‘Als de economische belangen van betrokken partijen groter zijn dan de belangen van de cultuursector krijg je uiteindelijk bewegingen zoals we die nu zien in Brabant. De maakt zich belangrijker dan die is, en dat zet kwaad bloed.’ We hebben een gesprek met Alexander Plooij, ondernemer en ooit actief in de cultuursector als professioneel trompettist, manager van muziekscholen en lid van de cultuurcommissie van de Kamerfracties van de VVD, ten tijde van .

‘Heel veel discussies tussen kunstsector en waren gebaseerd op sentiment, en niet op feiten en ’, verklaart hij. ‘Ook tien jaar geleden wilden de lobbyisten van de kunstsector nog niet meedenken met de politiek.’ Plooij was ook gemeenteraadslid in Hilversum toen van daaruit een succesvolle poging werd ondernomen om het Metropole Orkest te redden.

Bezieling

Beste lezer: Donaties zijn welkom!
Avatar Je kunt dit verhaal gratis lezen. Dat kan dankzij donaties van lezers. Je mag helemaal zelf bepalen wat dit verhaal je waard is.
Beloon de schrijver!

Waardeer dit verhaal!

We maken je donatie rechtstreeks aan de auteur over!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Als directeur van de muziekschool in Veenendaal leerde hij voordien al veel over de visie op zoals die wordt beleefd op het christelijke platteland. Hij zag lokale politici denken in cijfers en meetbare resultaten, terwijl leerlingen keurig binnen de lijntjes zijn noten speelde. ‘Er zat geen bezieling in, het ging alleen maar om de techniek. Later, op de muziekschool in Hilversum, hoorde ik die bezieling wel. Het kan dus wel.’

Als kunsteducatieman in hart en nieren gaf hem dat uiteindelijk een dieper inzicht in waar het aan schort in de lobby. In de podcast, voor de meer visueel ingestelden ook te zien op youtube, vertelt hij hoe hij tot het inzicht kwam dat de mensen die nu in proberen politici te beïnvloeden, op het verkeerde paard wedden: ‘Men zet in op het belang van creativiteit voor de samenleving, maar politici vinden dat geen overtuigend argument, omdat creativiteit juist overal is. Het is beter de focus te richten op artisticiteit: die is uiterst zeldzaam, en staat juist aan de wieg van de creativiteit. Je kunt geen creatieve samenleving hebben zonder de artisticiteit, die een paar getalenteerde mensen te bieden hebben. Zonder die artisticiteit is de samenleving niet in staat zichzelf te vernieuwen, laat staan creativiteit te ontwikkelen. Dat verhaal overtuigt de politiek wel.’

Voor je verder leest...

We hebben inmiddels al bijna 300 leden. Mensen zoals jij, met een hart voor kunst.
Word ook lid, kijk hier:

Luister naar zijn hele betoog, en laat je gedachten erover gaan.  Waarna je zelf weer iets nieuws kunt bedenken, dat je hier kunt delen.

 

Foto bovenaan:
Nog steeds. Waardeer de auteur!
Onafhankelijke cultuurjournalistiek is nog steeds nodig. Wij doen het al elf jaar, met succes, dankzij donaties! Bepaal dus zelf wat dit verhaal je waard is en doneer!

Waardeer dit verhaal!

We maken je donatie rechtstreeks aan de auteur over!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar top