Featured

Featured posts

Tony Kushner geeft Spielbergs West Side Story een diepgang mee waar je nooit op uitgekeken raakt.

De openingsbeelden van West Side Story (2021) vertellen al een heel verhaal. Dat zit in een paar frames. Een billboard met een grandioos nieuwbouwproject. De camera zweeft er haast achteloos langs terwijl we over puinhopen van een New Yorkse achterstandswijk glijden, niet met de karakteristieke brandtrappen langs de gevel, zoals in de eerste verfilming (1961) …

Tony Kushner geeft Spielbergs West Side Story een diepgang mee waar je nooit op uitgekeken raakt. Lees verder »

Kunstorganisaties, betaal je eigen mensen fatsoenlijk!

Een vangnetregeling voor freelancers in de culturele sector: vijftig belangen- en brancheorganisaties hebben deze week opnieuw een beroep gedaan op kabinet en Tweede Kamer voor financiële steun aan deze grote groep. Het gaat om zeventig procent van de zogenoemde cultuurwerkers, dus een meerderheid die geen vast dienstverband heeft. Door de zojuist heringevoerde avondsluiting van podia …

Kunstorganisaties, betaal je eigen mensen fatsoenlijk! Lees verder »

Angst en beven in de cultuursector: de schaduwzijde van de ’trickle down’

Pure paniek en existentiële angst: dat is het beeld dat je krijgt als je makers in de kunst persoonlijk benadert over de effecten van de trickle down (het doorsijpelen van de coronasteungelden van de overheid naar die makers). De Creative Coalitie maakt weliswaar een vuist voor ze, praat erover met de minister, de instituten debatteren …

Angst en beven in de cultuursector: de schaduwzijde van de ’trickle down’ Lees verder »

Podcast KunstZINnig #2: Hanne Hagenaars: ‘Kunst heeft mijn leven verdiept en in zekere zin ook gered.’

In de tweede aflevering van de podcast KunstZINnig ga ik met kunstcurator en schrijver Hanne Hagenaars in gesprek over de manier waarop kunst zin geeft aan haar leven: ‘Kunst heeft mijn leven verdiept en in zekere zin ook gered.’ Hanne Hagenaars schreef in 2016 het boek ‘Geen Wolk: Hoe kunst mijn leven redde’. In dit …

Podcast KunstZINnig #2: Hanne Hagenaars: ‘Kunst heeft mijn leven verdiept en in zekere zin ook gered.’ Lees verder »

Sandra Kramerová laat in ‘Majka’ zien dat er nog veel strijd nodig is voor de emancipatie van de vrouw: hoe een goede voorstelling toch het gevoel kan geven dat je iets mist

Een personage neerzetten waar je je als publiek echt betrokken bij voelt, dat is waar dansmaker Sandra Kramerová ijzersterk in is. Haar solovoorstelling Majka sleept me vanaf het begin mee. Maar juist omdat ze haar choreografie zo sterk uitvoert, blijf ik na afloop met het gevoel achter dat ik iets mis. Dat is een wonderlijke …

Sandra Kramerová laat in ‘Majka’ zien dat er nog veel strijd nodig is voor de emancipatie van de vrouw: hoe een goede voorstelling toch het gevoel kan geven dat je iets mist Lees verder »

Tijdens  Ingrid van Engelshoven herwon cultuur wat respect van de Kamer. Hoe nu verder? #cultuurdebat

Hij zal me niet in dank worden afgenomen, de kop boven dit artikel. Als er namelijk iets is wat je niet wil, is het een minister van een Kabinet-Rutte een pluim geven. En zeker niet eentje van cultuur, de sector die onder 10 jaar premierschap van Rutte de zwaarste klappen uit de na-oorlogse geschiedenis te …

Tijdens  Ingrid van Engelshoven herwon cultuur wat respect van de Kamer. Hoe nu verder? #cultuurdebat Lees verder »

Parelduiken met radiomaker Stef Visjager – Parel Radio is de Canon van de Nederbelgische podcast

We naderen aflevering 200 van Parel Radio, een reeks van audiomateriaal dat ertoe doet. Gezicht van de culturele podcast is onafhankelijk radiomaker Stefanie Visjager. In de luisterarchieven duiken, makers interviewen en het publiek meevoeren met kalme vertellersstem zijn allemaal onderdeel van haar takenpakket. Sinds de geboorte van de term podcast in een Guardian artikel uit …

Parelduiken met radiomaker Stef Visjager – Parel Radio is de Canon van de Nederbelgische podcast Lees verder »

Schrijver en natuurkundige Paolo Giordano: ‘Ik wil niet vergeten dat er zoveel mensen zijn gestorven.’

