Aller au contenu

Le spectacle d'adieu Arthur Rosenfeld parle d'une seule personne. Ana Teixido.

Choreograaf Arthur Rosenfeld nam op 5 februari 2017 (voorlopig) afscheid van een lange danscarrière. Een die vooral steunt op zijn vrouw, danseres Ana Teixido. Zo’n afscheid gaat bij Rosenfeld niet zonder slag of stoot. Het veld ruimen voor een ander, wie wil dat nou echt? Sortie poursuivie par un ours, gebaseerd op een zonderlinge regie-aanwijzing van Shakespeare, gaat door tot het bittere eind. Een leven lang in dans samengebald in een voorstelling.

Timide pour attirer l'attention

Met een krullende wijsvinger sommeert Ana Teixido een schuchtere toeschouwer in het publiek het toneel op te komen. Er klinkt een niets-aan-de-hand-muziekje. Arthur zinkt weg in zijn stoel, wrijft langs zijn neus, wil er niet zijn. We scanderen als publiek zijn naam en vooruit: hij geeft gehoor aan de groepsdruk. Eenmaal op het podium begrijp je waarom Arthur het toneel niet op wilde. Hij is onhandig met aandacht. Sterker nog, hij bevindt zich in een identiteitscrisis. Arthur wil geen Arthur zijn, of heten. De vele voicemails die hardop worden afgespeeld bevestigen zijn onzekerheid: ‘Je belde me al 27 keer, die voorstelling van je wordt vast en zeker heel goed’.

Booster

Dan schiet Rosenfeld door in een portie positive self talk, zoals je dat in Amerika via de televisie krijgt ingelepeld. ‘I am the greatest!’ De onbeholpenheid van de joods-Amerikaanse dansmaker lijkt centraal te staan. Als stille kracht is daar Ana Teixido. Ze danst met Arthur duizeligmakende duetten, in stilte, synchroon, op elkaar afgestemd en ingeseind. Ze sleurt hem mee, stuurt hem aan, past een nekklem toe, houdt hem overeind. Ze vergeeft hem zijn interesse in langbenige meiden en richt hem naar de grond, met de broek op zijn knieën.

Wat een vrouw. Zo’n anker kan de lichtvoetige kunstenaar wel gebruiken, want ook de verwarring in het leven van Rosenfeld neemt steeds meer toe. Tegenover de verschillende personages die aantreden (een jongleur, een goochelaar, een kleedster, een verleidelijke auditante) verschrompelt de creatieve intellectueel tot een kleine, oude man. Wat moet je met zo iemand als ik, lijkt hij te zeggen. Ana vleit zich stilletjes tegen hem aan. Ze draagt een berenpak.

La mélancolie à l'écluse

‘Arthur Rosenfeld wil zijn verleden afronden om alleen nog vooruit te kunnen kijken. Maar hoe kun je in één voorstelling bijna 45 jaar als danser, maker, baas en enfant terrible opsommen?’, stelt Maas. Het lukt, want je raakt door deze meeslepende avond doordrongen van een bijzonder dansleven. Dit eerbetoon laat een permanente, niet-Amerikaanse smile op je gezicht achter.

L’Chaim!

Bon à savoir
De Nederlands-Amerikaanse Arthur Rosenfeld (Philadelphia, 1952) studeerde in New York aan de Joffrey Ballet School en danste daarna bij Tanztheater Wuppertal van Pina Bausch. In Nederland stond hij als artistiek leider van gezelschappen The Meek, en Meekers, aan de wieg van een nieuw genre: jeugddans. Meekers, theatergroep Siberia, en Theatergroep Max werden samen Maas, theater en dans. De laatste voorstelling van Exit, pursued by a bear was te zien tijdens het CaDance festival en is een co-productie van Maas en Korzo producties.

Ruben Brugman

écrire l'ex-danseurVoir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175€ / 12 Mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360€ / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50€ / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais