De Nationale Opera

Holland Festival vierde de live kunsten in coronatijd

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL Creditcard PayPal PhoneDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. De 74e editie van het Holland Festival sloot afgelopen weekend af met de voorstellingen Transverse Oriëntation van Dimitris Papaioannou, Age of Rage van ITA–Ensemble en Pierrot Lunaire van Marlene Monteiro Freitas. In het festival …

Holland Festival vierde de live kunsten in coronatijd Lees verder »

De 74e editie van het Holland Festival start op 3 juni

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Het Holland Festival gaat op 3 juni van start met de voorstelling Die ersten Menschen van Rudi Stephan door De Nationale Opera, een stream van async at the Park …

De 74e editie van het Holland Festival start op 3 juni Lees verder »

Kaija Saariaho centrale componist bij November Music: subtiele klankkleuren schilderen inktzwart scenario

Pièce de résistance wordt het gloednieuwe Reconnaissance (Rusty Mirror Madrigal) voor koor, slagwerk en contrabas. Saariaho componeerde het in opdracht van November Music en de Donaueschinger Musiktage. De eerste uitvoering stond gepland in het Duitse festival, dat echter ook werd afgelast. – Een geluk bij een ongeluk voor November Music.

Raad voor Cultuur past advies marginaal aan, maar blijft bij omstreden besluiten

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL PhoneDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. De Nationale Opera had een foutje gemaakt bij de opstelling van zijn aanvraag. Het met vele miljoenen gedoteerde nationale instituut had volgens de Raad voor Cultuur nagelaten de prestatiegegevens …

Raad voor Cultuur past advies marginaal aan, maar blijft bij omstreden besluiten Lees verder »

HOLLAND FESTIVAL 2020 VERBINDT MAKERS EN PUBLIEK IN GEFRAGMENTEERDE TIJD

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Het Holland Festival 2020 kende een uitzonderlijke jaargang, door de coronapandemie ging het voor het eerst in zijn geschiedenis fysiek niet door. In plaats daarvan kreeg het een online …

HOLLAND FESTIVAL 2020 VERBINDT MAKERS EN PUBLIEK IN GEFRAGMENTEERDE TIJD Lees verder »

Ekaterina Levental: ‘Ik kom van helemaal onderaf de maatschappij, had niet eens het recht om hier te zijn, was nog minder dan een junk.’

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Zangeres, harpiste en theatermaker Ekaterina Levental (Tasjkent, 1977) kwam in 1993 als vluchteling naar Nederland, waar zij een succesvolle carrière opbouwde. Samen met haar partner Chris Koolmees maakte ze …

Ekaterina Levental: ‘Ik kom van helemaal onderaf de maatschappij, had niet eens het recht om hier te zijn, was nog minder dan een junk.’ Lees verder »

‘De keuze om freelancers onder te betalen is onbegrijpelijk en een smet op het blazoen.’ – ‘Leiders in Cultuur’ roepen op tot eerlijke betaling ZZP’ers

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. ‘Hoeveel talentvolle makers moeten we nog verliezen aan andere sectoren, omdat ze de ondermaatse waardering niet kunnen rijmen met de kwaliteit van hun product? Mensen kiezen op den duur …

‘De keuze om freelancers onder te betalen is onbegrijpelijk en een smet op het blazoen.’ – ‘Leiders in Cultuur’ roepen op tot eerlijke betaling ZZP’ers Lees verder »

‘Ik heb besloten een ongegeneerd groots romantisch gebaar te maken en mensen lekker weg te blazen’ – Mathilde Wantenaar schrijft nieuw stuk voor Rotterdams Philharmonisch Orkest

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Creatief zijn op bestelling? Dat kan niet, zou je denken. Toch is het de werkelijkheid voor componisten en kunstenaars die in opdracht werken. Mathilde Wantenaar (1993) kreeg dan ook …

‘Ik heb besloten een ongegeneerd groots romantisch gebaar te maken en mensen lekker weg te blazen’ – Mathilde Wantenaar schrijft nieuw stuk voor Rotterdams Philharmonisch Orkest Lees verder »

Vier redenen om naar Pelléas et Mélisande te gaan #HF19

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Het Holland Festival is met zijn ruime aanbod soms zijn eigen concurrent. Zo miste ik Turan Dokht en de première van Pelléas et Mélisande omdat ik bij aus LICHT …

Vier redenen om naar Pelléas et Mélisande te gaan #HF19 Lees verder »

Podcast! Vier strijkers live in vier helikopters, voor Stockhausens ‘Aus Licht’: ‘We moeten qua planning nog iets aan die postduiven doen.’

