Skip to content

alida dors

From left to right: Alida Dors (photo: Mark Bolk), Hella Jongerius (photo: Nick Ballón), Erik van Lieshout (photo: Suzanne Weenink), Ilja Leonard Pfeijffer (photo: Stephan Vanfleteren) and Manon Uphoff (photo: Céline Simons).

New members for the Academy of Arts

De Akademie van Kunsten krijgt 5 nieuwe leden: Alida Dors, Hella Jongerius, Erik van Lieshout, Ilja Leonard Pfeijffer en Manon Uphoff. Leden van de Akademie van Kunsten zijn kunstenaars uit de hele breedte van de kunsten. De nieuwe leden worden op 28 maart 2024 geïnstalleerd.  Leden van de Akademie van Kunsten hebben zich bewezen in hun vak en willen een… 

pr image Closed Eyes

With Closed Eyes, Alida Dors unleashes a revolution

Ik heb het woord ‘revolutionair’ gebruikt, toen een cameraploeg van Theater Rotterdam mij vroeg wat ik van Closed Eyes vond. Ik weet niet of mijn verder buitengewoon enthousiaste reactie de eindmontage zal halen, maar een dag later is dat gevoel niet weg. Wat Alida Dors, artistiek directeur van Theater Rotterdam, heeft laten zien, is een revolutie in de wereld van… 

In #Zomergasten 2023#6 stelde Alida Dors de beste vragen. 

In #Zomergasten 2023#6 stelde de gast, Alida Dors, de beste vragen. 

De teller stond op 8 minuten en 45 seconden toen het misging. Best snel voor een drie uur durend interviewprogramma als Zomergasten, maar Theo Maassen pakte het record met verve. Zijn gast Alida Dors, de vrouw die als autodidact in de dans uitgroeide tot een voorvrouw van de Nederlandse hiphopcultuur, en die nu de taak heeft om het door mismanagement… 

Beeld uit Rikkie en Slingertje

#Zomergasten 2023#5 was de drieënhalfde televisie-avond met Theo Maassen waarop vrouwen niet bestonden.

Leuk hoe dingen samenvallen, bij ‘Zomergasten’. Vorige week berichtte ik over de Rode Bank van de ontbijtshow van de BBC, en wat een martelwerktuig dat is. Zondag 20 augustus kwam een vrijwel exacte evenknie van die halfronde Rode Bank langs in Zomergasten met Kamagurka. Deze  Rode Bank stond in een Vlaams theater bij Johan Anthierens, die in zijn show ‘Bij… 

Erik Whien moves on the inclusion wave, in dialogue

Directeur Alida Dors zet bij Theater Rotterdam in op inclusie. Wat betekent dit voor een 44-jarige witte regisseur met groot succes met een traditioneel publiek, zoals nu met ‘Verdriet is het ding met veren’? Een vraaggesprek. “Het theater van Erik Whien draait om de mens. Om het hoofd en alles wat daarin gebeurt. Elk mens heeft gedachten, in de geest… 

Wat ik leerde van Alida Dors en de Nederlandse Toneelschrijfprijs

Van de 122 toneelteksten die de jury van de Nederlandse Toneelschrijfprijs las, waren er een kleine dertig geschreven door vrouwelijke auteurs. In een vakgebied waar het aantal vrouwelijke werkers enorm groot is, valt dat op. Want, zo stelde de jury terecht, in het geschreven Nederlandse theater is de mannelijke blik toch nog altijd dominant. Terwijl het theaterpubliek procentueel meer vrouwen… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)