Skip to content

The five shows you must see in February

#1 Salzburger Festspiele / Schaubühne am Lehniner Platz / Katie Mitchell, The forbidden zone (toneel/performance) – Nederlandse première 11 februari, Stadsschouwburg Amsterdam De Britse regisseur Katie Mitchell is deze maand de ‘brandstichter’ in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Met voorstellingen die even sprankelend als grensoverschrijdend zijn. The forbidden zone gaat over gebieden die lang verboden terrein waren voor vrouwen: wetenschap en oorlog. De voorstelling volgt twee vrouwen die dat verbod overtraden (en die ook echt hebben bestaan): de wetenschapsters Claire Haber en Clara Immerwahr. Daarbij combineert Mitchell film, toneel en performance. Drie dagen later is haar enscenering van Bachs cantates te zien.
#1 Salzburger Festspiele / Schaubühne am Lehniner Platz / Katie Mitchell, The forbidden zone (toneel/performance) – Nederlandse première 11 februari, Stadsschouwburg Amsterdam
De Britse regisseur Katie Mitchell is deze maand de ‘brandstichter’ in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Met voorstellingen die even sprankelend als grensoverschrijdend zijn. The forbidden zone gaat over gebieden die lang verboden terrein waren voor vrouwen: wetenschap en oorlog. De voorstelling volgt twee vrouwen die dat verbod overtraden (en die ook echt hebben bestaan): de wetenschapsters Claire Haber en Clara Immerwahr. Daarbij combineert Mitchell film, toneel en performance. Drie dagen later is haar enscenering van Bachs cantates te zien.

#1 Salzburger Festspiele / Schaubühne am Lehniner Platz / Katie Mitchell, The forbidden zone (toneel/performance) – Nederlandse première 11 februari, Stadsschouwburg Amsterdam

De Britse regisseur Katie Mitchell is deze maand ‘brandstichter’ in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Met voorstellingen die even sprankelend als grensoverschrijdend zijn. The forbidden zone gaat over gebieden die lang verboden terrein waren voor vrouwen: wetenschap en oorlog. De voorstelling volgt twee vrouwen die dat verbod overtraden (en die ook echt hebben bestaan): de wetenschapsters Claire Haber en Clara Immerwahr. Daarbij combineert Mitchell film, toneel en performance. Drie dagen later is haar enscenering van Bachs cantates te zien.

#2 M-Lab, Rent (musical) – première 13 februari, Theater M-Lab, Amsterdam Meer dan Miss Saigon, die andere succesmusical gebaseerd op een opera van Puccini, wordt Rent al snel een draak van een musical. Maar laat het maar aan M-:Lab over om er een eigentijdse draai aan te geven. Geen tuberculose in het Parijs van meer dan eeuw geleden, maar Amsterdam in de tijd waarin het HIV-virus nog een doodvonnis betekende. Geconfronteerd met armoede, creativiteit, relaties, verslaving en verlies, proberen acht vrienden ieder op eigen wijze de essentie van het leven te vatten in beeld, woorden en muziek. Verwacht musical meest Angels in America.
M-Lab, Rent (musical) – première 13 februari, Theater M-Lab, Amsterdam
Meer dan Miss Saigon, die andere succesmusical gebaseerd op een opera van Puccini, wordt Rent al snel een draak van een musical. Maar laat het maar aan M-:Lab over om er een eigentijdse draai aan te geven. Geen tuberculose in het Parijs van meer dan eeuw geleden, maar Amsterdam in de tijd waarin het HIV-virus nog een doodvonnis betekende. Geconfronteerd met armoede, creativiteit, relaties, verslaving en verlies, proberen acht vrienden ieder op eigen wijze de essentie van het leven te vatten in beeld, woorden en muziek. Verwacht musical meest Angels in America.

M-Lab, Rent (musical) – première 13 februari, Theater M-Lab, Amsterdam

Meer dan Miss Saigon, die andere succesmusical gebaseerd op een opera van Puccini, wordt Rent al snel een draak van een musical. Maar laat het maar aan M-:Lab over om er een eigentijdse draai aan te geven. Geen tuberculose in het Parijs van meer dan eeuw geleden, maar Amsterdam in de tijd waarin het HIV-virus nog een doodvonnis betekende. Geconfronteerd met armoede, creativiteit, relaties, verslaving en verlies, proberen acht vrienden ieder op eigen wijze de essentie van het leven te vatten in beeld, woorden en muziek. Verwacht musical meets Angels in America.

