Aller au contenu

LE FESTIVAL DE HOLLANDE 2020 ANNULÉ, LE "FESTIVAL EN LIGNE" EN PRÉPARATION

CECI EST UN COMMUNIQUÉ DE PRESSE

Les organisations culturelles ayant un petit ou un grand nombre de membres peuvent placer leurs communiqués de presse sur notre site sans restriction. Participer aussi ? Deviens membre, en tant qu'institution.

Met grote spijt ziet het Holland Festival zich genoodzaakt de 73e editie, die zou plaatsvinden van 4 tot 28 juni 2020, af te gelasten. De door de coronapandemie aanhoudende, binnen- en buitenlandse beperkingen en onzekerheden maken het onmogelijk om het internationale podiumkunstenfestival plaats te laten vinden.

De aanhoudende, beperkende maatregelen die de Rijksoverheid 21 april jl. bekend heeft moeten maken, bezegelden het lot van de 73e editie van het festival. Voor het Holland Festival is het niet meer mogelijk om het festival in aangekondigde vorm te realiseren. Het Holland Festival is een internationaal podiumkunstenfestival met kunstenaars uit meer dan twintig landen en presenteert hun werk in artistieke samenhang. De onzekerheid over de verschillende mondiale maatregelen met reisrestricties en quarantaines, de onmogelijkheid te kunnen repeteren of te produceren, de onzekerheden omtrent het gebruik van de Nederlandse theaters en concertzalen, het wegvallen van internationale presentatiepartners en het annuleren van voorstellingen en tournees door gezelschappen zelf, hebben er voor gezorgd dat de complexe puzzel in juni 2020 niet meer te realiseren is. Bovenal staat de veiligheid van publiek en artiesten voorop. Het festival wil hierin geen risico nemen.

Kunst doet ertoe. Juist doordat we het moeten missen, beseffen wij en ons publiek des te meer hoe belangrijk het is om naar voorstellingen en concerten te kunnen kijken en luisteren als collectieve ervaring. Daarom onderzoekt de festivalorganisatie met een groot deel van de kunstenaars die in het festival zouden optreden en met diverse samenwerkingspartners alternatieve manieren om in juni toch een deel van het programma te kunnen tonen. Met onder meer streamings, films, radio-opnames, vlogs en blogs en podcasts laten de makers zien waarmee zij bezig zijn. Het festival zal online te volgen zijn onder de titel Holland Festival 2.0-2.0. Ook voor deze editie is het verbindende thema: In pursuit of the we, dat in deze tijd van ‘social distancing’ relevanter is dan ooit.

Emily Ansenk, directeur van het festival: “Het festival dat artist driven is en de kunstenaars altijd centraal stelt, realiseert zich dat veel van hen maanden en jaren hebben gewerkt aan prachtige producties die niet of pas later te zien zullen zijn. Het Holland Festival spreekt nadrukkelijk zijn steun uit aan de betrokken makers, artiesten en gezelschappen. Wij zullen onder andere coproductiebijdragen die al zijn besteed, betalen.”

Martijn Sanders, voorzitter van de raad van toezicht: “De impact van het afgelasten van het festival voor het eerst in zijn drieënzeventigjarige bestaan valt het festivalteam enorm zwaar. Wij zijn ervan overtuigd dat actuele kunst die reflecteert op maatschappelijke thema’s in de huidige tijd belangrijker is dan ooit. Wij zijn blij dat de kunstenaars en het festivalteam zich blijven inzetten om de kunst te blijven tonen, in een online editie.”

Bill T. Jones, associate artist 2020, over de afgelasting van het festival:
“Recently, I had a revelation during a COVID conversation. A fellow artist said to me: ‘This disruption and the disappointment that many artists are facing now is business as usual for the creative class.’ She went on to say that we are trained for the ‘accident’, the ‘unforeseen’, the ‘disruptive’…! Artists are temperamentally suited to improvise, reinvent and find solutions! The circumstance of the COVID crisis has placed this belief in jeopardy. Can I/we truly pick up the pieces, move forward refashioning circumstances as we go? An honest answer is, ‘I don’t know…’. However that region of my mind and heart where the will resides says, ‘We must go on. We must recreate. We must keep faith.’ I continue to enjoy and learn a great deal from my partners at the Holland Festival. Their professionalism, bravery and deep humanity fuel my resolve and I am grateful for this. To the Future.”

Het Holland Festival dankt uitdrukkelijk zijn financiers. De ruimhartige coulance en steun van een aantal belangrijke partners, namelijk het ministerie van OCW, de gemeente Amsterdam, Fonds 21, Ammodo, vele particuliere stichtingen en donateurs en mediapartners NTR, VPRO en De Groene Amsterdammer stellen ons in staat een alternatief festival te realiseren.

Het publiek dat reeds kaarten heeft gekocht, wordt in de komende tijd actief benaderd door de festivalorganisatie. Hun wordt de mogelijkheid geboden om tickets om te zetten in vouchers voor 2021, het bedrag te doneren of restitutie te krijgen.

un de nos membres

Les membres de Culture Press sont copropriétaires de notre coopérative moyennant une petite cotisation mensuelle ou annuelle, et peuvent également contribuer au contenu du site le cas échéant. Pour les membres institutionnels, nous offrons la possibilité de publier leurs communiqués de presse en version intégrale. Tu veux aussi devenir membre ? Tu peux le faire. Rends-toi sur le site cette pageVoir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais