Aller au contenu

Ces cinq spectacles que tu veux absolument voir en décembre.

Je te dis ici pourquoi tu devrais aller voir Parsifal, et même pas seulement à cause de l'objet d'Anish Kapoor qui y joue un rôle. Et tu pourrais aussi aller au théâtre un jour, d'ailleurs. Avec les filles. Du théâtre féroce par notre toute meilleure compagnie de théâtre (selon les Américains).

L'opéra national, Parsifal (opéra)

Vier jaar geleden bezocht ik Pierre Audi’s enscenering van Wagners laatste opera Parisfal. Ik herinner me daarvan de enorme spiegel van Anish Kapoor. Volledig overschaduwd door de letterlijk adembenemend mooie klanken vanuit de orkestbak en van het koor. Teleurstellend dus? Nee, eerder het tegendeel bleek waar: Audi brengt Wagners Bühnenweihfestspiel terug tot de kern, voorziet de minimale handeling van eenzelfde minimale enscenering die geen seconde afleidt van de muziek.

liste de lecture

Scapino Ballet, PABLO (dans)

Er is helemaal niets mis met de zoveelste Notenkraker ou Zwanenmeer in ‘de donkere dagen voor kerst’. Maar net als die frase op een gegeven moment begint te vervelen, wil je in december ook wel eens een andere grootschalige dansvoorstelling mét groot orkest. Met een nieuw verhaal. Een ander Spaans verhaal dan dat waarin de Sint de hoofdrol speelt. De Spaanse choreograaf Marcos Morau volgt het leven van Picasso in Spanje en Frankrijk tijdens de Franco-dictatuur en de wereldoorlogen. “Als je de voorstelling hebt gezien kijk je waarschijnlijk anders naar Picasso en zijn werk. En naar hoe geniaal hij was.”

liste de lecture

Opéra de voyage néerlandais, Chanter le Messie (oratorium)

Le succes vorig jaar moet zelfs de Nederlandse Reisopera verrast hebben. Een Le Messie in de maand dat het regent danwel sneeuwt van uitvoeringen van Händels geliefde oratorium. Op een dag dat er maar liefst twee concurrerende uitvoeringen in Amsterdam te bewonderen waren. En toch zat Carré bomvol. Het geheim? Mee mogen zingen. Maar dan wel met een semiprofessioneel koor, uitmuntende solisten en een orkest dat zojuist uit de as was opgerezen. Meest wonderbaarlijke? Het klonk daadwerkelijk goed. Wie er vorig jaar bij was, wil dit jaar weer. En wie niet mee durft te zingen? Die doet als de silent monks, hoewel dat meer oefening vergt dan meezingen…

liste de lecture

Toneelgroep Amsterdam, De meiden (scène)

Het werd wel weer eens tijd dat een stuk van Jean Genet – door David Bowie onsterfelijk gemaakt in ‘The Jean Genie’ al zullen weinig mensen die link meteen leggen – wordt opgevoerd in ons land. Voor De meiden (1947) liet Genet zich inspireren door een ophefmakende historische gebeurtenis uit 1933: de twee zusjes Sapin vermoordden na jaren van trouwe dienst hun twee mevrouwen met een hamer en een mes. Het stuk wordt geregisseerd door inmiddels ook in ons land geen onbekende Katie Mitchell. “Het stuk mag dan al zeventig jaar oud zijn, het is in politiek opzicht relevant als je kijkt naar hoeveel vrouwen uit arme landen nog altijd laaggeschoold werk doen bij welgestelde vrouwen uit de Europese middenklasse.”

liste de lecture

De Toneelmakerij, Jazz duzz (jeugd)

“Jazz is. Jazz leeft. Gebeurt. Beweegt. Jazz neemt. Jazz geeft. Jazz weet. Jazz spreekt. Jazz doet. Jazz laat. Jazz komt. Jazz gaat” en dan nog heel veel meer in Deelders ‘Jazz’. Maar jazz in een muziektheatervoorstelling voor kinderen? En dan niet de gemakkelijk te beschimpen dixielandvariant of de aalgladde commerciële variant, nee, meteen hardcore met Dizzy. De Toneelmakerij, vorig jaar winnaar van de Zapp Theaterprijs 2015 en de Gouden Krekel voor meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie met De tantes en momenteel ook zeer succesvol met Leuk! durft het gewoon. Duzz!

liste de lecture

jazz-duzz

Henri Drost

Henri Drost (1970) a étudié le néerlandais et les études américaines à Utrecht. A vendu des CD et des livres pendant des années, puis est devenu consultant en communication. Il écrit entre autres pour les magazines GPD, Metro, LOS !, De Roskam, 8weekly, Mania, hetiskoers et Cultureel Persbureau/De Dodo sur tout, mais si possible sur la musique (théâtre) et le sport. Autres spécialités : les chiffres, les États-Unis et les soins de santé. Écoute Waits et Webern, Wagner et Dylan et à peu près tout ce qui se trouve entre les deux.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais