Skip to content

performance

Jens Hillje of the Gorki Theatre Berlin (Photo Wijbrand Schaap)

Play 'Nibelungen' debunks modern Europe at Holland Festival

Berlin's Gorki Theatre won a prize this year: it was named the best theatre in the German language area by the German-language press. The company won the award partly because it employs many actors of immigrant origin. With its performance Der Untergang der Nibelungen, which can be seen in this year's Holland Festival, the group also thematises the... 

PopArts Festival: Vestzak-intimiteit, poëzie en bittere ironie

Op het zesde PopArts festival geen buitenlandse voorstellingen. Laten de bezuinigingen zich gelden? Het festival programmeert om het jaar internationaal en dit jaar blijft het dicht bij huis. Met Nicola Unger waren er de andere Nederlandse ‘usual suspects’ als Duda Paiva en gastkunstenaars van de Ulrique Quade Company. Maar in de De Krakeling en het Ostadetheater zijn ook jonge makers… 

The five shows you must see in February

#1 Salzburger Festspiele / Schaubühne am Lehniner Platz / Katie Mitchell, The forbidden zone (theatre/performance) - Dutch premiere 11 February, Stadsschouwburg Amsterdam British director Katie Mitchell is this month's 'arsonist' at Amsterdam's Stadsschouwburg. With performances that are as scintillating as they are transgressive. The forbidden zone is about areas long off-limits to women: science and war. The... 

The magic formula: art covered in applesauce

The post on facebook that dominated my timeline today: the spontaneous concert at NS station Amsterdam Centraal, taken from the website of the NRC (link: http://www.nrc.nl/muziek/2014/10/09/hoe-drie-artiesten-onverwacht-samen-optraden-op-adam-cs/ For several weeks now, this station has had a piano on which anyone can play. A playful action by the NS to make waiting more fun. This leads to surprising situations. Like this one in which a pianist... 

Grindr experiment in Berlin discontinued. Artist meets boundaries 'theatre of experience'

Forty roofless hotel rooms, and then hearing your own story back as you see yourself reflected in the distant ceiling. Or: walking behind a guide through the Lombok district of Utrecht, while being provided with an overload of extra information on your headphones. About your guide. Or not. About yourself. Welcome to the universe of Dries Verhoeven, since a small... 

Wat doet kunst met je hersens? Mark Mieras legt het uit in 4 zinnen, donderdag meer op Radio Futura

Je moet echt een hardcore debatliefhebber zijn om vrijwillig naar een gesprek over educatie te willen luisteren. Toch wordt de uitzending van Radio Futura deze donderdag interessant, want het gaat over Radicale Educatie en hersenen. Hersenen zijn hot, dankzij Dick Swaab en inzichten uit brain based teaching.

Debat over recensies is zinloos. De lezer is uitstekend in staat om zelf te oordelen.

Kunst is in rap tempo onbelangrijk geworden. Kunstenaars zijn effectief door populisten weggezet als subsidieverslaafd uitschot. Media laten geen kans onbenut om de gevolgen van de bezuinigingen die daarop volgden te bagatelliseren. Poetin staat op het punt een derde wereldoorlog naar Europa te brengen. In Amsterdam praten zaterdag 6 september drie van de laatste  dagbladcritici van Nederland met kunstenaars over… 

On M2M and genius theatre makers who completely miss the mark

One of the rules of thumb of contemporary theatre art reads as follows: There is no middle ground in a production with an insanely long title. Such a production is either fantastic or dies of its own pretensions. At Judson church is ringing in Harlem (made to measure) / twenty looks of paris is burning at the judson church (m2m) is the latter.

Ragged ritual defies permanent display: Germaine Kruip at the Stedelijk @HollandFestival 2014

"You know ma'am, that big red painting? Turn right before that". A young attendant shows us the way. At first glance, it's nothing. A man in semi-uniform, black trousers, white shirt, slowly turns on his axis. Sol Lewitt's mural, number 1084 from 2003, lends him the necessary decorum. Around the corner hang Barnett Newman and Andy Warhol. Would the man care? In this 'hall of fame' of conceptual art, the man's spinning stands out a little timidly. Some visitors remain standing, leaning against white walls or sinking down on the polished wooden floor. Those who take their time watch the spinning of the man and his fellow dervishes slowly take possession of the Stedelijk.

