Skip to content

All 18 gloomy: Melancholia is concert for sour old men #HF16

We are all going to die! We already have that certainty in. And since the dawn of mankind, every new generation invariably knows that it is going to happen to them now. After all: their successors have never prospered anywhere like today's youth. Nice premise for a concert, thought German director Sebastian Nübling[hints]Nuling was a guest at the Holland Festival last year with an adaptation of Hebbel's play Nibelungen, read the review and a interview.[/hints], good idea to programme, thought the Holland Festival. I seriously wonder why.

Vooropgesteld: een gelegenheid om de muziek van Monteverdi en tijdgenoten uit de Barok live uitgevoerd te horen, met een vertolker als countertenor Tim Mead, moet je met beide handen aangrijpen. Die man zingt goddelijk. Daar kan niemand iets aan afdoen, behalve dan de regisseur die hem een halve avond zijn mond laat houden. Hebben we nog het La Cetra Barockorchester Basel, dat op grotendeels originele, dan wel nagebouwde instrumenten, de klank van de barok prachtig doet herleven. Tot zover hebben de muziekliefhebbers een topavond.

Maar dan.

Omdat regisseur Nübling meende dat de Baroktijd met zijn ingebouwde melancholie een veel rijker repertoire aan menselijk contact opleverde dan het heden, met zijn mobieltjes en eeuwige communicatieplicht, zet hij, tegenover de prachtige muziek, een stuk of 20 ‘jongeren’ in. Tussen aanhalingstekens, want het gaat hier om cliché-jongeren. Jongeren uit het boekje. Gewapend met mobieltje. Schokkerig bewegend. Wezenloos voor zich uitkijkend, verveeld rondhangend, ongevoelig voor de emoties van volwassenen en uitsluitend bezig met het eigen uiterlijk.

Choreograaf Ives Thuwis en regisseur Sebastian Nübling zijn er vervolgens niet in geslaagd om van het gegeven dat jongeren nergens voor deugen een oplopende dramatische lijn te maken. De voorstelling blijft steken in een vast ritme van solo, groep komt op, beweegt iets, orkest komt op, speelt wat, iedereen gaat af, iemand blijft over, solo, groep komt op, beweegt iets, orkest komt op, en dat dan achttien keer lang.

Een poging tot Alain Platel?

De bewegingen zijn voorspelbaar, in de verkrampte gekte geleend van Alain Platel, maar dan zonder de bevlogenheid van die grootmeester van het sentiment. Maar dus wel met die chagrijnige gezichten van iedereen op het toneel, en zonder dat er ook maar één moment is van onderling contact, niet binnen het afwezige verhaal, maar ook niet tussen uitvoerende musici en jongeren, behalve dan – noodzakelijk – bij het slotapplaus.

Ster van de avond, Tim Mead, is na een paar prachtige liedjes door de regie in een hoek gezet, waar hij eerst ingespannen bezig gaat zijn met het schrijven van iets op een papiertje op de muur, en daarna met daar heel lang zwijgend naar te kijken, tot een puber daar – natuurlijk, waar zijn die kutjongeren anders voor op aarde, hoor je de regie zeggen – de draak mee steekt. Gedoemd als ze zijn.

Daarna lopen ze nog wat rondjes en gaan ze af, zonder dat iemand iets anders heeft meegekregen dan dat barokmuziek mooi is en jongeren stom zijn. Wat we wel hebben meegekregen is achttien keer het chagrijn, de zwartgalligheid en vooral de grenzeloze verveling van de kids op het podium. En let wel: zij kunnen er niets aan doen. Hun schuld is het niet dat ze op deze manier worden geëxploiteerd.

Wat deze grumpy voorstelling in het programma van het Holland Festival te zoeken heeft, is mij een raadsel. Er zijn – voor zover niet wegbezuinigd – veel choreografen en regisseurs die veel beter in staat zijn om talent en bevlogenheid te laten zien van de komende generatie. Een generatie, die het ongetwijfeld beter gaat doen dan de huidige, zoals al gebeurt sinds het begin der mensheid.

Good to know

Ondergaan: Melancholia van Theater Basel, 14 juni 2016, muziekgebouw aan het IJ. Daar nog: 15 juni 2016.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)