Skip to content

Wagner

Nicolas Mansfield 'Dutch Travel Opera still needs €500,000'

The past and future of the Netherlands Reisopera are dominated by money worries. Nicolas Mansfield, director, during the season presentation on 20 April last in the foyer of Theatre Carré, stressed not only the necessity of a national opera company's existence but, above all, the necessary quality requirements to keep attracting audiences. And quality cannot exist without decent... 

Scenefotos_Bromance_Foto_Sanne_Peper

Stagehands, stay away from that theatre!

The longer I walk around in the theatre industry, the more I find out that these so-called crisis in the performing arts is not down to the people who make theatre, nor to the people who may or may not come to watch it. Good will is omnipresent. The only real cause for a breach of trust between actors and audiences that I can point to is the nineteenth-century invention we call 'theatre'. Let me explain.

Peter Sellars: 'This opera is a paradise on earth.'

What does the future of opera look like? The National Opera tries to answer this in the Opera Forward Festival: new visions new voices, organised for the first time this year to mark its 50th anniversary. The ten-day festival kicks off 15 March with the world premiere of Only the Sound Remains by Kaija Saariaho. About... 

De Vriend leaves Orchestra of the East, former chief Van Zweden new boss New York Philharmonic

It is not often that Norman Lebrecht, author of the globally widely read blog Slipped Disc, covers conductors of the Orchestra of the East two days in a row. First on the departure of principal conductor Jan Willem de Vriend, then on the appointment of former principal conductor Jaap van Zweden to the world-famous New York Philharmonic. Naturally, Lebrecht brought both... 

Voor altijd wachten op Godot: Pierre Boulez overleden

Hij zou op 26 maart 91 zijn geworden, maar overleed dinsdagnacht 5 januari in zijn woonplaats Baden-Baden. Pierre Boulez was de laatste nog levende componist van de groep die na WOII de richting van de muziek een nieuwe wending gaf. Zijn collega hemelbestormers gingen hem voor: Karlheinz Stockhausen stierf in 2007, Luciano Berio in 2003, Karel Goeyvaerts in 1993 en… 

Franz Liszt: from virtuoso keyboard lion to ascetic innovator

Franz Liszt (1811-1886) werd in eigen tijd vereerd als een ware duivelskunstenaar, die met zijn virtuoze pianospel het hart van menige vrouw op hol deed slaan. Maar vóór alles was hij een vernieuwer, die de ambitie koesterde ‘een speer in de oneindige ruimte van de toekomst te slingeren’. De Concertzender belicht woensdag 2 december twee uur lang leven en werk… 

Mensen zijn geïnteresseerd in mensen. 4 Essentiële lessen in masterclass van Pierre Audi.

In een vol Universiteitstheater gaf Pierre Audi dinsdag 6 oktober een masterclass voor jonge zangers, dramaturgen en regisseurs. Drie scènes waren voorbereid door de studenten en werden daarna vakkundig gefileerd door Audi. “Sorella, que dici?…. Prenderò quel brunettino”, uit Mozart’s Così fan tutte begon als een scène van twee punkmeisjes die gegrepen werden door consumentisme. De regisseur en dramaturgen in opleiding… 

Photo: Viktor Vassiliev

Russian Cherry Garden in Amsterdam: 5 important things learned #HF15

There was an air of more expensive perfume in the foyers than at a Dutch gala premiere. The women were younger and smoother, or had a better botox doctor than usual. The jewellery looked very expensive, as did the dresses. Russian sounded everywhere. It seemed as if Amsterdam's Stadsschouwburg had been moved for a while to PC Hooftstraat, a few hundred metres away.... 

Gorky Theatre tramples on Nibelungen

Der Untergang der Nibelungen - The Beauty of Revenge at Berlin's Maxim Gorki Theatre on Wednesday, 10 June, with its duration of 2.5 hours - without intermission - did quite an assault on the sitting flesh. Granted, Wagner spared four complete operas for his version of the medieval Nibelungenlied and director Peter Jackson devoted three full-length films to the also... 

Jens Hillje of the Gorki Theatre Berlin (Photo Wijbrand Schaap)

Play 'Nibelungen' debunks modern Europe at Holland Festival

Berlin's Gorki Theatre won a prize this year: it was named the best theatre in the German language area by the German-language press. The company won the award partly because it employs many actors of immigrant origin. With its performance Der Untergang der Nibelungen, which can be seen in this year's Holland Festival, the group also thematises the... 

Pierre Boulez leeft!?

Hij is de laatste nog levende avant-gardist, en het zal nieuwemuziekliefhebbers niet ontgaan zijn dat hij op donderdag 26 maart 90 jaar werd. Ik bedoel natuurlijk Pierre Boulez, de componist en dirigent die ooit Schönberg doodverklaarde en opperde dat operahuizen misschien opgeblazen moesten worden vanwege hun vermolmde programmering. Dezelfde man brak vervolgens onvermoeibaar een lans voor de muziek van Arnold Schönberg… 

Vergeet die zwaan. Maar waar is Lohengrin? ****

Die sterren bij recensies. Ik wil nou wel eens weten hoe je daaraan komt. Leg uit.

Goed. De eerste dertig minuten van Wagners Lohengrin bij De Nationale Opera zijn onvergetelijk. Eerst het Vorspiel met gesloten doek, hartverscheurend mooi gespeeld door het Nederlands Philharmonisch Orkest dat onder leiding van Marc Albrecht aan elke nuance recht doet. Sinds Abbado hoorden we het niet zo indrukwekkend en…

Monumentale beeldende kunst zien? Ga naar de opera!

