Skip to content

women

Visitation Committee Dutch Orchestras turns heel: "Dear Mr Zijlstra, culture is an essential part of civilisation!"

"Dear Mr Zijlstra, culture is an essential part of civilisation. It contributes to social cohesion and economic growth. The Dutch orchestras can make a major contribution, which, incidentally, is not synonymous with everything just staying as it was." Unlike the 'Table of Six', the talking shop of six arts bobos who, in their enthusiasm over an entrance at... 

IFFR 2011 - Slotted screening of high-profile Egyptian drama 678

Met een op de valreep toegevoegde vertoning van het Egyptische drama 678 dat in december in Caïro veel stof deed opwaaien kon Rotterdam toch nog een klein beetje inhaken op de Egyptische actualiteit. 678 rekent af met het fabeltje dat Egyptische vrouwen zich door het dragen van een hoofddoek kunnen beschermen tegen handtastelijke mannen. 678 van Mohamed Diab In het… 

IFFR 2011 - Tiger from Sri Lanka kicks off, courtesy of taxpayers

The first film from the Tiger competition for new talent that Rotterdam festival audiences got to see on Friday was Flying Fish from Sri Lanka. Director Sanjee Pushpakumara, present at the screening, was clearly overwhelmed. He himself was seeing his film on the big screen for the first time, and in front of a sold-out audience. His acceptance speech was not only touching but... 

Arts budget debated in second chamber: hardly any discussion on 200 million cut to performing arts

We were at a debate day in The Hague that was as inconspicuous as it was historic on 13 December 2010: it was about the budget of the Ministry of Education, Culture and Science of the (first?) Rutte cabinet, and that was the budget in which, at the request of the supporting party PVV, the amount to be cut in the arts budget was set at 200 million, with heritage and museums having to... 

‘House without a maid’ in Huis Sonneveld inspirerende microkosmos van licht en ruimte #dekeuze

Een intiem huiskamercongres tussen levende kunstwerken. Zo kun je ‘House without a maid, een  ‘gesprekken-, performances- en installatieproject’ van Jorge León en Simone Aughterlony in Huis Sonneveld het best omschrijven. In de voormalige garage van de modernistische villa uit 1932 is een select vrouwelijk gezelschap twee dagen bijeen om te discussiëren over het fenomeen dienstmeid. In andere vertrekken van het imponerende… 

Veelstemmig ‘Deserve’ verbluffend diepgravende compositie over dienstbaarheid #dekeuze

‘Dus, dokter Lacan, zijn vrouwen gevoeliger voor gekte? … Is de man vatbaar voor hysterie?’ In ‘Deserve’, onderdeel van het drieluik over de dienstmeid van Jorge León en Simone Aughterlony, graven de makers diep, heel diep.  Ze volgen de intrigerende lijn van de grote ontmaskeraars in onze denkgeschiedenis: van Hegels meester-slaaf analyse via Marx en Freud naar de Franse psychoanalyticus Jacques Lacan. Kern van… 

‘Vous êtes servis’ geeft huishoudslavinnen een gezicht, maar onderwerp had een krachtiger film verdiend

Op het eerste gezicht is huishoudelijke hulp niet het meest opwindende onderwerp voor een drieluik met film, theater en performance. Dat komt natuurlijk omdat de dienstmeid in de ouderwetse betekenis bij ons in het westen vrijwel uitgestorven is. Maar elders is er volop vraag naar onderdanige meisjes die zich zeven dagen per week afbeulen tot ze er bij neer dreigen… 

Raw 'Hard to be a God' by Mundruczó lingers on the surface #dekeuze

Op dit soort plekken gebeuren dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. We bevinden ons diep in de containerhaven van Rotterdam, tussen de neonverlichte overslagplaatsen en duistere pakhuizen. In een van die rauwe loodsen staan twee vrachtwagentrailers. De een is ingericht als illegaal naaiatelier, de ander is gevuld met aarde en rubberbanden. Ze vormen het decor van de voorstelling 'Hard to be a god' van de Hongaarse theatermaker Kornél Mundruczó.

De voorstelling vertelt het redelijk o...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Frank Sanders teaches young musical talents to let loose and empathise during the special Sondheim Musical Masterclass #tf2010

'He fears that the real thing may have come along a hundred times, but he missed it.'
'Exactly. And how old are you?'
'Twenty.'
‘Tja...’

