Skip to content

choreographer

Dutch Dance Days show artistic challenge only on fringes of programme

The first weekend of October saw the Netherlands Dance Days (NDD) take place in Maastricht. As Ruben Brugman reported, important prizes for the dance world are awarded there. But the Dance Days seem mainly meant to promote Dutch dance, more than to be a critical evaluation or artistic boost. At the Dance Days, no pithy speech on the State of Dance as... 

Recognition at Dutch Dance Days for plodding 'Swans' 2015 winners

During a festive dinner at Theater aan het Vrijthof in Maastricht, 'Zwanen' were awarded to dancer Jorge Nozal of NDT 1, Ann Van den Broek for The Black Piece and to Roel Voorintholt (Gouden Zwaan), artistic director of Introdans. The annual highlights festival De Nederlandse Dansdagen hosted this successful 'Swan Dinner': posh sponsors and stakeholders ate side by side with messy dance artists. This is how it should be... 

start again

Ad hoc dance in Nederlands Dans Theater's slick Netflix series

Bodies are dragged away to loud applause and cheers: a more symbolic beginning Nederlands Dans Theater could not have imagined. With Start Again, the international ballet company highlights an exile until 2019 at the harbour in Scheveningen. A tricky location, because remote. But also a dynamic place. A Dutch choreographer would surely invent a choreography there with ferries, cutters and lifeboats. NDT, however, chooses the... 

Albanië-special (3): moderne Albanese kunst zie je hier alleen underground

Olson Lamaj runt met drie vrienden een galerie: van hun eigen geld en in hun vrije tijd. Ze moeten wel want het is de enige manier om jonge, hedendaagse Albanese kunstenaars een kans te geven. Lamaj studeerde fotografie in Milaan en beeldende kunst in Florence en verdient nu zijn geld als grafisch ontwerper. Hij staat mij na werktijd te woord… 

Dutch National Ballet - Empire Noir - photo Angela Sterling A0146

Cool Britannia: fine coalition of British choreography talent

Got that. Do I get increasingly impressed during the National Ballet's evening Cool Britannia, turns out it's not that good at all. Because connoisseurs react lukewarmly afterwards. Am I that dumb, or are they that smart? There is actually very little British about Cool Britannia. Except that the choreographers are from there. An obvious... 

Extremalism BNM ICKamsterdam © Alwin Poiana

Usury and Zen - Greco and Scholten bet high with premiere Extremalism @Holland Festival

Emio Greco and Pieter Scholten rehearse their new performance Extremalism in Marseille. The two dance companies under their direction, ICKamsterdam and Ballet National de Marseille, have merged for this occasion: 30 dancers on stage, six authors and designers in the auditorium, and the crew of technicians is also made up of Amsterdamers and Marseillais. They are working together on the biggest production that Greco and... 

The five shows you must see in May

Nederlandse Reisopera, Gluck: Orphée et Eurydice (opera), 1 mei t/m 6 juni Verpletterend debuut van regisseur Floris Visser bij de Nederlandse Reisopera. Hij toont geen eeuwenoude opera over een nog veel oudere mythe, maar legt de kern van Glucks opera bloot. Het resulteert in een hartverscheurende voorstelling over rouw en het onvermogen te accepteren dat je geliefde er niet meer is.… 

Laveren tussen kunst en politiek, een tussenstand

Woensdag was de openingsavond van de driedaagse conferentie What’s Art Got To Do With It? Over kunst, politiek, en Israel/Palestina. Hoe open je een conferentie over een beladen onderwerp waar iedereen, zeker vanaf de zijlijn, een mening over heeft? Met muziek. Want hoe kun je daar tegen zijn? De avond begon gemoedelijk met een kort optreden van het Amsterdams Andalusisch… 

Radikale kwetsbaarheid en luisteren met de ogen open – Vanrunxt enscèneert Morton Feldman

Festival Rumor 80, onregelmatig regelmatig in Utrecht op steeds drie verschillende locaties, toont aanstaande vrijdag in Theater Kikker het nieuwe werk van choreograaf Marc Vanrunxt: Real, So Real. Uitgangspunt is Three Voices, een compositie van Morton Feldman uit 1982. Een prachtige Vlaamse samenwerking van Kunst/Werk en ChampdAction. Danseres Marie De Corte en zangeres Els Mondelaers schitteren in Real, So Real. De… 

manger

Where have they gone: the protest choreographers?

