Skip to content

national ballet

4 oude koeien in eeuwige Amsterdamse theateroorlog oorzaak Daamens oekaze?

Hoe kan een doorgaans heel gewone, aimabele theaterdirecteur opeens naar buiten komen met de mededeling dat een paar orkesten weg kunnen en het Nationale Ballet moet worden geoutsourced? Wij vroegen ons dat af en togen gisteren naar de parkeergarage bij het Concertgebouw.

Waarom het Nationale Ballet moet blijven en Melle Daamen voorzitter van de Raad voor Cultuur moet worden.

Update
Inmiddels heeft Joop Daalmeijer in NRC Handelsblad wat paniekerig gereageerd op de opinie van Melle Daamen, die hij een ongeduldige ondernemer noemt:  “Je kunt je voorstellen dat je nog twee in plaats van vier dansgezelschappen structureel subsidieert. De andere twee zouden voor projecten subsidie kunnen aanvragen bij het Fonds Podiumkunsten, dat dan meer middelen moet krijgen.”
Young Talent Performance (Fugaz Floor)

Talent development new buzzword in dance world: 3 encouraging initiatives

The fact that it is difficult to get a job after graduation is also well known in the dance world. Therefore, partly at the government's insistence, companies are putting in on talent development. They also hope to A better connection with schools. Jun dancers are now more likely to be on the front line of ballet: the theatre, and that is good news for audiences. Because the energy is fresh and the level has shot up considerably.

Het Nationale Toneel voorkwam dat Stopera Het Nationale Theater werd

Het zou zo mooi zijn geweest: Het Nationale Ballet samen met De Nationale Opera in Het Nationale Theater, zoals je dat in de hoofdstad van elk zichzelf respecterend land hebt. Maar dat is dus niet gebeurd. Het huis van onze Nationale Opera- en Balletclubs heet nu ‘Nationale Opera en Ballet’. Daar heeft het Nationale Toneel voor gezorgd, dat net als het Nederlands Dans Theater niet in onze hoofdstad Amsterdam zit, maar in de residentie Den Haag.

From Dutch to National and vice versa. DNO and NRO give lesson on name change and collaboration

A joint press conference by two companies. In the post-Zijlstra era, that often does not bode well. A merger then seems obvious, especially when it involves the two largest opera companies in our country: De Nederlandse Opera and the Nationale Reisopera. Only now we have to turn that around: the Netherlands Opera will become the National Opera. And the building will be called National Opera and Ballet.

Bonnie Doets (foto: Antoinette Mooy)

Moderne dans valt in prijzen bij Nederlandse Dansdagen

Tijdens de 16e editie van de Nederlandse Dansdagen zijn diverse dansprijzen uitgereikt: de Prijs Nederlandse Dansdagen 2013, de Zwanen en de Dioraphte Dansprijs. Respectievelijke winnaars zijn choreograaf Giulio D’Anna, danser Medhi Walerski, Club Guy & Roni voor Midnight Rising, danseres Bonnie Doets van Scapino Ballet Rotterdam en Keren Levi met The Dry Piece.

Subtiele maar saaie Fokine prima voorzet bij ‘Corps’ van Van Manen en veelbelovende première van EGPC bij Het Nationale Ballet

De lichamen van Fokine, Van Manen en EGPC in het nieuwe programma ‘Corps’ van Het Nationale Ballet verschillen enorm, al dansen ze allen een vorm van ballet. Het zijn de verschillen qua inzet (decoratief of expressief, gestileerde controle of individuele overgave, vol van symboliek of daarvan ontdaan) en de sleutelrol voor het ensemble, die het programma buitengewoon interessant maken. Naast het feit dat EGPC op weg lijkt naar een artistieke doorbraak.

Armando Navarro (1930-2013): Scapino Ballet voor meer dan kinderen alleen

Armando Navarro (Argentinië, 1930 – Amsterdam 2013), voormalig artistiek leider van Scapino Ballet, is afgelopen zondag overleden.  Samen met zijn echtgenote Marian Sarstädt vormde Navarro een van Nederlands bekendste danskoppels, naast Han Ebbelaar en Alexandra Radius (Het Nationale Ballet) en Jiří Kylián en Sabine Kupferberg (Nederlands Dans Theater).

Dertigduizend euro voor jonge toptalenten

De concentratie is enorm, de beheersing groot. De jongens en meisjes die hier staan te dansen kunnen wat. Het schijnbare gemak waarmee deze 12-jarigen hun dansoefeningen tonen, laat tegelijkertijd zien hoe moeilijk ballet is. De bewegingen moeten immers perfect worden uitgevoerd, en spatgelijk. Van deze groep zullen bovendien maar een paar doordringen tot de wereldtop:  Het Nationale Ballet. Leerlingen van de… 

‘Parelen’ in de Leidse Lakenhal is een grenzeloze ervaring

‘Parelen’ is een tentoonstelling met de onbegrensdheid, fantasie en droomachtige vergezichten die bij een sprookje horen. Associaties met de parel rollen alle kanten op. Wie in ‘Parelen’ ronddwaalt vergeet even alles wat met de nuchtere dagelijkse werkelijkheid te maken heeft. Overal blijken de parels op te kunnen duiken. De kunstwerken die bij deze tentoonstelling horen, zijn verspreid tussen de vast… 

Talk to our reporters. Exclusive: spot in the #hf12 hangout for our most loyal followers

Er zijn dagen bij geweest dat we 1500 pageviews hadden. Jullie, 2500 van onze trouwste bezoekers, kwamen tot nu toe zorgen voor 14000 kijkjes op dedodo.nl, en jullie bleven gemiddeld drie minuten rondkijken. Gemiddeld. Daar zijn we trots op. Kennelijk wisten we jullie aandacht te trekken en vast te houden. Dat zijn dus goede cijfers voor een online festivaldagkrant als De Dodo, die het moet redden zonder schreeuwlelijks, zonder marketingbudget maar met een overdosis enthousiasme en professionele innovatiedrang.

The Second Detail

Shock and awe ballet in Bill & Mr. B overflows with quality on all sides; there is no stalling

Het Nationale Ballet duikt in de voorstelling Bill & Mr. B thematisch de geschiedenis in met reprises van werk van George Balanchine en William Forsythe. Balanchines Symphony in Three Movements (1972) geldt als voedingsbodem voor Forsythe die vervolgens ‘the extra mile’ ging met Steptext (1985) en The Second Detail (1991). Van protocol naar photocall: dans als een fotosessie. Beweging – klik,… 

“Janine Dijkmeijer naar Nationale Ballet”

Inmiddels is onderstaand bericht bevestigd. Maar we koesteren onze primeurs graag. Vandaar. Het fusiegebeuren in en rond het Amsterdamse Muziektheater, waar ballet, opera en theater eendrachtig samen gaan werken, leverde natuurlijk ook een stoelendansje op. Zo kondigde Stijn Schoonderwoerd bijvoorbeeld een maandje of wat geleden aan dat hij iets anders ging doen, en dus was Het Nationale Ballet op zoek… 

Director of Dance Days Maastricht: "I really feel supported by Mayor Onno Hoes."

The Dutch Dance Days are not yet a mad hive of dance, but for Maastricht they are increasingly a fun tourist attraction. Day trippers and weekend tourists come from all over the country to combine the delights of the South with those of the art of dance. For that matter, all of Maastricht seems to float on VVV leaflets. In this sphere of promotion, is there still room for... 

A few solid misses, interspersed with plenty of indispensable beauty in week 3 of the Holland Festival #hf11

De Dodo had het druk, deze derde week van het Holland Festival. Gelukkig opnieuw met een spannende mix van mooi, raar en bijzonder. Zoals het hoort, eigenlijk. Wat het Holland festival helemaal spannend maakt is dat dat soort uitersten zich soms binnen één programma kunnen afspelen, zoals bij het Nationale Ballet, of zelfs binnen één voorstelling, zoals bij De Russen… 

#HF11 Het Nationale Ballet kiest voor esthetisch dwalen en exotische plaatjes

‘Labyrinth’ heet de choreografie van Sidi Larbi Cherkaoui. Doolhoven intrigeren omdat je er in kunt verdwalen en dan per se de uitgang wilt vinden. Onderweg doet een mens dan allerlei onthullende ervaringen op omtrent zichzelf. Maar Cherkaoui komt niet toe aan deze gang. Hij begint meteen met symboliek. Een danseres houdt een brede band vast die vanuit het toneelhuis naar… 

Opinion: 'Let Joop van den Ende take classical ballet under his wing, merge Nederlands Dans Theater, Nationale Ballet and Scapino Ballet.'

It was predictable. Now that the Culture Council has given the secretary of state a go-ahead for massive and very deep cuts in dance, the first press releases are appearing with the outraged reactions. The National Ballet and Nederlands Dans Theater are aggrieved: 'How

Arts sector comes up with its own interpretation of culture cuts: more money to venues and assessment by 'professionals' on 'objective grounds'.

Na de schreeuw nu het ambtelijke stuk. Met een bijpassende, tikje Den Uyl/Van Agt-achtige titel: ‘Minder waar het kan, beter waar het moet.’ Maar laten we niet te hard lachen. Het is best dapper wat ze hebben gedaan. Gitta Luyten, Marianne Versteegh, Joke Hubert, Henk Scholten, Siebe Weide en Ben Holvast, samen als bazen van kunstkoepels en culturele sectorinstituten ook… 

"RutteLeaks": Prime minister and state secretary don't know their own figures: income requirements for arts institutions already met in 2007 and most subsidy already going to successful institutions

We dachten al dat er iets niet klopte, toen Mark Rutte in zijn door velen bejubelde krachtdadige optreden in Buitenhof sprak van ‘al die lege zalen met 10 mensen op de eerste rij’. Ok, hij was zelf al jaren niet meer geweest, maar volgens zijn Staatssecretaris Halbe Zijlstra was de leegte in ieder geval in Den Haag schrijnend, wist Rutte… 

Column: “Zodra ze bij de PVV de kunst gaan omarmen, moeten weldenkende mensen gaan oppassen.”

Den Haag is best ingewikkeld voor wie er niet dagelijks komt. Ik was er vorige week maandag, als toeschouwer bij de behandeling van de cultuur- en mediabegroting en het heeft mij tot nu gekost om volledig te begrijpen wat er aan de hand is. Voor dat inzicht was het van essentieel belang om er live bij aanwezig te zijn. Om een sociaal systeem als de Tweede Kamer te snappen moet je namelijk niet alleen luisteren naar wat er gezegd wordt, en zien wie er aan het woord is, veel belangrijker zijn de ‘luistershots’: de lichaamstaal en handelingen van hen die niet aan het woord zijn.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)