Skip to content

Five quarters of an adolescent brain. Jetse Batelaan makes growing pains hilariously palpable at Theatre Festival Boulevard.

You already read here free messages. So join Culture Press now. We have more than 400 loyal members. People involved in the arts, working in it, setting policy. People who value an independent view of arts journalism. Just like you.

Join NOW To keep Culture Press going!

Als je theater voor kinderen en jongeren maakt, vertel je als volwassene verhalen aan kinderen en jongeren vanuit jouw volwassen bestaan. Dat kan. Daar kun je subsidie voor krijgen. Artemis, eerder hier uitgeroepen tot het op één na beste theatergezelschap van Nederland, is zo’n gezelschap. Maar, omdat dit jeugdtheatergezelschap geleid wordt door Jetse Batelaan doet Artemis het graag anders. Sterker nog, hebben ze bedacht: wat als we die hele boel nou eens een keer omdraaien? Dat we de belevingswereld van jongeren en hun kijk op de wereld nu eens als uitgangspunt nemen. Dus staat er nu een voorstelling op het repertoire die vanuit jongeren bedoeld is voor volwassenen.

Het resultaat is een voorstelling zonder titel. Of liever gezegd met een titel, maar dan eentje waar ze, zoals het een vijftienjarige betaamt, schijt aan hebben. Omdat de wereld van een vijftienjarige al ingewikkeld genoeg is. Dat zien we uitgebeeld door drie volwassen acteurs, die teksten uitspreken van vijftienjarige scholieren.

Beckett

Zo ontdek je als volwassen mens opeens weer hoe verschrikkelijk ingewikkeld de wereld is als je vijftien bent. De werkelijkheid verandert dan namelijk elk kwartier en jij bent de enige die dat ziet. Dat geldt voor alledrie de personages en hoe dat voelbaar wordt gemaakt is de kern van dit stuk, dat verder gaat waar Samuel Beckett stopte.

De voorstelling is dus briljant. Daar kan ik kort over zijn. Hoe Batelaan er ook dit keer weer in slaagt om met eenvoudige middelen en drie acteurs het hele theater, inclusief het verwachtingspatroon van het publiek, op zijn kop te zetten is onnavolgbaar. Zoals we eerder al in Party Dialogues met de haarbrede diepgang van het dansfeest kennis maakten, keren we nu voor vijf kwartier terug in de hel van het puberbrein. Iets waaruit geen ontsnappen mogelijk is. Behalve door te wachten. Tot het over is.

Good to know Good to know
De voorstelling is op donderdag 8-8 nog te zien, anders moet je naar Duitsland: https://artemis.nl/voorstellingen/12-2/

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)