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. In 2016 sloegen het Holland Festival, De Nationale Opera, het Koninklijk Conservatorium en de Stockhausenstiftung de handen ineen ineen om het magnum opus van de Duitse avant-gardist op de …

Podcast! Vier strijkers live in vier helikopters, voor Stockhausens ‘Aus Licht’: ‘We moeten qua planning nog iets aan die postduiven doen.’ Lees verder »

Tannhäuser bij DNO: geen regisseurstheater maar subtiele kijk op hypocrisie rond hoofse en aardse liefde

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Onlangs werd een petitie gestart voor herstel van de persaccreditatie van Olivier Keegel door De Nationale Opera. Hij krijgt geen perskaarten meer omdat hij zich op het blog Operagazet …

Tannhäuser bij DNO: geen regisseurstheater maar subtiele kijk op hypocrisie rond hoofse en aardse liefde Lees verder »

Langdradige Juditha Triumphans bij DNO

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Oratoria zijn notoir ondramatisch, omdat zij slechts sec een verhaal vertellen en niet inzoomen op menselijke emoties. Juditha Triumphans vormt hierop geen uitzondering en de vertelling zelf heeft weinig …

Langdradige Juditha Triumphans bij DNO Lees verder »

Raad voor Cultuur: Nederland onderschat zijn eigen muziektheatercultuur. (Waarom de opera nog steeds talent zoekt in het buitenland)

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Het Fonds Podiumkunsten schiet tekort in het professionaliseren en verduurzamen van de muziektheatersector. Dat stelt de Raad voor Cultuur in een gisteren al gelekt advies over de toekomst van het …

Raad voor Cultuur: Nederland onderschat zijn eigen muziektheatercultuur. (Waarom de opera nog steeds talent zoekt in het buitenland) Lees verder »

De mens sterker dan het Lot? Forget it! – Oedipe van George Enescu bij #DNO

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Eenieder die de toegangspoorten van Thebe wil passeren moet het raadsel oplossen van de Sfinx. Wie faalt sterft een onherroepelijke dood, zijn botten verbleken in het knekelveld rondom haar. …

De mens sterker dan het Lot? Forget it! – Oedipe van George Enescu bij #DNO Lees verder »

Waarom het goed is dat De Nederlandse Reisopera met Die Tote Stadt naar je toe komt.

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. In 1920 beleefde Erich Wolfgang Korngold triomfen met zijn psychologische opera Die tote Stadt. Het werk werd destijds in meer dan tachtig steden gebracht, de kritieken waren unaniem lovend. …

Waarom het goed is dat De Nederlandse Reisopera met Die Tote Stadt naar je toe komt. Lees verder »

Lessons in Love and Violence: gloedvolle muziek wekt ijskoud drama niet tot leven in @hollandfestival

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. ‘Liefde is vergif’ zingzegt Mortimer in de eerste scène van Lessons in Love and Violence tegen de koning. De militair adviseur hekelt diens relatie met Gaveston, die hij overlaadt …

Lessons in Love and Violence: gloedvolle muziek wekt ijskoud drama niet tot leven in @hollandfestival Lees verder »

Geen vrijkaarten voor journalisten in de cultuursector: censuur of gewoon een kwestie van zaken doen?

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Menno Pols, verslaggever van De Gelderlander, kreeg dit jaar geen accreditatie (vrijkaart en andere voordelen) voor het driedaagse festival Manana Manana in Vorden. Reden: een artikel van zijn hand, …

Geen vrijkaarten voor journalisten in de cultuursector: censuur of gewoon een kwestie van zaken doen? Lees verder »

Martin Crimp over Lessons in Love and Violence in het @hollandfestival: ‘Het verleden is een speeltuin, waarin ik kan ontsnappen aan het voortdenderende nieuws.’

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Geen liefde zonder machtsverhoudingen. En dat al helemaal niet wanneer die liefde zich afspeelt in een koninklijke slaapkamer. Die slaapkamer is nu het decor voor een tragische driehoeksverhouding tussen …

Martin Crimp over Lessons in Love and Violence in het @hollandfestival: ‘Het verleden is een speeltuin, waarin ik kan ontsnappen aan het voortdenderende nieuws.’ Lees verder »

La clemenza di Tito: verzengende vertolking door Teodor Currentzis & musicAeterna

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Klassieke muziek doet er weer toe. – Tenminste als we afgaan op de protesten tegen het Stockhausen-project en de felle polemieken over de ingrepen van operaregisseurs. Zo veroorzaakte La …

La clemenza di Tito: verzengende vertolking door Teodor Currentzis & musicAeterna Lees verder »

Opgelost(?): Ombudsman Trouw geeft onzorgvuldigheid toe.

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Dit was de mail van de redactie van Trouw, d.d. 9 mei 2018: “De heer A. Bakx heeft al sinds 2014 het telefoonnummer en emailadres dat we nu van …

Opgelost(?): Ombudsman Trouw geeft onzorgvuldigheid toe. Lees verder »

Theater vanaf de bank: van de Zuidoever van de Theems naar Broadway in één avond.

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL CommentsDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Voor menig theaterliefhebber zal het vloeken in de kerk zijn, kijken vanaf de bank. De sfeer in de zaal en het directe contact ontbreekt. Helemaal waar, en toch zijn …

Theater vanaf de bank: van de Zuidoever van de Theems naar Broadway in één avond. Lees verder »

Ingo Metzmacher dirigeert Das Floss Der Medusa: ‘De dood is een zeer verleidelijke vrouw’

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL PhoneDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Dinsdag 13 maart opent het Opera Forward Festival met Das Floss der Medusa van Hans Werner Henze. Dit oratorium uit 1968 sluit naadloos aan bij het thema van de …

Ingo Metzmacher dirigeert Das Floss Der Medusa: ‘De dood is een zeer verleidelijke vrouw’ Lees verder »

Nederlandse Reisopera 2018-19: We’re waiting for the curtain to arise!

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. We’re sitting in the opera house; We’re waiting for the curtain to arise With wonders for our eyes; We’re feeling pretty gay, […] A feeling of expectancy, A certain …

Nederlandse Reisopera 2018-19: We’re waiting for the curtain to arise! Lees verder »

Julia Bullock zingt Anne Truelove in #TheRakesProgress: ‘Anne is een zeer volwassen vrouw’

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL PhoneDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Bij de eerste de beste gelegenheid laat hij haar in de steek. Hij leidt een liederlijk leven, trouwt een ander en eindigt in het gekkenhuis. Toch blijft Anne Truelove …

Julia Bullock zingt Anne Truelove in #TheRakesProgress: ‘Anne is een zeer volwassen vrouw’ Lees verder »

Ik​ roep​ de culturele​ sector​ van​ ​Nederland​ ​op:​​ stop​​ 80%​​ van​ je​ marketingbudget​ in cultuureducatie.​ ​

Ondersteun deze auteur -> Bepaal zelf wat ons werk je waard is. Bedrag: Betaalmethode: iDEAL NameDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. In mijn werk verleid ik mensen om in aanraking te komen met kunst. En dan in het bijzonder met kunst met een grote K. De kunst die vaak als …

Ik​ roep​ de culturele​ sector​ van​ ​Nederland​ ​op:​​ stop​​ 80%​​ van​ je​ marketingbudget​ in cultuureducatie.​ ​ Lees verder »

Scroll naar top