Aller au contenu

Le Volksopera est une célébration de l'Ondiep, mais que restera-t-il lorsque les caméras auront disparu ?

À peine cinq mois entre la première audition et la première représentation. C'est tout le temps que les créateurs et les habitants de la région ont eu pour la Volksopera Ondiep, dont la première des deux représentations a eu lieu le vendredi 23 mai. C'était une chaude soirée de mai, parfois touchante, parfois épouvantable, mais tout de même amusante : des classiques de Verdi (pour la plupart), Bizet, Puccini et Offenbach, mis en musique sur un texte néerlandais et chantés par de parfaits amateurs. Accompagné, pour une fois, par le Groot Omroepkoor.

[Tweet “Echte ontdekkingen in de volksopera Ondiep “]

De Ondiepse amateurs waren in en paar maanden gepolijst en gecoacht om het klassieke repertoire aan te kunnen, ondanks de zware shag, zwarte koffie en sherry waarmee ze het volksbuurtleven, gehoord de stemmen, vulden. Sommigen bleken dat heel aardig aan te kunnen, en, zoals de makers ook gehoopt hadden: er zitten minstens twee prachtige verrassingen bij: Maike Flick en Theo Geurtsen. Flick is een gepassioneerd talent, en Geurtsen is zo’n volkse heldentenor in de traditie van Willy Alberti. Hopelijk gaan we van hem nog meer horen.

[Tweet “Volop aandacht voor rauwe talenten”]

Maar die opera zelf is slechts het halve verhaal. Zo groots opgezet, met gratis medewerking van zoveel grote, maar vooral ook talloze kleine bedrijven, dat krijg je alleen voor elkaar als de tv meedoet. En die tv doet dus mee, want op 24 en 31 mei, en op 7juni is deze opera onderwerp van een televisieserie, met niemand minder dan Tania Kross. Dankzij Kross kwamen de Ondiepers ook bij Pauw en Witteman, dankzij Kross zijn de kijkcijfers gegarandeerd, en dat is goed.

[Tweet “Maar wat gebeurt er als de camera’s weg zijn uit Ondiep?”]

Het doel van de Stichting Volksopera is nobel. In een instant kookpot verzamelen ze talent, verenigen ze buurtbewoners, overheden en bedrijven om een eenmalig groots ding voor elkaar te krijgen. Vier maanden lang is de Volksopera het gesprek van de dag bij de deelnemers, en het zijn er zoveel, dat je daarmee de buurt zeker betrokken houdt. De opera leeft. De makers en coaches boren talenten aan. En ze nemen die talenten een eindje op weg. Maar dan? Hoe is het na de zomer, als de camera’s weg zijn?

[Tweet “Waar zijn de voorbeelden gebleven voor de zangtalenten uit Ondiep?”]

Ondiep is trots op DOS, landskampioen voetbal uit 1958. Ondiep is ook trots op Wesley Sneijder, het voetbaltalent dat dankzij een goede inbedding van de clubs in de wijk kon uitgroeien tot wereldster. Hoe mooi zou het niet zijn als die jongen die in het voorprogramma zong niet alleen maar Jan Smit als hoorbaar voorbeeld zou hebben, maar ook Theo Geurtsen, en Pavarotti?

De gemeente Utrecht, ruimhartig sponsor van de Volksopera Ondiep, bezuinigde de muziekschool grotendeels weg. De kans is  dus groot dat de vers ontdekte muziektalenten geen wereldkans krijgen, zoals hun voetballende buurtgenoten.

[Tweet “Gemeente, bedrijfsleven: Richt nu een leerorkest op voor Utrecht!”]

Misschien moeten we darvoor ook maar kijken naar Venezuela in Latijns Amerika. Daar is de jeugd gezegend met de leerorkesten van Gustavo Dudamel: muziekonderwijs voor elk kind. Ik gun dat die Ondiepers, mijn voormalige buurtgenoten, zo.

Tu veux en savoir plus ?

6 commentaires sur “Volksopera is een feest voor Ondiep, maar wat blijft er over als de camera’s weg zijn?”

Les commentaires sont fermés.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais