Dit zijn de verhalen die in 2021 de muisarmen en klikvingers in beweging brachten, en dat is precies het materiaal waaraan Cultuurpers zijn bestaansrecht aan ontleent. Het is de top tien van meest gelezen verhalen, in een jaar dat ruim 250.000 paginabezoeken werden afgelegd.
Angst en beven in de cultuursector: de schaduwzijde van de ’trickle down’
Ingrid van Frankenhuyzen deed onderzoek naar aanleiding van geluiden uit de sector dat makers onder het mom van ‘corona’ een minder faire deal krijgen dan de mensen van wie ze afhankelijk zijn. Wat ze aantrof was een best grote hoeveelheid beschamende situaties. Wat ze daarvan in het artikel kon gebruiken was het topje van de ijsberg: mensen willen niet on the record uit vrees voor hun verdere carrière. We komen dat vaker tegen. |
Dear Hans Teeuwen, art has nothing to fear from boring men.
Dat een man die zich profileert als ‘komiek’ zich niet aan dezelfde normen hoeft te houden als een journalist, als het gaat om eerlijkheid en nuance, is moeilijk te handhaven wanneer hij in filmpjes via grote platforms aperte leugens de wereld in stuurt, die soms zelfs bedreigend kunnen uitpakken voor betrokkenen. Meningen mogen, maar je moet je wel aan de feiten houden. Dat blijkt best lastig. |
‘Je weet niet waar je aan toe bent.’ Niet-bezoekers van theater maken duidelijk waar het misgaat met de kunst #tfboulevard
Het marketingwoord ‘avontuur’ is niet het toverwoord om de zalen voor onbekend, aanstormend talent vol te krijgen. Dit bericht zorgde voor wat ophef, waarbij uiteindelijk de discussie werd uitgesteld tot het moment waarop theaterbezoek weer iets meer vanzelfsprekend wordt. If ever. |
Een scene die je bijblijft in: Spectre. Een psalm als opwarmer voor seks.
Dit verhaal, van jaren geleden, duikt altijd op in de ‘meest gelezen’ rubriek wanneer James Bond op tv is, of wanneer het zondag is en mensen aan de Heere denken. Omdat er nogal vaak gegoogeld wordt op bepaalde woorden uit de kop. Het is nog niet bekend of mensen er daadwerkelijk meer psalmen door gaan zingen. |
On masks, insecurity and shame: 8 life questions to Karl Ove Knausgård
De interviews van A Quattro Mani zijn een constante factor in de aandacht van lezers op Cultuurpers. Mensen lezen ze graag, blijkt ook uit de gemiddelde duur die ze doorbrengen op deze artikelen. |
Nerd podcast #15 with Dick Zijp: 'Humour usually follows power, and is more effective in it than serious expressions.'
De vraag was dit jaar opeens actueel: is humor nu rechts of links? Dick Zijp doet er onderzoek naar, en dat levert hem veel grappen op. Vaak ten koste van hem, maar hij kan ze zelf ook maken, blijkt. Een aangenaam gesprek in een van de best beluisterde podcasts van dit jaar. |
From 'artistic director' to 'deputy artistic director': what is Josef Fuchs' position at the Netherlands Reisopera?
Sollicitatieprocedures in tijden van corona gaan niet vanzelf. Onvrede over het uitblijven van een nieuw markant gezicht bij de Reisopera, als opvolger van Nicolas Mansfield, leidde tot een stroom geruchten, waar we onderzoek naar deden. |
Forget KLM and Booking: even in the subsidised arts, directors are big earners.
Ingrid van Frankenhuyzen haalde zich met dit verhaal in 2020 veel woede op de hals. Net als in het verhaal dat dit jaar op 1 staat, gaat het om de grote inkomensongelijkheid in de cultuursector. Waarbij de buiten de CAO vallende zzp’er nog steeds de meest kwetsbare figuur is in een verder steeds beter in de slappe was zittende, gesubsidieerde sector. |
'Vanished talent and manpower will break up culture sector as it relaunches in September'
Die mensen in kwetsbare posities verlaten vanwege de voortdurende onzekerheid steeds vaker voorgoed de cultuursector. Dat er nu afspraken worden gemaakt om de creatieve, ondersteunende zzp’er beter te beschermen, is misschien al te laat. Deze podcast heeft voorspellende waarde. |
Stefan Hertmans: ‘Ik heb deze bekeerlinge uit de dood opgewekt’
Fijne interviews met grote schrijvers, en ook goed bereikbaar voor VO-scholieren. Dienstverlening van Cultuurpers, dankzij A Quattro Mani. |