Skip to content

Alexander Plooij argues for a different approach to lobbying the cultural sector: 'The artistic should be central, not creativity.'

‘Als de economische belangen van betrokken partijen groter zijn dan de belangen van de cultuursector krijg je uiteindelijk bewegingen zoals we die nu zien in Brabant. De kunst maakt zich belangrijker dan die is, en dat zet kwaad bloed.’ We hebben een gesprek met Alexander Plooij, ondernemer en ooit actief in de cultuursector als professioneel trompettist, manager van muziekscholen en lid van de cultuurcommissie van de Kamerfracties van de VVD, ten tijde van Halbe Zijlstra.

‘Heel veel discussies tussen kunstsector en politiek waren gebaseerd op sentiment, en niet op feiten en cijfers’, verklaart hij. ‘Ook tien jaar geleden wilden de lobbyisten van de kunstsector nog niet meedenken met de politiek.’ Plooij was ook gemeenteraadslid in Hilversum toen van daaruit een succesvolle poging werd ondernomen om het Metropole Orkest te redden.

Bezieling

Als directeur van de muziekschool in Veenendaal leerde hij voordien al veel over de visie op cultuureducatie zoals die wordt beleefd op het christelijke platteland. Hij zag lokale politici denken in cijfers en meetbare resultaten, terwijl leerlingen keurig binnen de lijntjes zijn noten speelde. ‘Er zat geen bezieling in, het ging alleen maar om de techniek. Later, op de muziekschool in Hilversum, hoorde ik die bezieling wel. Het kan dus wel.’

Als kunsteducatieman in hart en nieren gaf hem dat uiteindelijk een dieper inzicht in waar het aan schort in de lobby. In de podcast, voor de meer visueel ingestelden ook te zien op youtube, vertelt hij hoe hij tot het inzicht kwam dat de mensen die nu in den Haag proberen politici te beïnvloeden, op het verkeerde paard wedden: ‘Men zet in op het belang van creativiteit voor de samenleving, maar politici vinden dat geen overtuigend argument, omdat creativiteit juist overal is. Het is beter de focus te richten op artisticiteit: die is uiterst zeldzaam, en staat juist aan de wieg van de creativiteit. Je kunt geen creatieve samenleving hebben zonder de artisticiteit, die een paar getalenteerde mensen te bieden hebben. Zonder die artisticiteit is de samenleving niet in staat zichzelf te vernieuwen, laat staan creativiteit te ontwikkelen. Dat verhaal overtuigt de politiek wel.’

Luister naar zijn hele betoog, en laat je gedachten erover gaan.  Waarna je zelf weer iets nieuws kunt bedenken, dat je hier kunt delen.

 

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! This is how you help keep independent cultural journalism alive.

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)