Skip to content

rage

EAR in het Fringe Festival: een eigen wereldje van muziek, dans en naald & draad

,,Ik heb geen theaterachtergrond, maar ik weet wel wat ik mooi vind.” Deze woorden van Cammy Mai Tran zijn typerend voor een trend onder jonge theatermakers. Ze vinden de muren tussen de verschillende kunstdisciplines maar benauwend. Steeds meer zien we ze dwars door die muren heen lopen. En als de klap achter de rug is, dwarrelt de nieuwe inspiratie rijkelijk over hen heen.

Steven Michel en Viktor Caudron in 'Victor'

Victor, prachtig duet over hedendaags mannengevaar

Een man en een jongetje samen op het toneel zetten – het bovenlijf ontbloot; in de huidige tijd betekent dat om moeilijkheden vragen. Onze door pedofilie-schandalen verzadigde blik laat nog maar weinig heel van de intimiteit tussen wat ook vader en zoon, broers of vrienden zouden kunnen zijn. Maar ‘Victor’ van choreograaf Jan Martens en regisseur Peter Seynaeve is geen brave, politiek correcte herstel-operatie. In hun zoektocht naar een liefdevolle blik op de relatie tussen man en kind, zoeken zij ook consequent de grenzen van het toelaatbare op.

Culture Council knew about 'Hole of DUS'

Theatre company the Utrecht Games, city company of the Netherlands' fourth largest city, is on the brink of bankruptcy. It was recently revealed that the company led by artistic and business director Jos Thie has a deficit of €2.1 million. Correspondence that has since surfaced shows that it was already clear in May this year that the problems were getting out of hand. That was a month after the Utrecht subsidy advisory committee issued its laudatory opinion, and a few weeks before the Council for Culture issued its very thrifty advice.

Bold p***o on the euro note?

Er is weer een interessant cultureel tintje gegeven aan het ‘Europa-debat’. Iemand heeft geroepen dat het watermerk van de nieuwe serie eurobiljetten een plaatje zal bevatten van ‘de verkrachting van Europa’ door de Griekse oppergod Zeus. De anti-Europa en anti-Griekenlanders in de diverse timelines hebben niet meer nodig om het complot van de bankenmaffia tegen de Europese burger te framen.

Ibrahim Quraishi's "My private Himalya" sparkles by omitting drama

Een tentje dat voor zeeanemoon op het droge mag spelen, de vier pootjes parmantig in de lucht. Acteurs die een kopje thee drinken en een potje kaarten. Het oogt allemaal heel onschuldig. Wat begint als een wonderlijke fotoroman groeit stilaan uit tot een rebus van aanzienlijke lengte. “My private Himalaya” heeft veel weg van een wandelende tentoonstelling, met een windmachine… 

IFFR 2012 – Ontnuchterend verslag uit Egypte hit bij festivalpubliek

Dat Martin Scorsese’s betoverende Hugo op het Rotterdams festival  een tijdje nummer 1 stond in de publiekswaardering is niet zo vreemd. Wel verrassend is de film die gisteren als nummer twee opdook en nu Hugo van de eerste plaats heeft verdreven: de documentaire Back to the Square waarin filmmaker Petr Lom kijkt hoe het er in Egypte voorstaat na de… 

The 1 per cent and the concert hall; classical music as a henchman of the rich against 'the 99 per cent'

While anti-capitalists were plotting to occupy Amsterdam's Beursplein this week - if you can at least put the protesters under that heading - in the US, anger over THE 99 PERCENT shifted to the concert hall. The discussion flared up in response to two events. Wall Street was occupied; and the Metropolitan Opera received $182 million in donations in one year, a record amount.... 

Een onpeilbare bron van verdriet in Thousand Yard Stare op #DeBasis

Vliegbasis Soesterberg staat vol met grote hangars, loodsen en andere massieve gebouwen. Allemaal gedroomde locaties voor theatermakers, lijkt het. Regisseuse Ilmer Rozendaal maakte voor haar voorstelling Thousand Yard Stare een andere keuze. Ze plaatste de solo in een klein, luchtig eikenbosje met daarin een oud en vervallen bunkertje. De tijdloosheid van deze plek blijkt ideaal voor haar kleine en menselijke… 

That was him then. The March of Civilisation. And so was the chamber's Culture Committee debate on Halbe Zijlstra's letter.

