Aller au contenu

Nederlandse Reisopera avec une comédie musicale. Avec Sanne Wallis de Vries. Au Théâtre Royal Carré.

Non, l'entreprise n'a pas peur de la concurrence. Ni de la coopération, comme le prouve le message reçu avec jubilation. Reine des fées avec Veenfabriek et Combattimento, l'orchestre dirigé jusqu'à récemment par Jan Willem de Vriend.

Combattimento ? Cet orchestre était censé démissionner, n'est-ce pas ?

Daar leek het inderdaad even op toen Jan Willem de Vriend bekend maakte zich te willen richten op het Nederlands Symfonieorkest, maar zonder haar oprichter maakte het orkest een succesvolle doorstart. Net als de Reisopera, die vriend en vijand verraste met Tristan et Isolde, Il barbiere di Siviglia et Reine des fées, met een reprise van Bachs Passion selon saint Jean en de multimedia-opera Les nouvelles nog in het vooruitzicht.

Ondertussen werden de solisten van de toekomst klaargestoomd voor het volgend jaar, zo blijkt bij de presentatie van het nieuwe seizoen. Twee leden van het solistenensemble nemen belangrijke rollen op zich in Glucks Orphée et Euridyce. Deze nieuwe productie kent net als Bizets Parelvissers geen bouwdag. Een grote kostenbesparing, die de Reisopera dit seizoen al realiseerde met Il barbiere di Siviglia.

De grootste verrassing in het nieuwe seizoen is echter Sweeney Todd, met in een van de hoofdrollen Sanne Wallis de Vries.

[Tweet ” Wacht even. Sweeney Todd, dat is toch een musical?”]

Niet helemaal. ‘A musical thriller in two acts’ noemde Stephen Sondheim het zelf en sinds de première in 1979 is het stuk ook door gerenommeerde operahuizen als Covent Garden uitgevoerd. Johnny Depp speelde de rol van de ‘demon barber’ op onnavolgbare wijze in de verfilming en ook in ons land was Sweeney Todd  al een enorm succes met 225 voorstellingen in handen van, wie anders, Joop van den Ende.

‘Het is zeker geen musical,’ vertelt artistiek directeur Nicolas Mansfield. ‘In de negentiende eeuw zouden we het operette noemen, nog een eeuw eerder Singspiel. Het is muziektheater, net als opera, net als Purcells semi-opera die we nu samen met de Veenfabriek brengen.’

Pikant is de locatie van de seizoenspresentatie: niet in thuishaven Enschede, maar in het financieel in zwaar weer verkerende Koninklijk theater Carré, op een steenworp afstand van de Nationale Opera. De reden wordt al snel duidelijk: waar de Nederlandse Reisopera in het verleden haar producties naar de Amsterdamse Stadsschouwburg bracht, zijn ze nu te zien in Carré. Meerdere malen.

En dus ook Sweeney Todd. Een musical thriller, gebracht door een operagezelschap uit de basisinfrastructuur, in de stad waarin zelfs het theater van musicalkoning Joop van den Ende het steeds moeilijker krijgt. Zeker met de komst van nog een andere concurrent: het nieuwe theater van Soldaat van Oranje-bedenker Theu Boermans.

Ontstaat er een musicaloorlog in de hoofdstad?

[Tweet ” Gaat de Nederlandse Reisopera Carré nieuw elan en publiek geven?”]

En wat betekent dit voor de Stadsschouwburg en directeur Melle Daamen?

wordt vervolgd…

Henri Drost

Henri Drost (1970) a étudié le néerlandais et les études américaines à Utrecht. A vendu des CD et des livres pendant des années, puis est devenu consultant en communication. Il écrit entre autres pour les magazines GPD, Metro, LOS !, De Roskam, 8weekly, Mania, hetiskoers et Cultureel Persbureau/De Dodo sur tout, mais si possible sur la musique (théâtre) et le sport. Autres spécialités : les chiffres, les États-Unis et les soins de santé. Écoute Waits et Webern, Wagner et Dylan et à peu près tout ce qui se trouve entre les deux.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 Mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais