Skip to content

Indrukwekkend Minaret laat op Theaterfestival Boulevard voelen dat kunst rampen overleeft. (En check uit wat Miet Warlop met Derwisjen uithaalt)

You already read here free messages. So join Culture Press now. We have more than 400 loyal members. People involved in the arts, working in it, setting policy. People who value an independent view of arts journalism. Just like you.

Join NOW To keep Culture Press going!

Miet Warlop heeft spannende ideeën, en voert ze ook uit. Nu is ze daar niet uniek in. Meer kunstenaars doen dat. Wat Miet Warlop bijzonder maakt is dat het steevast tot echt heel bijzonder werk leidt. Neem haar laatste creatie, te zien op Theaterfestival Boulevard, ‘Ghost Writer and the Broken Hand Brake’: ze zet drie mensen op het toneel en laat ze snelle rondjes draaien, zoals derwisjen. Alleen: ze laat ze er ook muziek bij maken. En dan niet een beetje fladderig op een tamboerijn trommelen, maar iets stevigers.

Dus worden aan de dansers een bekken, een tom en een Stratocaster uitgereikt, terwijl ze op hoge snelheid rondjes blijven draaien. Vervolgens, na een begin dat op een wat zweverige versie van het vroege werk van Pink Floyd lijkt, sta je naar een grungeconcert te kijken en te luisteren, waarbij de muzikanten keistrakke beats en riffs de zaal in smijten, terwijl ze dus constant heel hard om hun as draaien. Een dik halfuur lang. Zinsbegoochelend.

Tanghe

Twee van de muzikanten zijn ook echt muzikant. Telgen van de fameuze theatervirtuoos Dirk Tanghe, met engelachtig uiterlijk en dus ook nog een enorm talent. Miet Warlop zelf is muzikant nummer drie en zij is wat minder strak in de maat, maar dat maakt de opwinding alleen maar groter. Mooier was het nog geweest als het geluid ook met de spelers mee had bewogen, maar ik kan me voorstellen dat het lastig is om met een Marshalltoren om je nek rondjes te draaien zonder in tweeën te breken. Hoe dan ook: groots vernieuwende kunst is soms heel simpel.

Hoogtepunt tot nu van het Bossche Theaterfestival Boulevard is Minaret, een voorstelling van de Libanese kunstenaar Omar Rajeh. Wat hij je in een krap uur mee laat maken is misschien nog het best te beschrijven als een herschepping van burgeroorlog in dans en muziek. 6 dansers, drie muzikanten, een bak techniek, waaronder hoogstwaarschijnlijk een Kinect die beweging kan omzetten in geluid, en dan ook nog een fors uit de  kluiten gewassen drone. Met camera.

Paranoïa

Rajeh zet al deze middelen in om te overdonderen en verleiden. Dit is effectiever dan een uurtje YouTube-filmpjes kijken: de paranoïa die een burgeroorlog met moderne middelen veroorzaakt is volledig voelbaar.

Misschien is het allemaal wat veel van het goede, maar van mij mag het, zeker in een tijd waarin kunstenaars in onze contreien nogal eens zwoegen met de zeggingskracht en betekenis van hun werk. Waar dan nog bijkomt dat ik eigenlijk al jarenlang grote en relevante kunst uit Beiroet zie komen. Die stad stond zelf bekend als het Parijs van oosten voor daar een gruwelijke burgeroorlog een eind aan alles leek te maken.

Dat nu, vijfenveertig jaar nadat de eerste gebouwen in die stad explodeerden, er weer een levendig kunstklimaat heerst, biedt hoop. Ook voor het totaal verwoeste Aleppo in Syrië, waar deze voorstelling aan is opgedragen. Ooit wordt ook daar weer kunst gemaakt. Al is dat nu nauwelijks voor te stellen.

Good to know Good to know
Festival Boulevard duurt nog t/m zondag 11 augustus.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)