We waren met een kleine onderbreking voor de broodnodige nachtrust ruim 27 uur actief met een liveblog over de Mars der Beschaving. Hard werken, en in het begin hadden we last van wat opstartproblemen. Immers: het opzetten van zo’n liveblog vereist wat structuur in de aanpak. We hadden een paar zogenaamde #hashtags ingevoerd, zoals #marsderbeschaving, waarmee op twitter mensen hun… 

Cultural policy Rutte cabinet advised against by patrons and entrepreneurs; PVV absent from hearing on future of Dutch culture

Eigenlijk was er maar één compliment voor het kabinet, dat bezig is om gemiddeld 30% te korten op een sector die werk geeft aan tienduizenden Nederlanders. Tijdens de hoorzitting die de tweede kamer op maandag 20 juni belegde was alleen cultuursocioloog Arjo Klamer positief over de daadkracht die staatssecretaris Zijlstra aan de dag legde. Dat hij vervolgens wel vond dat… 

You'd be interested to know what Spalding Gray and Christoph Schlingensief would have had to say to each other.

Cover of Spalding Gray Op het Holland Festival dwalen twee geesten rond. De meest luidruchtige is die van Christoph Schlingensief, Duitslands meest onafhankelijke cineast, theatermaker, activist en enfant terrible, altijd goed voor controverse. Na de in 2008 gestelde diagnose longkanker verwerkte hij zijn woede en angst in Eine Kirche der Angst vor dem Fremden in mir, in 2009 gepresenteerd op… 

NRC, Vandenende Foundation en Erasmus Universiteit tonen schokkend gebrek aan kennis van de kunstwereld

Inmiddels is de website aangepast, maar omdat dit bericht de aanleiding was tot die aanpassing, laten we het staan.

Altijd goed om een nieuw initiatief te steunen. Daarom waren we ook blij met het opbouwende plan from

IDFA 2010 - George Sluizer wants to give Palestinians dignity with Homeland

After the opening film Stand of the Stars, the second major premiere of a Dutch documentary at IDFA was that of Homeland. The screening at the Tuschinski Theatre, by the way, was not just about the Palestinian cause, as it was also, of course, a celebration in honour of 78-year-old director George Sluizer (Spoorloos), perhaps our most internationally oriented filmmaker.... 

Kunstwereld via Facebook in actie tegen cultuursnede nog voor het kabinet Rutte-Verhagen is geïnstalleerd

Het was een prettig uit de hand gelopen flashmob: volgens de politie stonden er rond 12 uur tegen de 3000 mensen op het Malieveld in Den Haag. Jonge mensen, vooral: studenten van de Haagse Kunstacademie en het Consevatorium. Maar dat is niet genoeg om het Malieveld een vol gevoel te geven. Uit alle hoeken van het land waren jonge kunststudenten… 

Tirza opens 30th edition Dutch Film Festival - actors in the spotlight

By Leo Bankersen

Film acting is in the special spotlight during the 30th edition of the Netherlands Film Festival. So that's convenient that the Festival opens tonight with Tirza, a story that is too gruesome to be true, but which, thanks to the acting of Gijs Scholten van Aschat, Sylvia Hoeks and Johanna ter Steege, among others, you have to believe anyway.

Rudolf van den Berg single-handedly reworked Arnon Grunberg's book, about Jörgen Hofmeester, his failed life and his adored daughter, into a haunting road movie, a journey to the end of the night. Scholten van Aschat, who had long been working towards the role, allows the contained bitterness and anger to slowly turn into despair. Hoeks plays her best role so far here and Ter Steege saw enough in this script to put aside her dislike of Grunberg. And don't forget nine-year-old Keitumetse Matlabo from South Africa, as Hofmeester's conscience and guardian angel. The result is a film that wrings and chafes, but also has the allure of a great and bitter tragedy. Tirza is now the Dutch entry for the Oscars.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)