Skip to content

theatre frog

Een scène uit ''The Rodin Project'' van Russell Maliphant.

Maliphant neemt Rodin als rijke inspiratiebron voor dans, maar maakt teleurstellende opening voor laatste Springdance Festival

Het festival opent teleurstellend met ‘The Rodin Project’. De beeldhouwer Rodin mag dan een uitdagende keuze zijn, helaas beperkt choreograaf Russell Maliphant zich tot het imiteren van sfeer en uiterlijke plaatjes. Rodin werkte vanuit een uitgesproken idee over materie. Hij was op zoek naar hoe vormen en bewegingen zich uit materie losmaken. Met zijn menselijke gestalten en hun gebaren liet… 

Deze Kersentuin van theatergroep Keesen&Co is nog veel beter dan hij toch al lijkt

De goede man werd zelf krap 44. Maar op zijn sterfbed schreef hij dus een stuk waar je minstens een eind over de 50 voor moet worden en heel veel moet hebben meegemaakt wil je het als regisseur recht kunnen doen. We hebben het dus over Anton Tsjechov en De Kersentuin. En over Willlibrord Keesen, die in zijn inmiddels derde… 

Eugénie Rebetez shows the alienating contrast of a woman who wants to be more and is also at peace with who she is

Eugénie Rebetez in 'Gina'. Foto: Augustin Rebetez.

Haar volle dijen kletsen tegen elkaar. Ze schudt met haar ontblote armen en kijkt grijnzend naar de trillende huid op haar bovenarmen. Ze stampt woest over de speelvloer van Theater Kikker, terwijl haar forse lijf – gekleed in een klein nietsverhullend zwart jurkje – nadrukkelijk aan alle kanten vrolijk meestuitert. Je moet maar durven. In haar one woman show ‘Gina’ gaat de Zwitserse theatermaker Eugénie Rebetez aan alle gêne voorbij.  In de huid van Gina toont Rebetez haar eigen hunkering naar het sterrendom, met veel zelfspot en absurdistische humor. Een eigenzinnige mengelmoes van mime, stand up comedy, kleinkunst en hedendaagse dans.

Yasmeen Godder lets contrast between frightened individual and roaring group animal linger too much in dancers' minds

Dancers by Yasmeen Godder - photo Itzik Giuli

She is on her knees. Shaking and trembling, she jerks backwards. With clawed fingers that seem to grasp at the void. Like a frightened cat. Shuffling, the dancer moves backwards in a semicircle on the white stage floor of Theatre Frog. One by one, the five others step onto the empty open stage, while the first dancer keeps looking anxiously at the audience. Thus begins 'Storm end come'. With this performance, Israeli choreographer Yasmeen Godder shows the overwhelming effects of fear on the bodies of her dancers. But it doesn't really get scary.

Death Horse puts on bold shoes and waves goodbye to Shakespeare in 'Bye Bye'

Amsterdam-based company Dood Paard itself translated Shakespeare's 'Othello' and waves goodbye to the bard with 'Bye Bye'. The quirky collective performs a one-and-a-half-hour topical comedy of manners and soul mirror, in which pointing at 'The Other' is central. Shakespeare's plays are quite often performed quite reverently. . Moreover, the adored 'bard' from Stratford-upon-Avon has bestowed on the English language countless expressions that have come to... 

Ifigeneia had to die, according to the reconstruction by the jubilee Theatre Group Alum

"That looks like a book series!" my wife spoke with some horror upon seeing the cover of 'The Revenge of Iphigenia'. And yes, it has to be said: in book format, the poster of Theatre Group Alum's latest theatre production is a bit too much of a stretch. From the A0 poster, you would never have thought so. Indeed: those posters of Alum, which... 

National Travel Opera possibly first victim of culture cuts

The rapid austerity operation of at least 200 million on the cultural sector has yet to be fleshed out, but one thing is already clear. If it were up to state secretary Halbe Zijlstra, the National Reisopera, operating from Enschede, would stand a good chance of being killed in that operation. His request for advice to the Culture Council, sent the week before Christmas, states the following:... 

What Bert Hana can do, you don't learn at any school: turn your own life into art. #njc10

Wonderful though theatre is. The closing night of the Autumn Collection festival made me realise once again that the best actors do not always make the best performance. Expressiveness depends on more than acting talent and a proven literary text.

Two idols and lots of cute girls at Saturday's Autumn Collection #njc10

Het viel op: wat een hoop leuke meisjes in Theater Kikker. Zou het door de programmering komen? Nu waren er een hoop leuke mannen om uit te kiezen op zaterdagavond. De stoere acteerbeesten van FC Bergman bijvoorbeeld, of de androgyne Nik van den Berg, of misschien de ogenschijnlijk lieve Bert Hana. En anders was er altijd nog DJ Oscar Kocken,… 

Bouncing along with the funny, touching, uncontrollable Ray in Renske van den Broek's musical theatre performance Fast Car #njc10

Onstuitbare, grappige, ontroerende Fast Car Ray. Een jongen wiens hoofd nooit stilstaat, die niet slaapt, bij wie alles binnenkomt en die er maar niet in slaagt van zichzelf te houden. Zijn ziekte, Het Syndroom van Gilles de la Tourette, maakt hem waanzinnig en wanhopig. Tikketakketikketakke. Door, steeds maar door. Als een raceauto.

Sometimes a story is beautiful enough when told: Autoroute du Soleil by Leen Verheyen demonstrates that

Ooit, heel lang geleden in een ander land dan vandaag, was er een toneeltekst over een jongen uit Bosnië die mensenmassa’s aan het huilen bracht. Ad de Bont had met Mirad, een jongen uit Bosnië niet alleen een gevoelig verhaal geschreven, maar hij vond ook de perfecte manier om dat verhaal te brengen. Het uit brieven van en aan een… 

GDMW: Seven learning moments about literature, Rotterdam, Utrecht and partying

GDMW festival comes from the tube of the only literary magazine still doing a bit in the Netherlands: Passionate Magazine. A bit contrary, youthful but not juvenile and with an open eye to the many cultures in the city where it was founded: Rotterdam. The festival is a happy combo of literary content, happy poets, embarrassing displays and beer,... 

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)