De vrouwelijke componist, zij blijft de gemoederen beroeren. Mijn artikel n.a.v. de wereldpremière van Damocles van Mathilde Wantenaar ontketende op Facebook een felle discussie. ‘Waarom zouden vrouwen voorgetrokken moeten worden?’, vroeg een boze man. ‘Het gaat mij alleen om kwaliteit, niet of een muziekstuk door een man of een vrouw is geschreven.’ Hij werd iebelig van de m/v discussie, die inderdaad anno 2018 niet langer nodig zou moeten zijn. Gelukkig is de verhouding m/v in het modernemuziekfestival November Music zonder omhaal van woorden ongeveer fiftyfifty. Hierbij vijf concerten die je niet mag missen!

Word lid en lees alles met 1 keer inloggen

Met de lees verder-knop hieronder word je geen lid, maar koop je alleen dit ene stuk met een tegoed bij onze partner Feather.
Een echt lidmaatschap van Cultuurpers biedt meer, zoals onbeperkte toegang tot ALLE verhalen (en een nieuwsbrief).

Al lid? Top! Log hieronder in


2-11 Kate Moore: Lux Aeterna

Vorig jaar won Kate Moore als eerste vrouw ooit de Matthijs Vermeulenprijs. Dit seizoen is zij ‘Zielsverwant’ van het Muziekgebouw aan ’t IJ en festivalcomponist bij November Music in Den Bosch. Voor de opening op vrijdag 2 november componeerde zij het inmiddels traditionele requiem, Lux Aeterna: VIVID. Moore koos een bijzondere combinatie van oude- en nieuwemuziekspecialisten. Haar requiem wordt uitgevoerd door Cappella Pratensis, a cappella vrouwengroep Wishful Singing, TEMKO en haar eigen Herz Ensemble.

[gravityform id="10" title="true" description="true" ajax="true" tabindex="0"]