Voor beeldende kunst ga je naar het museum, zeker in Amsterdam en zeker nu alle musea weer geopend zijn. Maar er is ook een andere mogelijkheid: de opera. Daar zie je beeldende kunst die in geen enkel museum past, zelfs niet in de grootste zaal van het Rijksmuseum. Neem  de Griekse beeldhouwer Jannis Kounellis. Vanaf vandaag is zijn werk een… 

Scenische wereldpremière Gurre-Lieder is triomf voor Pierre Audi en Marc Albrecht

Meer dan een eeuw hebben we moeten wachten, maar eindelijk is Arnold Schönbergs Gurre-Lieder ook te zien. Verwonderlijk is dat niet. Naar verluidt was de componist tegen, want het betreft een cantate. Regisseur Pierre Audi en dirigent Marc Albrecht laten met deze scenische wereldpremière echter zeer overtuigend zien dat Gurre-Lieder een opera verborg die snakte naar het toneellicht.

Aufführung der Komposition " Delusion of the fury " von Harry Partch in der Musiktheater Inszenierung von Heiner Goebbels mit dem Ensemble musikFabrik in der Jahrhunderthalle Bochum im Rahmen der Ruhrtriennale 2012-14 am Mittwoch, 21.08.2013

Seeing music (and not hearing it?)

Vanwege mijn fascinatie voor de complexe relatie tussen luisteren en kijken, besloot ik drie voorstellingen tijdens het recente Holland Festival te bezoeken en te ervaren wat er gebeurde als ik probeerde oren en ogen in gelijke mate de kost te geven. De eerste was “Delusion of the Fury” (1966) van de Amerikaanse componist Harry Partch, de tweede een concertante uitvoering van Philip Glass’ opera “The CIVIL warS” (1983), de derde een uitvoering van Franz Schuberts “Die Winterreise” (1827) waarbij vierentwintig korte films van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge werden vertoond.

Strauss-avond van ongekend hoog niveau: Arabella als vorspiel van Scenes from a marriage

Op misschien wel de mooiste muziek die Strauss geschreven heeft daalt Arabella de trap af en geeft Mandryka een glas water. Hun verloving is daarmee bezegeld. Achter het liefdespaar opent zich een echter inktzwarte ruimte waarin beiden verdwijnen.

Reinbert de Leeuw defies limits of orchestra in Saturday Matinee

Reinbert de Leeuw turned seventy-five last September, but already in May the VPRO honoured him with three full-length broadcasts on Radio 4. Together with Aad van Nieuwkerk, I made a selection from his finest recordings of Kagel, Ustvolskaya and Louis Andriessen, among others, about which I also let him speak. This was followed in September by a real Reinbert festival and his own magazine. The magazine not only highlighted him... 

Figaro! Figaro! Figaro! Reisopera on tour with Rossini's masterpiece on order

'Give me a shopping list and I will set it to music,' the Italian composer Gioacchino Rossini is said to have said. Perhaps apocryphal, but fitting for the man who composed faster than musicians could rehearse his scores. Where Wagner needed a lifetime for 14 operas, Rossini wrote triple that. In barely fifteen years.

Alles, alles weet ik. Rust, rust dan, rust jij god. Met Götterdämmerung nadert de Amsterdamse Ring het definitieve einde.

Vergeet de uren die vooraf gingen, denk niet aan de twee uren die nog volgen. Dit is het moment. Het Nibelungenhaat-motief en het Hagen-motief klinken, maar vervormd. Ze botsen. Ze kunnen het niet eens worden, We horen iets vaags triomfantelijks, maar tegelijkertijd dreiging.

Het regent in het Amsterdamse Muziektheater. Armide maakt indruk bij De Nederlandse Opera.

Het regent in het Amsterdamse Muziektheater.

Wanneer kruisridder Renaud een half uur na het begin van de voorstelling een idyllisch landschap bezingt, gaat heerlijk langzaam het doek omhoog. De opera die zich tot op dat moment op een klein en schraal landschap op het voortoneel afspeelde krijgt er een adembenemende dimensie bij.

Tristan und Isolde at Reisopera, something special happens here

A Brünhilde who does not burst into flames but endures the Götterdämmerung with a baby in her arms, a Senta who does not jump off a cliff but is shot by Erik together with the Holländer. No one really looks surprised anymore. And Isoldes who do not die in the Liebestod are no exception, but Tristan who rises from the dead, as it were, by Isolde's notes reaching into heaven, stands diagonally behind her and sings along soundlessly?

Yannick Nézet-Séguin verandert Rotterdamse Doelen in een kolkende geluidszee

In een brief aan Franz Liszt benadrukt Wagner in 1852 dat de zee in zijn Der fliegende Holländer zo realistisch mogelijk getoond moet worden, vol gewelddadige golven. Honderdzestig jaar later neemt Yannick Nézet-Séguin dat advies in havenstad Rotterdam zeer ter harte. Niets aan deze Holländer kabbelt, vanaf de eerste noten stormt het, culminerend in een derde akte op orkaankracht, met een hoofdrol voor het koor van De Nederlandse Opera.

Meistersinger @HollandFestival convinces musically only

Holland Festival Holland Festival

Cowardly knight defeats untalented rule fetishist with help from wise cobbler and wins singing contest and the hand of coquettish goldsmith's daughter. Or: boy meets girl on the streets of Nuremberg and decides to enter the local version of Nuremberg's got talent. The judges send him away, but he gets the audience vote. Wagner wouldn't be Wagner, however, if he didn't take about five hours for this story.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)