Afscheidsvoorstelling Arthur Rosenfeld gaat over één persoon. Ana Teixido.

Exit pursued by a bear
Dit verhaal lees je gratis. Als je lid word, lees je meer, en kunnen wij overleven.
Instituut lidmaatschap
180 euro per jaar
Speciaal voor organisaties, bedrijven en instituten die hun lidmaatschap willen delen met hun personeel en medewerkers.
Deel inlog en adres met maximaal 10 medewerkers
25% korting op advertenties en advertorials
1 stem in de Algemene Ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (automatisch verlengen)
40 euro per jaar.
Voor natuurlijke personen en zzp'ers.
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Maandkaart (automatisch verlengen)
4€ / maand
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers.
Géén stemrecht in de Algemene Ledenvergadering
Bijna alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (handmatig verlengen)
50 euro per jaar
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur

Choreograaf Arthur Rosenfeld nam op 5 februari 2017 (voorlopig) afscheid van een lange danscarrière. Een die vooral steunt op zijn vrouw, danseres Ana Teixido. Zo’n afscheid gaat bij Rosenfeld niet zonder slag of stoot. Het veld ruimen voor een ander, wie wil dat nou echt? Exit pursued by a bear, gebaseerd op een zonderlinge regie-aanwijzing van Shakespeare, gaat door tot het bittere eind. Een leven lang in dans samengebald in een voorstelling.

Verlegen om aandacht

Met een krullende wijsvinger sommeert Ana Teixido een schuchtere toeschouwer in het publiek het toneel op te komen. Er klinkt een niets-aan-de-hand-muziekje. Arthur zinkt weg in zijn stoel, wrijft langs zijn neus, wil er niet zijn. We scanderen als publiek zijn naam en vooruit: hij geeft gehoor aan de groepsdruk. Eenmaal op het podium begrijp je waarom Arthur het toneel niet op wilde. Hij is onhandig met aandacht. Sterker nog, hij bevindt zich in een identiteitscrisis. Arthur wil geen Arthur zijn, of heten. De vele voicemails die hardop worden afgespeeld bevestigen zijn onzekerheid: ‘Je belde me al 27 keer, die voorstelling van je wordt vast en zeker heel goed’.

Oppepper

Dan schiet Rosenfeld door in een portie positive self talk, zoals je dat in Amerika via de televisie krijgt ingelepeld. ‘I am the greatest!’ De onbeholpenheid van de joods-Amerikaanse dansmaker lijkt centraal te staan. Als stille kracht is daar Ana Teixido. Ze danst met Arthur duizeligmakende duetten, in stilte, synchroon, op elkaar afgestemd en ingeseind. Ze sleurt hem mee, stuurt hem aan, past een nekklem toe, houdt hem overeind. Ze vergeeft hem zijn interesse in langbenige meiden en richt hem naar de grond, met de broek op zijn knieën.

Wat een vrouw. Zo’n anker kan de lichtvoetige kunstenaar wel gebruiken, want ook de verwarring in het leven van Rosenfeld neemt steeds meer toe. Tegenover de verschillende personages die aantreden (een jongleur, een goochelaar, een kleedster, een verleidelijke auditante) verschrompelt de creatieve intellectueel tot een kleine, oude man. Wat moet je met zo iemand als ik, lijkt hij te zeggen. Ana vleit zich stilletjes tegen hem aan. Ze draagt een berenpak.

Weemoed aan slot

‘Arthur Rosenfeld wil zijn verleden afronden om alleen nog vooruit te kunnen kijken. Maar hoe kun je in één voorstelling bijna 45 jaar als danser, maker, baas en enfant terrible opsommen?’, stelt Maas. Het lukt, want je raakt door deze meeslepende avond doordrongen van een bijzonder dansleven. Dit eerbetoon laat een permanente, niet-Amerikaanse smile op je gezicht achter.

L’Chaim!

Dit verhaal lees je gratis. Beloon het met een kleine donatie.

help mee

Bedrag
Persoonlijke informatie

Goed om te weten
De Nederlands-Amerikaanse Arthur Rosenfeld (Philadelphia, 1952) studeerde in New York aan de Joffrey Ballet School en danste daarna bij Tanztheater Wuppertal van Pina Bausch. In Nederland stond hij als artistiek leider van gezelschappen The Meek, en Meekers, aan de wieg van een nieuw genre: jeugddans. Meekers, theatergroep Siberia, en Theatergroep Max werden samen Maas, theater en dans. De laatste voorstelling van Exit, pursued by a bear was te zien tijdens het CaDance festival en is een co-productie van Maas en Korzo producties.

Goed geschreven? Met een ´like´ betaal je Facebook. Ik zou het prachtig vinden als je Cultuurpers een donatie deed.

help mee

Bedrag
Persoonlijke informatie

Dit verhaal lees je gratis. Het zou prachtig zijn als je meer verhalen mogelijk maakt met een lidmaatschap.
Instituut lidmaatschap
180 euro per jaar
Speciaal voor organisaties, bedrijven en instituten die hun lidmaatschap willen delen met hun personeel en medewerkers.
Deel inlog en adres met maximaal 10 medewerkers
25% korting op advertenties en advertorials
1 stem in de Algemene Ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (automatisch verlengen)
40 euro per jaar.
Voor natuurlijke personen en zzp'ers.
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Maandkaart (automatisch verlengen)
4€ / maand
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers.
Géén stemrecht in de Algemene Ledenvergadering
Bijna alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (handmatig verlengen)
50 euro per jaar
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur