Skip to content

sex

Gaat het gelukkig toch nog over seks op #wu13

Hoeveel mannelijke geslachtsdelen Yasmine Allas in haar hand had gewogen. Dat was even de vraag tijdens het tot nu meest schaamteloze programma-onderdeel van Writers Unlimited. Deze latenight talkshow ging in op de vraag hoe schaamteloos schrijvers hedentendage eigenlijk durven te zijn. Kristien Hemmerechts, altijd goed voor een paar ferme statements, trof haar gelijken in

Veel Oz & een beetje Van Dis over onmogelijke dromen en idealen #wu13

Tijdens de aftrap van Winternacht 1 bracht publicist Bas Heijne de twee literaire giganten Amos Oz en Adriaan van Dis nader tot elkaar. Wat is er van hun vroegere idealisme overgebleven? Oz’ spervuur van prachtige oneliners bleek lastig te temmen en zorgde voor een hilarisch, maar beetje onevenwichtig gesprek.

Bold p***o on the euro note?

Er is weer een interessant cultureel tintje gegeven aan het ‘Europa-debat’. Iemand heeft geroepen dat het watermerk van de nieuwe serie eurobiljetten een plaatje zal bevatten van ‘de verkrachting van Europa’ door de Griekse oppergod Zeus. De anti-Europa en anti-Griekenlanders in de diverse timelines hebben niet meer nodig om het complot van de bankenmaffia tegen de Europese burger te framen.

Paradiso full of dance energy at I Like To Watch Too

I Like To Watch Too: abundance of performances shows that dance and performance are powerfully connected to modern society. The dance moves rain down on you even before you have entered Paradiso. Tim Boerlijst tap-dances on the pavement. This infectious welcome immediately draws visitors into the atmosphere of 'I Like To Watch Too'. This festival showcases dance and performance from... 

Springdance-Journaal: “Nederlandse dans is heel braaf vergeleken met wat we hier hebben gezien”

Ons team is het erover eens: Springdance is op zaterdag écht van start gegaan. Met de installatie ‘Wildlife Take Away Station’ van Ibrahim Quraishi zeker. Recensent Daniël Bertina heeft eigen opnamen gemaakt die in zijn recensie terug zullen komen. En het was voor hem nog meer smullen bij ‘(M)imosa. Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church (M)… 

‘Het voelde een beetje als de eerste keer seks: veel te direct, gehaast, overactief en grotendeels gebaseerd op onzekerheid’: Ivo Dimchev in gevecht met de draagbare kunst van Franz West

‘What the fuck moet ik hiermee?’ was de eerste gedachte van choreograaf en performancekunstenaar  Ivo Dimchev (1976) bij de kunstwerken van de Oostenrijkse kunstenaar Franz West. Na Dimchev’s solovoorstelling Some Faves (2010) in Wenen zocht West, een veelbekroond maker van bizarre sculpturen en objecten, contact met de choreograaf. Hij vroeg hem om een geïmproviseerde video te maken op basis van zijn… 

Berlin 2012 - Dutch debut Hemel wins Critics Award

Dutch film Hemel was chosen as best film in the Forum section for young cinema by the jury of international critics at the Berlin festival. This is a fine success for director Sacha Polak who delivers her first feature-length film with this drama about a young woman who has lost her way in search of love. Heaven, after a... 

Porno, beweging en politiek zoeken elkaar op tijdens festival Something Raw

Something Raw is al meer dan tien jaar een van de weinige plekken in Nederland, waar de vraag naar artistieke en maatschappelijke urgentie van het lichaam op de bühne wordt uitgezocht, met alle lol en risico van dien. Veel voorstellingen worstelden met de ‘impasse van het vertoon’: zijn mensen dan louter dingen geworden om naar te kijken? Porno is het… 

IFFR 2012: Rauw en gevoelig Servisch debuut tweemaal bekroond

Lachend laat ze zich door een jongen met zijn mobiele telefoon filmen en ze kronkelt zich daarbij vrolijk in wulpse bochten. Maar als hij haar borsten echt wil zien schrikt ze. Toch zal ze later nog veel, heel veel verder gaan en ze krijgt er onthutsend weinig voor terug. Jasna, de opstandige hoofdpersoon uit Klip (Clip), is een Servische tiener… 

41e International Film Festival Rotterdam opent met verontrustend Frans drama 38 Témoins

Vergeleken met eerdere edities zou je de keus van de openingsfilm waarmee het Rotterdams Filmfestival vanavond van start gaat bijna on-Rotterdams willen noemen. Geen wild jong debuut, exotische Aziaat of artistieke dwarsliggerij deze keer. De Franse boekverfilming 38 Témoins, die vanavond in Rotterdam zijn wereldpremière beleeft, is de zevende speelfilm van de Waalse acteur/regisseur Lucas Belvaux en is al aangekocht… 

Die Zeit comes up with text from porn poem Frederick the Great. But we are earlier.

Update: the poem in question was not meant to convince Voltaire of the Prussian thrust, but an Italian, Francesco Alegerotti. A scrabeus poem by Frederick the Great has surfaced. A poem, whose existence but content was unknown. Until now, that is. Today, the German quality magazine Die Zeit comes out with the full text. And Bild Zeitung has... 

Rauwe ‘Hard to be a God’ van Mundruczó blijft aan de oppervlakte hangen #dekeuze

Op dit soort plekken gebeuren dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. We bevinden ons diep in de containerhaven van Rotterdam, tussen de neonverlichte overslagplaatsen en duistere pakhuizen. In een van die rauwe loodsen staan twee vrachtwagentrailers. De een is ingericht als illegaal naaiatelier, de ander is gevuld met aarde en rubberbanden. Ze vormen het decor van de voorstelling ‘Hard to be a god’ van de Hongaarse theatermaker Kornél Mundruczó.

De voorstelling vertelt het redelijk onnavolgbare verhaal van Karoly, die symbolische martelporno wil maken om er zijn vader mee te chanteren. Die vader verkrachtte ooit zijn zus en is nu Europarlementariër. Drie vrouwen zijn onder valse voorwendselen naar dit naaiatelier gelokt om in die video’s mee te doen. Het loopt niet goed met ze af, onder andere doordat de buitenlandse filmregisseur nogal sadistische neigingen heeft en daarbij de dames zodanig beschadigt dat ze onbruikbaar worden.

'About Animals' by Elfriede Jelinek is so unprecedentedly ruthless and dire, you wish for a way out #tf2010

'Butt-fucking at extra cost.' 'Do they also do blow jobs without a condom?' 'That one sucked my cock once and then she was nauseated all night. In the morning she puked in my bed.' Constantly they do suggestive dances and constantly they look into the room, with fixed smiles that are somewhere between amused and sneaky. The six actors of About Animals are challenging and relentless. Susanne Kennedy's direction of Nobel laureate Elfriede Jelinek's play is unprecedentedly bleak and arrives as a punch in the gut.

Jelinek's wrote a text about prostitutes and their clients, partly based on eavesdropping tapes from an Austrian escort agency, in which the men talk about women as if they were animals, or more precisely, like farmers talk about their cattle. In her direction, Kennedy places great emphasis on the viewer's gaze. 'The woman is being watched and is always an object, the man is watching and is the subject. Looking is not innocent,' She said in an interview. The three men, in foul light blue show suits, talk over the women; the women, in dresses on which little subtle emphasis is placed on their nipples and crotch, obligingly talk after them. They look at us defiantly, making us complicit in the humiliating situation.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)