Skip to content

interview

Rutte cabinet answers chamber questions on 'unsupported' VAT measure

That's going to be fodder for chambers exegetes, although the question is whether it will make any difference. But Halbe Zijlstra says he did not say that the VAT measure "was not the most accomplished measure in the coalition agreement. Although that is what that interview with him in NRC Handelsblad of 8 July 2011. At the time, everyone thought that was a funny

#HF11 Unadorned, austere and powerful "Flûte Enchantée" by Peter Brook

Papageno pronkte gisteravond zonder zijn verenpracht. Sterker nog, de hele regie van Une flûte enchantée was een onopgesmukt genoegen. Sober. Integer. Je kunt een Nederlands publiek niet wilder krijgen dan met een dergelijke aanpak. Complimenten dus, voor Peter Brook. In het Muziekgebouw aan het IJ was de Nederlandse première van Brooks bewerking van Die Zauberflöte van Mozart. De productie draaide… 

Reviewers look back at Springdance 2011

Het Springdance Festival in Utrecht loopt ten einde. Vandaag vinden de laatste voorstellingen plaats. Drie recensenten van het Cultureel Persbureau blikken terug op het festival, in een gesprek met Jeroen Stout. Recensente Fransien van der Putt krijgt wel lentekriebels van Springdance, vertelt ze in het interview: ‘Dit festival oversteeg mijn verwachtingen.’ Daniël Bertina (eveneens criticus) vond het ook een bijzonder… 

Think thinking, watch looking, and feel feeling by Jana Unmussig

De voorstelling ‘Ast im auge’ is een extreem verstilde voorstelling die zich concentreert op het bekijken van het bekijken, het voelen van het voelen, het ervaren van het ervaren. Wie hier het denken van de filosoof Immanuel Kant in herkent, heeft gelijk. Toch is het resultaat ook – onbedoeld –  zinnelijk. Zo blijkt uit het gesprek met choreografe Jana Unmussig.… 

“Kenmerkend aan het boekenvak blijft het oeverloze geouwehoer, maar deze avond had ik niet willen missen.” Alle tweets van #evdu, met video.

Er gebeuren interessante dingen in deze dagen. De digitale revolutie begint trekjes te krijgen van een echte revolutie. Nog niemand heeft zichzelf in brand gestoken, zoals in Tunesië, maar inmiddels trekken wel steeds meer mensen de virtuele straat op om de oude machten omver te werpen: na de platenmaatschappijen, die zich lieten overvallen door de downloadende mens, en de kranten die zich lieten overvallen door de vrij naar informatie zoekende mens, zijn nu de uitgevers van boeken aan de beurt, zo lijkt het.

Netherlands Film Festival: documentaries that make you look with new eyes

Bloody and hard to burn out of your memory are the police photographs Walter Stokman has incorporated into Scena del crimine about Naples and the mafia. What makes those images so unforgettable is not only the gruesomeness, but also the unreality that clings to them. Razor-sharp, brightly lit, as if it was all staged. As if that girl in that immaculate... 

René Pollesch: afgelast, maar misschien sowieso te goed voor Nederland

De komende dagen zou op De Internationale Keuze in Rotterdam de voorstelling Der perfekte Tag – Ruhrtrilogie Teil 3 van de Duitse regisseur René Pollesch spelen. Maar helaas, de belangrijkste speler, Fabian Hinrichs, heeft zijn been gebroken en de voorstelling moest worden afgelast. Wat lopen we nu mis? De afgelopen jaren zag ik in Berlijn een aantal voorstellingen van René… 

'About Animals' by Elfriede Jelinek is so unprecedentedly ruthless and dire, you wish for a way out #tf2010

'Butt-fucking at extra cost.' 'Do they also do blow jobs without a condom?' 'That one sucked my cock once and then she was nauseated all night. In the morning she puked in my bed.' Constantly they do suggestive dances and constantly they look into the room, with fixed smiles that are somewhere between amused and sneaky. The six actors of About Animals are challenging and relentless. Susanne Kennedy's direction of Nobel laureate Elfriede Jelinek's play is unprecedentedly bleak and arrives as a punch in the gut.

Jelinek's wrote a text about prostitutes and their clients, partly based on eavesdropping tapes from an Austrian escort agency, in which the men talk about women as if they were animals, or more precisely, like farmers talk about their cattle. In her direction, Kennedy places great emphasis on the viewer's gaze. 'The woman is being watched and is always an object, the man is watching and is the subject. Looking is not innocent,' She said in an interview. The three men, in foul light blue show suits, talk over the women; the women, in dresses on which little subtle emphasis is placed on their nipples and crotch, obligingly talk after them. They look at us defiantly, making us complicit in the humiliating situation.

Drama is much more suited to interpret history than film. @RvanH writes essay on Hannah and Martin at #TF2010

Hannah and Martin by Mugmetdegoudentand is not only a heartwarming performance, played by one phenomenal actress and one inimitable theatre personality, it is also a brainteaser. Trouw reviewer and theatre scholar Robbert van Heuven felt challenged to write a short essay in response to this performance.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)