Pierre Audi's latest Holland Festival opens with sublime ensemble playing of Rosas and Ictus: Vortex Temporum

It seems like a statement, opening the latest Holland Festival under Pierre Audi's direction with 'Vortex Temporum'. The collaboration between the two top Belgian ensembles Rosas and Ictus does everything that is scarce in the present day.

Sometimes a good story needs to be told, not just imagined.

Sommige kunst heeft een verhaal nodig. Dan volstaat een doekje aan de muur met het opschrift ‘Zonder Titel’ niet. De performance ‘Laaroussa’ (Bruid) van de Frans-Tunesische broer en zus Selma en Soufiane Ouissi valt binnen die categorie. Hoe bijzonder hun fysieke aanwezigheid op een donker toneel ook is, zonder uitleg vooraf en een vragenuurtje achteraf zegt het allemaal bitter weinig.

Is dat erg?

Young Talent Performance (Fugaz Floor)

Talent development new buzzword in dance world: 3 encouraging initiatives

The fact that it is difficult to get a job after graduation is also well known in the dance world. Therefore, partly at the government's insistence, companies are putting in on talent development. They also hope to A better connection with schools. Jun dancers are now more likely to be on the front line of ballet: the theatre, and that is good news for audiences. Because the energy is fresh and the level has shot up considerably.

Boukje Schweigman's wordless philosophy

Even before she graduated from mime school, Boukje Schweigman swore off language. She worked out a wordless philosophy in her performances. She seeks the mystery of life. However vast and elusive her starting points may be, her performances give the audience the most direct, immediate, skin-tight sensation imaginable in a theatre.

I Like To Watch Too is a must for keeping the performing arts in the Netherlands young and fresh

Een man en een vrouw dansen gepassioneerd in de hal van Paradiso. Zo’n experimentele dansperformance is ongewoon voor het Amsterdamse poppaleis. Toch is het festival I Like To Watch Too hier goed op zijn plaats. Veel mensen voelen een drempel tegenover dit soort optredens, maar hier heerst precies de goede ‘in- en uitloopsfeer’ om avant-gardekunst tot iets te maken waar je gewoon naar kunt kijken en dat altijd wel iets in je losmaakt.

The Pyre: strakke, ontregelende voorstelling van Gisele Vienne @HollandFestival

Holland Festival

Wie aan de misvatting lijdt dat dans gaat over schoonheid wordt door Gisele Vienne genadeloos uit de droom geholpen. Haar stukken gaan over pijn. Soms bloederig en expliciet, soms gesublimeerd maar niet minder krachtig. The Pyre is een overweldigend stuk dat de toeschouwer duizelig achterlaat.

Ivo van Hove is God. According to New Yorkers.

Enfin: terwijl de Amsterdamse stadskrant Parool in opdracht van de Vlaamse uitgeverijdirectie aan een campagne tegen het stadsgezelschap van de Nederlandse hoofdstad begon, veroverde datzelfde Toneelgroep Amsterdam de harten van het New Yorkse publiek met een productie van de al weer jaren oude ‘Romeinse Tragedies’, die hier door een enkeling niet eens overall goed werd gevonden: http://www.wijbrandschaap.nl/2007/06/romeinse-tragedies-hf2007ta/

New impetus by young dance talent at PUNCH! Festival

PUNCH! is a fantastic festival. It shows how much beauty, news and surprise is created when the line between dance and performance is dissolved. PUNCH! promotes a refreshing view of the world and shakes loose entrenched interpretations. The young dance makers and performers show tremendous originality and creativity that you will not only enjoy watching, you will go... 

Paradiso full of dance energy at I Like To Watch Too

I Like To Watch Too: abundance of performances shows that dance and performance are powerfully connected to modern society. The dance moves rain down on you even before you have entered Paradiso. Tim Boerlijst tap-dances on the pavement. This infectious welcome immediately draws visitors into the atmosphere of 'I Like To Watch Too'. This festival showcases dance and performance from... 

"The Life and Death of Marina Abramović": bumpy business with Antony as rock #HF12

Antony, Dafoe en Abramović samen op één podium, in een regie van Robert Wilson – het beloofde de klapper van het theaterseizoen te worden. Maar het privé-leven van Abramović  leent zich niet echt voor een triomfantelijke of meeslepende vertelling.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)