Het trapt vrijdag 10 februari in Utrecht de concertreeks Sacred and Profane af, naar het gelijknamige koorwerk van . Op het programma staat ook diens populaire cyclus Hymn to St. Cecilia, die hij componeerde tijdens de . De partituur werd in 1942 door de anse douane in beslag genomen omdat zij staatsgevaarlijke codes zou bevatten. De anse vrees voor een alom loerende vijand is van alle tijden.

De vierde ‘B’ in muziek

De moeder van was een begaafd amateurpianist en zangeres en herkende al snel het grote talent van haar zoon. Ze was ervan overtuigd een genie in huis te hebben en drilde hem om de ‘Vierde B’ te worden – na Bach, Beethoven en Brahms. Hij kreeg van kindsaf pianoles en studeerde compositie bij Frank Bridge, die hem een liefde bijbracht voor avant-gardisten als . Britten zette zich met succes af tegen behoudende collega’s als Ralph Vaughan Williams en geldt als de belangrijkste Britse componist van de twintigste eeuw.

Pacifist

Opgegroeid tijdens de ontwikkelde Britten een fervent pacifisme. Toen de in 1939 op uitbreken stond vertrok hij samen met zijn geliefde, de tenor , naar . Daar schreef hij de zevendelige koorcyclus Ad Majorem Dei Gloriam (Tot meerdere glorie van God), op verzen van de Jezuïtische dichter Gerald Manly Hopkins. Om onbekende redenen trok Britten zijn compositie terug en pas in 1984, zeven jaar na zijn dood werden vier delen voor het eerst uitgevoerd.

Ode of code?

In begon Britten in 1940 ook aan Hymn to St. Cecilia. Daarmee sloot hij aan bij een lange traditie van Britse lofzangen op deze patroonheilige van de muziek. Hij voelde extra affiniteit met haar omdat hij op haar naamdag 22 november geboren was. De première in New York in 1941 werd afgeblazen, omdat hij zijn stuk niet op tijd af had.

Voor je verder leest...

We hebben inmiddels al bijna 300 leden. Mensen zoals jij, met een hart voor kunst.
Word ook lid, kijk hier:

Een jaar later keerde hij met Pears terug naar , maar dat ging niet zonder slag of stoot: de anse douane nam hem zijn partituren af, vrezend dat deze geheime codes bevatten. Op de oceaanstomer terug herschreef Britten uit zijn hoofd het manuscript. De vijfstemmige koorcyclus Hymn to St. Cecilia werd uiteindelijk in 1942 voor het eerst uitgevoerd, door de Singers. Zij brachten de première live op de radio, uiteraard op 22 november, de naamdag van St. Cecilia.

De cyclus groeide hierna uit tot een van zijn meest geliefde composities – geheime (c)odes of niet.

Goed om te weten


 dirigent
– Hymn to St. Cecilia
Gabriel Jackson – Ave regina caelorum
– Cries of London
Lars Johan Werle – Orpheus
Lars Johan Werle – Canzona 126 di Francesco Petrarca opus 6
– Sacred and profane
Info en kaarten via deze link. 

Scroll naar top