarinets, in which, as in all her pieces, she manages to couple atonality with a warm-blooded... 

Voor altijd wachten op Godot: Pierre Boulez overleden

Hij zou op 26 maart 91 zijn geworden, maar overleed dinsdagnacht 5 januari in zijn woonplaats Baden-Baden. Pierre Boulez was de laatste nog levende componist van de groep die na WOII de richting van de muziek een nieuwe wending gaf. Zijn collega hemelbestormers gingen hem voor: Karlheinz Stockhausen stierf in 2007, Luciano Berio in 2003, Karel Goeyvaerts in 1993 en… 

Pierre Boulez wordt nóg een keer 90

Dit jaar was het feest rond twee componisten van twee schijnbaar totaal verschillende planeten. De Est Arvo Pärt (1935) werd tachtig, de Fransman Pierre Boulez (1925) negentig. De één is ongekend geliefd bij een groot publiek vanwege zijn welluidende ’tintinnabulistijl’, de ander wordt bejubeld door een select groepje ingewijden om zijn avant-gardistische composities, die het algemene publiek echter ervaart als onbegrijpelijke… 

Satie in de supermarkt

In de jaren zeventig bestormde Reinbert de Leeuw de populaire hitlijsten met plaatopnames van de vroege pianomuziek van Erik Satie. Hij wist met zijn ultratrage uitvoeringen van stukken als Gnossiennes en Gymnopédies precies de juiste snaar te raken. De elpees vlogen als zoete broodjes over de toonbank en werden bekroond met gouden en platina platen. Twee decennia later nam hij ze… 

Unsuk Chin: ‘Holland is opener voor nieuwe muziek dan andere landen’

In 1985 won Unsuk Chin (Seoul 1961) de Gaudeamus Muziekprijs met Spektra voor drie celli, zes jaar later brak ze door met haar voor het Nieuw Ensemble gecomponeerde Akrostichon-Wortspiel voor sopraan en ensemble. In 2004 won ze de Grawemeyer Award, de meest prestigieuze muziekprijs ter wereld, in 2007 maakte ze diepe indruk met haar opera Alice in Wonderland. Morgen, donderdag 22 oktober… 

The 5 concerts not to miss at Musica Sacra

From Thursday 17 September onwards, Maastricht will be dominated by four days of arts festival Musica Sacra. Started in 1983 as the European Festival of Religious Music, other art disciplines are now also presented, in atmospheric churches and other historical venues. This year's theme is 'The Way', loosely inspired by the pilgrimage route to pilgrimage site Santiago de Compostela, with the central question of whether... 

Boegbeeld Minimal Music Festival: ‘Ik ben geen minimalist’

Woensdag 8 april begint de vierde editie van het tweejaarlijkse World Minimal Festival in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Vijf dagen lang staat de hoofdstad in het teken van de immens populaire muziekstroming, die steevast volle zalen trekt. Ook van deze aflevering zijn al verschillende onderdelen uitverkocht, waaronder het openingsconcert met special guest Terry Riley. Er zijn nog wel… 

Pierre Boulez leeft!?

Hij is de laatste nog levende avant-gardist, en het zal nieuwemuziekliefhebbers niet ontgaan zijn dat hij op donderdag 26 maart 90 jaar werd. Ik bedoel natuurlijk Pierre Boulez, de componist en dirigent die ooit Schönberg doodverklaarde en opperde dat operahuizen misschien opgeblazen moesten worden vanwege hun vermolmde programmering. Dezelfde man brak vervolgens onvermoeibaar een lans voor de muziek van Arnold Schönberg… 

Composer Henryk Górecki: art or kitsch?

This Saturday, 14 February 2015, Reinbert de Leeuw will conduct the Radio Philharmonic Orchestra in Polish composer Henryk Górecki's (1933-2010) Fourth Symphony at the NTR Saturday matinee. Górecki established his name overnight in 1992, when the CD of his Third Symphony shot to the top of the classical charts like a flare. The recording of this Symphony... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)