Yoran de Bont, deelnemer aan de Sondheim Musical Masterclass, praat met musicalgoeroe Frank Sanders over de betekenis van het lied dat hij zojuist heeft gezongen: Someone is waiting uit de musical Company. Kan hij als jonge musicalacteur dit soort beladen teksten wel eigen maken? Met de juiste begeleiding zeker, blijkt na tien minuten sparre...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Comedic and dramatic play in Mokhallad Rasem's experimental, surreal 'Iraqi Ghosts' #tf2010

In pak, met dierenmaskers op, poseren vijf acteurs op het podium. Ze stellen een beer, konijn, hert, haan en aap voor. Vanuit deze ‘freeze’ beginnen zij dierengeluiden te maken en te bewegen. Een ritmische performance volgt. Geboeid, maar verward, bekijkt het publiek de vervreemdende dans. Wat hebben die dieren toch met de oorlog in Irak te maken? Net als je je begint af te vragen of je wel in de goede zaal zit, zetten de spelers hun maskers af en geven het antwoord: ‘Heeft u zich ooit afgevraa...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Apocalyptic location theatre Wunderbaum tantalising prelude to explosive 'International Choice' #he Choice

Zo’n koele nazomeravond als donderdag 9 september 2010 is een perfecte avond voor de try- out van het locatiestuk ‘Natives’ van acteursgroep Wunderbaum.  Heldere lucht, mild optrekkende herfstkou en nagenoeg windstil. Locatie: een moerassig grasveld tussen twee verlaten woonblokken in de Rotterdamse wijk Pendrecht. Ooit gebouwd vanuit de naoorlogse idealen van familiegeluk, gemak en bereikbaarheid, maar al snel te benauwd, vergrijzend en… 

We will be there every day at The International Choice. With text. With video. With news and reviews

Tomorrow begins The International Choice of The Rotterdam Theatre. A festival that for years has presented remarkable theatre from all over the world at the Maasstad's theatre in September. Except this year, that is, because the 'chest of quist' is being rebuilt and that will take some time. Not something with Amsterdam metro builders, but whether the official reopening on 2 October 2010 will be... 

'About Animals' by Elfriede Jelinek is so unprecedentedly ruthless and dire, you wish for a way out #tf2010

'Kontneuken tegen meerprijs.' 'Doen die ook pijpen zonder condoom?' 'Die heeft een keer aan mijn lul gezogen en toen was ze de hele nacht misselijk. 's Ochtends heeft ze in mijn bed gekotst.' Continu doen ze suggestieve dansjes en voortdurend kijken ze de zaal in, met een vastgebeitelde glimlach die ergens tussen geamuseerd en geniepig in zit. De zes spelers van Over Dieren zijn uitdagend en meedogenloos. Susanne Kennedy’s regie van het stuk van Nobelprijswinnares Elfriede Jelinek is ongekend n...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Stunning transformations by Shelley Mitchell in poignant monologue 'Talking with Angels' #tf2010

Invisible forces, described as angels, speaking through a Jewish woman to her friends at the time of the Holocaust in Hungary. A mysterious and true story, translated into the one-woman performance Talking with Angels by American actress Shelley Mitchell. A huge success in America. Yesterday on stage for the first time in the Netherlands.

True theatre is like Storm and Cappuccino: irresistibly sublime, says Adelheid Roosen on #tf2010

'It is a wonderful thing, for instance, that every day, my body shows the same eager desire for a keigoeie kappoetzjino. That every 24 hours the desire to 'want to taste' is born in me and wants to hit me again. And I don't have to do anything for that, that desire drags me into the shower and saliva starts foaming... 

Branden: legendary top theatre to be seen again in Amsterdam #tf2010

The destructive power of war and hatred
Writer Wajdi Mouawad (b. 1968) fled his native Lebanon at the age of nine. At the time, a brutal civil war had been raging there for years. Together with his family, he ended up in Canada via France.
There, he develops into an internationally renowned playwright. His work is now performed all over the world. The Ro Theatre introduced Mouawad to the Netherlands for the first time this theatre season.
Director Alize Zand...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

A Don Giovanni without Don before it, without scruples and without illusions, but with a few naked women. #hf10

 Door Wijbrand Schaap Eens in de zoveel tijd staat er een theaterregisseur op die de leegte om zich heen aan de kaak wil stellen. Dat het om de leegte in hem (of haar) zelf gaat, daar komt deze jonge regisseur meestal een jaar of twintig later achter, als die eenmaal wat minder leeg geworden is. Zo gaan die dingen. We… 

Shukshin's Stories: a 'gypsy boy-with-trane' painting by a grand master. #hf10

The Russian soul. So there is something about that. And you get something from that when you see a Chekhov play (if done well), or read one of his short stories. Or when you read the works of Tolstoi, Dostoevsky or any other inhabitant of that vast nothingness east of Poland. Or seeing the paintings, which a few... 

Amal Maher breaks hearts at opening Holland Festival #hf10

Valhalla. Someone called it, and indeed: Valhalla. I don't mean the Teutonic version of the Eternal Hunting Fields then, but Miss Asterix and Obelix. Egyptian style. You may colour in the picture yourself with dark curls, unimaginably flawless skin made of very creamy milk chocolate, and that then set on a pair of hidden heels and strapped into a corset that accentuates everything of value. So Amal Maher is one of those women for whom a man will gladly put his chimes at the disposal of science, if it gives him the privilege of being around her for a few moments.

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)