Skip to content

Sofia Goebaidoelina

Winnaar Kersjesprijs Lodewijk van der Ree: ‘Taal bepaalt sterk de klank van een koor’

‘Een bevlogen dirigent, met een intelligente benadering van de partituur, een heldere slag en het vermogen een koor mee te slepen in zijn visie. Aldus de jury van de Kersjesprijs over Lodewijk van der Ree (1986), die dit jaar de directieprijs in ontvangst mocht nemen. Ik werkte al vaker met hem samen en kan deze uitspraak van harte onderschrijven. Carte… 

Muziekpublicist Maarten Brandt: ‘Voor één noot uit Mahlers Negende geef ik het volledige oeuvre van Sjostakovitsj cadeau’

Klinkende Alchemie, zo heet de kloeke bundel die muziekpublicist Maarten Brandt (1953) onlangs uitbracht. Deze telt 715 pagina’s, inclusief illustraties en uitgebreide index. In 98 artikelen ontvouwt Brandt zijn visie op muziek en muziekprogrammering. Hij droeg het fraai vormgegeven boek op aan de door hem bewonderde Marius Flothuis, jarenlang programmeur van het Concertgebouworkest. Diens erven ontvingen een eerste exemplaar tijdens… 

Reinbert de Leeuw op zijn 80e verjaardag overladen met eerbewijzen

Begeleid door Asko|Schönberg zingt Katja Herbers delen uit Im wunderschönen Monat Mai, Reinberts bewerking van klassiekers van Schubert en Schumann. De schrijnende teksten krijgen een geestige twist in het laatste lied. In ‘Röslein auf der Heiden’ is niet het breekbare bloempje uit het origineel maar Reinbert zelf het ‘slachtoffer’. “Und der wilde Knabe brach Reinbert auf der Heiden; Reinbert wehrte… 

Sofia Goebaidoelina: ‘Pas in het Westen kon ik mezelf grootschalige doelen stellen en realiseren’

Sofia Goebaidoelina is in ons land uitgegroeid tot een ware publiekslieveling. Ook in de omroepseries is zij een graag geziene gast. Zo bracht het AVROTROS Vrijdagconcert de Nederlandse premières van Glorious Percussion (2011) en O Komm, Heiliger Geist (2016). Vrijdag 23 maart klinkt de eerste Nederlandse uitvoering van haar Tripelconcert voor bajan, viool en cello. Het stuk is opgedragen aan… 

Tussen luier en afwas – de (on)zichtbaarheid van vrouwelijke componisten

Amsterdam, 8 maart 2018. Het is vandaag vrouwendag, dat kan niemand ontgaan. De media staan boordevol artikelen over de ongelijkwaardige betaling van vrouwen en hun nog altijd beperkte vertegenwoordiging in prestigieuze functies. Zowel in de politiek, het bedrijfsleven, de universitaire wereld als in de kunstensector. Het meest conservatief is misschien wel de klassieke muziekwereld. Daar moet de vrouwelijke componist nog… 

Heike Matthiesen kiest voor lyrische muziek op cd ‘Guitar Ladies’

De Duitse gitarist Heike Matthiesen (1969) kreeg muziek met de paplepel ingegeven. Ze werd van jongs af meegenomen naar de opera en kreeg vanaf haar vierde pianoles van haar moeder, een concertpianist. Pas op haar achttiende besloot ze gitaar te gaan studeren. Ze bleek een natuurtalent en werd een van de meesterleerlingen van de vermaarde Spaanse gitarist Pepe Romero. Al… 

Cello Biënnale glanst door kermende glissandi en fluisterend geestenkoor

Tijdens de zesde editie van de Cello Biënnale is het Muziekgebouw aan ’t IJ een bruisende place to be. Meteen bij binnenkomst op de eerste etage betreed je een sfeervolle pop-up brasserie, in alle overige hoeken en gaten staan marktkraampjes opgesteld. Er is een keur aan handgemaakte cello’s, strijkstokken, bruggen, dempers en snaren naast een groot aanbod van tijdschriften, cd’s… 

Dirigent Jurjen Hempel: ‘De studenten van Score Collective hebben een ongekend technisch vermogen.’

Muziekvakstudenten zijn over het algemeen conservatief. Toen ik in de jaren negentig muziekwetenschap studeerde konden we voor maar vijf gulden naar de concerten in nieuwe-muziektempel de IJsbreker. Gretig benutte ik deze mogelijkheid om voor een habbekrats de allernieuwste noten te horen van levende componisten als Pauline Oliveros en Sofia Goebaidoelina. Ik zag er nooit één medestudent. Nog altijd ben ik… 

Powerladies in Muziekgebouw aan ’t IJ

In 1989 plaatste het Holland Festival componisten uit de Sovjet-Unie centraal. De muziek van Galina Oestvolskaja en Sofia Goebaidoelina sloeg in als een bom. De dames bleken here to stay, hoewel zij zich bewegen op twee uitersten van onze klankperceptie. Oestvolskaja beukt haar boodschap met monomane gedrevenheid onze trommelvliezen in, Goebaidoelina bedwelmt ons met geheimzinnige ritsel- en fluisterklanken. Voor mij behoren… 

Orlando Festival is breed en gevarieerd – met één blinde vlek: de vrouwelijke componist

Donderdag 20 augustus start in Kerkrade weer het jaarlijkse Orlando Festival. Dit in 1982 door de cellist Stefan Metz opgezette evenement lokt al ruim drie decennia jonge musici naar Abdij Rolduc om zich te bekwamen in de muziekpraktijk. Vernoemd naar het destijds vermaarde Orlando Kwartet, besteedt het festival van oudsher veel aandacht aan strijkers, maar ook andere instrumenten worden niet vergeten.… 

Boek wordt radio: Thea Derks presenteert Panorama De Leeuw op de Concertzender

Zeven jaar werkte Thea Derks aan haar biografie van Reinbert de Leeuw. En het is niet onopgemerkt gebleven. Op de reactie van de geportretteerde na, unaniem lovende recensies en al snel een tweede druk. Terecht, want het boek biedt een onmisbare beschrijving van moderne muziek in Nederland, met vele componistenportretten en een begrijpelijke hoofdrol voor Reinbert de Leeuw. 

Reinbert de Leeuw in Zomergasten, niet in Muziekzomer

Over ruim twee weken start de NJO Muziekzomer, met meer dan vijfenzestig concerten uitgevoerd door jonge musici, verspreid over meer en minder voor de hand liggende locaties in de provincie Gelderland. Vanuit heel de wereld stroomden honderdzestig jongeren toe om van 1 tot en met 17 augustus hun kunnen te vertonen. Wie dan in Gelderland verblijft, kan hun aanwezigheid onmogelijk missen.

Biografie Reinbert de Leeuw vandaag verschenen

Vandaag verscheen bij Leporello Uitgevers in Amstelveen mijn lang verwachte biografie Reinbert de Leeuw: mens of melodie, waaraan ik ruim zeven jaar gewerkt heb. Het boek is te koop bij verschillende boekhandels in Amsterdam en via elke boekwinkel in Nederland te bestellen. Toen ik begin 2005 een concert bezocht dat door Reinbert de Leeuw gedirigeerd werd, besprak ik met een aantal… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Months
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Year
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Year
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
en_GBEnglish (UK)