In juni komt Boris Charmatz naar het Holland Festival met manger. Hij introduceerde in 2011 in het voormalig pauselijk paleis het thema aanraking van kinderen door volwassenen. Een uitspraak over een heikel actueel punt. Waarom spreken choreografen zich niet vaker uit over schrijnende actuele kwesties? Ga langs nieuwe werken van de afgelopen maanden en het valt op dat er nauwelijks choreografen tussen zitten die… 

Samir Calixto, Paradise Lost (photo by Joris Jan Bos)

Opening CaDance: Milton's 'Paradise Lost' according to Samir Calixto

More than 10,000 lines of verse comprise Englishman John Milton's poem Paradise Lost (1667). It cannot be easy to capture that in an hour-long dance performance and yet that is what choreographer Samir Calixto set out to do. Earlier, the young Brazilian cut his teeth on Schubert's Winterreise and Vivaldi's Four Seasons. On Friday, he opened with Paradise Lost the... 

And the 2014 Dance Photo nominees are...

The Official Nominations for the first Dance Photo of the Year election have been announced. From 43 entries, Hans van Manen (choreographer) and Thomas Cott (Alvin Ailey American Dance Theater) compiled a top six. We couldn't think of a better jury for a preselection. Now we are curious to hear your vote. The Dance Photo of the Year election puts dance photographers and their work in the spotlight. Because. 

La Bronkhorst en piepjonge Van Noten dansen Ende der Zukunft: gewaagd initiatief met dito uitkomst

Danseres en choreografe Truus Bronkhorst instigeerde een samenwerking tussen het Antwerpse Kunst/Werk en het Tilburgse T.R.A.S.H. Het dubbelprogramma en duet combineert choreografiën van Marc Vanrunxt en Kristel van Issum. Ende der Zukunft is een wonderbaarlijke enscenering van gapende kloven geworden: van tijd van leven, van artistieke ervaring, maar vooral ook van artistieke opvatting. Intergenerationaliteit (oui, c’est un mot) betreft verhoudingen die… 

Plastic Junkies by Antonin Comestaz, photo Robert Benschop

Squeaky plastic and schizophrenia in Here We Live And Now by NDT and Korzo

Among the audience at Korzo theatre in The Hague at the performance 'Here We Live And Now' are a striking number of dancers from Nederlands Dans Theater (NDT). No wonder, as many of their colleagues are involved in this performance. This annual programme featuring young choreographic talent is a co-production of NDT and Korzo. The addition 'The Hague' talent, by the way, may be taken with... 

1967, choreograaf Koert Stuyf en danseres Ellen Edinoff

5 redenen voor het nieuwe Ellen Edinoff en Koert Stuyf Fonds

Een jaar geleden overleed een van Nederlands meest legendarische danseressen: Ellen Edinoff. Ze danste voornamelijk in de jaren zestig en zeventig maar er hing altijd een zweem van grootsheid en mysterie rond haar en haar man, choreograaf Koert Stuyf. Nu is een fonds in oprichting bij het Prins Bernhard Cultuurfonds om jonge dansers en makers van eigentijdse dans te ondersteunen. 5 redenen waarom.

Sluit ‘The Returns’ je niet net zo uit als de door Forsythe geparodieerde kunstsnobs?

Als iemand spreekt in zinnen met telkens woorden die rijmen op ‘art’ of waarin de lettergreep ‘art’ telkens opduikt, moet je je instellen op een andere logica dan die van de dagelijkse communicatie. Als het ook nog een vrouw in fel rood gekleed is die die woorden geëxalteerd en met veel maniertjes uitspreekt en daarbij suggereert dat ze hypergevoelig is voor alles wat met kunst te maken heeft, dan balanceren je gedachten tussen:

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)