Skip to content

Gaudeamus Music Week

Gaudeamus: als 75-jarige jonger dan ooit

Anno 2020 bruist de Muziekweek als nooit tevoren. Zelfs corona heeft er nauwelijks vat op gekregen. Hoeveel ‘Mozarts’ er inmiddels zijn opgestaan wil ik in het midden laten, maar het rijke en gevarieerde off- en online aanbod creëert enige keuzestress. Op haar 75e is de organisatie jonger dan ooit: Gaudeamus is the place to be.

#Corona-classics 3: Maxim Shalygin: orgelende saxofoons op cd ‘Todos los fuegos el fuego’

Een regenachtige dag in #coronaquarantaine lijkt me het ideale moment een cd te beluisteren die gaat over vuur. Dus schuif ik Todos los fuegos el fuego van de Oekraïens-Nederlandse componist Maxim Shalygin in de laptop. ‘Alle vuren het vuur’ is vernoemd naar de gelijknamige bundel met acht korte verhalen van Julio Cortázar. Ook de cd telt acht nummers, die samen… 

#Corona-classics I: Le Dernier sorcier Pauline Viardot

Toen donderdag 12 maart de coronamaatregelen werden afgekondigd voelde dat eerst nog onwerkelijk. De volgende dag viel de wereldpremière van de opera Ritratto van Willem Jeths in het water. Ik had me hier enorm op verheugd, net als op al die andere producties in het Opera Forward Festival. Bovendien zat ik volop in de voorbereidingen voor talloze inleidingen de komende… 

Requiem voor een ideale muziekliefhebber. ‘Opa Nijlpaard’ is niet meer: Frans Curvers sterft, 91 jaar oud

‘Thea, heb je dat nieuwe stuk al gehoord? Het is prachtig!’ En daar plopte weer een wetransfer binnen met een opname van Kate Moore, Pete Harden, Calliope Tsoupaki of willekeurig welke andere componist. Frans Curvers zat bij elke (wereld)première vooraan. Of die nu plaatsvond in Paradiso in Amsterdam, De Doelen in Rotterdam, TivoliVredenburg in Utrecht of een achteraf kerkje ergens… 

Shout out! The big fill-in for the new arts plan.

The Council for Culture has just proposed the new Basic Infrastructure (BIS), and it has become a very big, in traditional terms 'prosperous', baby. Since the Council is not allowed to name names, and can only list functions, we have already made a fill-in list here, in which we list (very briefly, because little time and not knowing about everything) which existing cultural... 

Maya Fridman: Prokofiev's Fire Angel with hard rock attitude

De Russisch-Nederlandse Maya Fridman (Moskou, 1989) speelt zowel klassieke en eigentijdse muziek als rock, jazz, folk en flamenco. Communicatie met het publiek is nu eenmaal haar belangrijkste streven. Waarom zou je je dan beperken tot een bepaalde stijl of genre? De website van de Cellobiënnale omschrijft haar terecht als een ‘muzikale duizendpoot’. Ze gooide in 2016 hoge ogen op dit… 

City of Birmingham Symphony Orchestra speelt Fires van Raminta Šerkšnytė

Het City of Birmingham Symphony Orchestra komt naar ons land. Maandag 9 april geven zij een concert in TivoliVredenburg Utrecht onder leiding van hun jonge chef-dirigent Mirga Gražinytė-Tyla. Zij spelen muziek van Wagner, Debussy en Beethoven, een vrij standaardprogramma op het eerste gezicht. Maar gelukkig neemt de Litouwse Gražinytė-Tyla een stuk mee van haar landgenote Raminta Šerkšnytė. Die schreef Fires… 

Ligetifestival – ode aan avontuurlijk en eigenzinnig componist

De Hongaarse componist György Ligeti (1923-2006) leed onder meerdere dictaturen; de nazi’s doodden tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn vader en broer en na de Oorlog dwongen de communisten hem zoetsappige ‘volksmuziek’ te schrijven. Na de Hongaarse opstand van 1956 vluchtte hij naar Wenen en vervolgens naar Keulen. In het Westen onpopte hij zich tot een eigenzinnig componist, die zich al… 

Between nappy and dishes - the (in)visibility of female composers

Amsterdam, 8 March 2018. Today is Women's Day, no one can fail to notice. The media are brimming with articles about women's unequal pay and their still limited representation in prestigious positions. Whether in politics, business, academia or the arts. Perhaps the most conservative is the classical music world. There, the female composer has yet to... 

Kill the West in Me – muziektheater over botsing Oost-West

We worden tegenwoordig doodgegooid met opinies over de voor- en nadelen van multiculti. Al naargelang politieke voorkeur zijn mensen bijzonder enthousiast dan wel zeer negatief over de toenemende ‘verkleuring’ van onze maatschappij. Het gamelanensemble Gending, het Doelen Kwartet en Het Geluid Maastricht besloten de koe bij de horens te vatten. Zij baseerden Kill the West in Me op feministische brieven van… 

Klankverkenner Aart Strootman wint Gaudeamus Award 2017

Op zondag 10 september werd in TivoliVredenburg de Gaudeamus Award voor componisten onder de 30 uitgereikt. Winnaar was de Nederlandse gitarist, componist en instrumentontwerper Aart Strootman (1987). Hij werd gekozen uit 5 genomineerden en ontving de prijs uit handen van jurylid Christopher Trapani. De jury bestond verder uit Joe Cutler en Mayke Nas. Net als vorig jaar nodigde Gaudeamus haar… 

Gaudeamus Muziekweek: de piep-knor definief voorbij?