#3 Theater Sonnevanck, Cavia! (jeugd) – première 15 februari, Theater Sonnevanck, Enschede Een decennium op de buis: de marmottenrace in AVRO’s Wee-kent-kwis. Wat we zagen was echter een race tussen cavia’s. Theater Sonnevacnk geeft een moderne draai aan de strijd tussen cavia’s. Achter in de dierenwinkel wachten drie cavia’s tot iemand een van hen koopt. Felle concurrentie, dus. Want iedere cavia vindt zichzelf de harigste, de stoerste en de grappigste.
Theater Sonnevanck, Cavia! (jeugd) – première 15 februari, Theater Sonnevanck, Enschede
Een decennium op de buis: de marmottenrace in AVRO’s Wee-kent-kwis. Wat we zagen was echter een race tussen cavia’s. Theater Sonnevacnk geeft een moderne draai aan de strijd tussen cavia’s. Achter in de dierenwinkel wachten drie cavia’s tot iemand een van hen koopt. Felle concurrentie, dus. Want iedere cavia vindt zichzelf de harigste, de stoerste en de grappigste.

Theater Sonnevanck, Cavia! (jeugd) – première 15 februari, Theater Sonnevanck, Enschede

Een decennium op de buis: de marmottenrace in AVRO’s Wee-kent-kwis. Wat we zagen was echter een race tussen cavia’s. Theater Sonnevacnk geeft een moderne draai aan die strijd. Achter in de dierenwinkel wachten drie cavia’s tot iemand een van hen koopt. Felle concurrentie, dus. Want iedere cavia vindt zichzelf de harigste, de stoerste en de grappigste.

#4 Zuidpool, Empedokles

Zuidpool, Empedokles (toneel) – Nederlandse première 20 februari, De Brakke Grond, Amsterdam

Een onvoltooid treurspel van Friedrich Hölderlin (1770-1843). Zijn opzet strandde in drie onafgewerkte versies. Daaruit stelde het Vlaamse Zuidpool een vierde versie samen, met live muziek, een grote rol voor videoprojecties en topacteurs. In het oorspronkelijke Duits, met Nederlandse boventitels.

#5 De Nationale Opera, Tamerlano / Alcina (opera, reprise) – première 24 en 25 februari, Stadsschouwburg Amsterdam Wie dacht die uit Nederland overgekomen regisseur wel dat hij was? In het in 1921 herontdekte baroktheater van Drottningholm – het enige baroktheater ter wereld met de originele theatertechniek – liet regisseur Pierre Audi de traditie voor wat die was en maakte amper gebruik van de standaarddecors die in het theater zijn ingebouwd Hij toonde in Händels Tamerlano en Alicna zelfs een kaal podium. Erger nog: hij doorbrak de theaterillusie en maakte het achttiende eeuwse mechaniek zichtbaar. In 2005 al met veel succes in Amsterdam te zien, tien jaar later een meer dan wellome reprise met een topcast.
De Nationale Opera, Tamerlano / Alcina (opera, reprise) – première 24 en 25 februari, Stadsschouwburg Amsterdam
Wie dacht die uit Nederland overgekomen regisseur wel dat hij was? In het in 1921 herontdekte baroktheater van Drottningholm – het enige baroktheater ter wereld met de originele theatertechniek – liet regisseur Pierre Audi de traditie voor wat die was en maakte amper gebruik van de standaarddecors die in het theater zijn ingebouwd Hij toonde in Händels Tamerlano en Alicna zelfs een kaal podium. Erger nog: hij doorbrak de theaterillusie en maakte het achttiende eeuwse mechaniek zichtbaar. In 2005 al met veel succes in Amsterdam te zien, tien jaar later een meer dan wellome reprise met een topcast.

De Nationale Opera, Tamerlano / Alcina (opera, reprise) – première 24 en 25 februari, Stadsschouwburg Amsterdam

Wie dacht die uit Nederland overgekomen regisseur wel dat hij was? In het in 1921 herontdekte baroktheater van Drottningholm – het enige baroktheater ter wereld met de originele theatertechniek – liet Pierre Audi de traditie voor wat zij was en maakte amper gebruik van de standaarddecors die in het theater zijn ingebouwd. Hij toonde in Händels Tamerlano and Alicna zelfs een kaal podium. Erger nog: hij doorbrak de theaterillusie en maakte het achttiende eeuwse mechaniek zichtbaar. In 2005 al met veel succes in Amsterdam te zien, tien jaar later een meer dan welkome reprise met een topcast.

Henri Drost

Henri Drost (1970) studied Dutch and American Studies in Utrecht. Sold CDs and books for years, then became a communications consultant. Writes for among others GPD magazines, Metro, LOS!, De Roskam, 8weekly, Mania, hetiskoers and Cultureel Persbureau/De Dodo about everything, but if possible about music (theatre) and sports. Other specialisms: figures, the United States and healthcare. Listens to Waits and Webern, Wagner and Dylan and pretty much everything in between.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)