De Gaudeamus Muziekweek lijkt het stadium van doorwrochte, maar publieksonvriendelijke ‘piep-knor’ definitief achter zich te hebben gelaten. Het gerenommeerde festival voor nieuwe muziek brengt in vijf dagen tijd 129 composities uit 32 landen. Asko|Schönberg en Cappella Amsterdam trapten woensdag 6 september af met een bonte variëteit aan stijlen. Aldus vormde het openingsconcert een graadmeter van wat modernemuziekliefhebbers tot en met… 

Anthony Vine wins Gaudeamus Award #Gaud16

The 70th audition of the Gaudeamus Music Week ended Sunday 11 September in TivoliVredenburg with the presentation of the Gaudeamus Award. Director Henk Heuvelmans presented the prize for composers under thirty to American Anthony Vine (1988). The prize money of five thousand euros is intended for a new composition, to be performed during a subsequent edition. The jury, consisting of... 

Enchanting concert Silbersee in Pieterskerk Utrecht #Gaud16

A creak. A squeak. A plop. A cough. Genuflection. In Utrecht's Pieterskerk, the singers of Silbersee surround us with almost inaudible, mysterious sounds. The fragmentation evokes an atmosphere of a restless nocturnal forest. Does an owl screech there? The fabric condenses and the sound shifts colour as the singers buzz through cardboard tubes, blow mini harmonicas and shrill... 

Pierre Boulez wordt nóg een keer 90

Dit jaar was het feest rond twee componisten van twee schijnbaar totaal verschillende planeten. De Est Arvo Pärt (1935) werd tachtig, de Fransman Pierre Boulez (1925) negentig. De één is ongekend geliefd bij een groot publiek vanwege zijn welluidende ’tintinnabulistijl’, de ander wordt bejubeld door een select groepje ingewijden om zijn avant-gardistische composities, die het algemene publiek echter ervaart als onbegrijpelijke… 

Alexander Khubeev wins Gaudeamus Award 2015

This year, too, the Gaudeamus Award went to an Eastern European. In 2014, Ukrainian Anna Korsun won the coveted competition for composers under 30; this year, the €5,000 prize goes to Russian composer Alexander Khubeev* (1986, Perm). This was announced on Sunday 13 September in TivoliVredenburg by Henk Heuvelmans, for many years the driving force behind... 

70,200 samples in 33″ - music of the future at Gaudeamus Music Week Academy

Just after the end of the Early Music Festival, the Gaudeamus Music Week, the Mecca of cutting-edge notes for seventy years, starts in Utrecht. Five nominated composers under 30 compete for the coveted Gaudeamus Award, previously won by now established composers such as Unsuk Chin, Yannis Kyriakides and Michel van der Aa. For the second year, the... 

Giya Kantsheli: 'I never wanted to compose Georgian music'

Georgian composer Giya Kantsjeli (Tbilisi, 1935) composes archaic-sounding, expressive works with slow progression, tremendous tension and heartbreaking melancholy. Characterised by fierce dynamic contrasts, his music often suddenly switches from an almost inaudible pianissimo to an oorsplitting fortissimo. On 23 February, Vredenburg's broadcasting series The Friday presents his monumental Styx for viola, choir and orchestra.... 

Anna Korsun wins Gaudeamus Music Prize

Last night, Ukrainian composer Anna Korsun (1986, Donetsk) won the coveted Gaudeamus Music Prize in TivoliVredenburg. This consists of a cash prize of €4550, which serves as an honorarium for a new composition that will have its world premiere in a subsequent instalment. The international jury, consisting of composers Vanessa Lann (Netherlands), Oscar Bianchi (Switzerland) and Wim Hendericx (Belgium) unanimously chose her... 

Gaudeamus organises seminar on music criticism

Tonight begins the international Gaudeamus Music Week, in which five composers under 30 compete for the coveted Gaudeamus Music Prize. The jury, consisting of Vanessa Lann, Oscar Bianchi and Wim Henderickx selected them from eighty entrants from all over the world. It is the fourth edition in Utrecht of the competition, which started in 1951 in Bilthoven; the new TivoliVredenburg serves as the festival centre.... 

Concertzender vecht opnieuw voor zijn leven

Voor de zoveelste keer in zijn ruim dertigjarig bestaan dreigt de kleurrijke Concertzender ten onder te gaan. Daarom is er op 6 mei een benefietconcert in de Amstelkerk in Amsterdam. Grootheden als Liza Ferschtman, Yuri Honing, Erik Bosgraaf en het Ragazze Kwartet treden gratis op, om de zender te steunen die zoveel live opnames van hun concerten uitzendt. Zelf begon ik er in 1995 mijn carrière als radiomaker, dus ik zou zeggen: komt allen, en doneer ruimhartig! Voor nog geen twee ton per jaar blijft de zender in de lucht.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)