Als natuurkundige maakte Paolo Giordano zich grote zorgen over de ontwikkeling van Covid-19. Als schrijver kon hij die gevoelens van verontrusting duiden en delen met het publiek. In Wat ik niet wil vergeten zijn Giordano’s artikelen gebundeld. ‘Het zou een zonde zijn als al dit lijden en al die doden voor niets zijn geweest.’ Bewust …

Schrijver en natuurkundige Paolo Giordano: ‘Ik wil niet vergeten dat er zoveel mensen zijn gestorven.’ Lees verder »

Taskforce Creatieve Sector: ‘Bijt nu juist door op plekken waar de risico’s het hoogst zijn!’

‘Als je een lockdown invoert, doe het dan bij plekken waar veel besmettingen plaats vinden. Door de zorgvuldige naleving van het Corona Toegangsbewijs (CTB) in theaters, concertzalen, musea en bioscopen zijn er daar juist weinig besmettingen. Dus die maatregel juist op de culturele sector te richten gaat weinig uitmaken. Bijt nu juist door op plekken …

Taskforce Creatieve Sector: ‘Bijt nu juist door op plekken waar de risico’s het hoogst zijn!’ Lees verder »

De les die we moeten leren van de verkoop van Primephonic – en wat de Raad voor Cultuur daarmee te maken heeft

The Every (Het Alles) is de naam van een succesvol en alom geliefd bedrijf, de grootste combinatie ter wereld van een tech-reus en een commerciële gigant. Dave Eggers beschrijft dit in zijn nieuwste roman “The Every”, opvolger van bestseller The Circle. Vanaf half november 2021 te koop bij de Amazons en de Bol.Coms, maar wie …

De les die we moeten leren van de verkoop van Primephonic – en wat de Raad voor Cultuur daarmee te maken heeft Lees verder »

‘Ik ben veel gelukkiger dan drie jaar geleden.’ Zanger Sam Bettens over zijn transitie en nieuwe, ‘onthullende’ videoclip

Vrienden noemen hem brother. Zijn kinderen zeggen papa. Ooit hoop hij opa te worden. Sam Bettens (49) was wereldwijd bekend als zangeres van de Belgische band K’s Choice toen hij besloot in transitie te gaan. En nu loopt hij in zwembroek over het strand: ‘Ik wil mezelf nooit meer verbergen.’ Tomboy Als jong meisje was Sam Bettens een …

‘Ik ben veel gelukkiger dan drie jaar geleden.’ Zanger Sam Bettens over zijn transitie en nieuwe, ‘onthullende’ videoclip Lees verder »

Nerdpodcast S2A3: Met Cees Debets (Nationale Theater) en Marijn Lems (NRC) over de onzekere tijden in de theaters

De zalen stromen maar moeilijk vol, technici hebben hun lampen aan de wilgen gehangen, maar de kaarten zijn niet aan te slepen voor Trojan Wars van Het Nationale Theater. Daarom praten we in deze langverwachte Nerdpodcast (de AVROTROS vindt de tune echt vreselijk) met Cees Debets, de directeur van dat grote Haagse theaterbedrijf. Marijn Lems …

Nerdpodcast S2A3: Met Cees Debets (Nationale Theater) en Marijn Lems (NRC) over de onzekere tijden in de theaters Lees verder »

Diepenheims theaterwerkplaats ten onder door ‘regels en codes’. En Corona.

Er is opschudding in de wereld van het circus en openluchttheater, nu een belangrijke werkplaats annex festival in het beroemde kunstenaarsstadje Diepenheim zijn directie verliest. Ruth Semmekrot, sinds 2013 directeur van Kunsten op Straat Overijssel, legde afgelopen vrijdag plotseling haar functie neer. In een verklaring op Facebook stelde ze: ‘Ik heb gestreden. De bestuurlijke en …

Diepenheims theaterwerkplaats ten onder door ‘regels en codes’. En Corona. Lees verder »

Festival Circolo verlegt de grenzen tussen kunst en kunstjes – BNG-prijs voor handstandtalent Nolan

Het verschil tussen kunstjes en kunst is de transformatie. Van een tweedimensionaal doek in een vorm met drie dimensies, van bewegende lucht naar emotionele muziek, op een toneel van man naar vrouw of omgekeerd en van een handstand in een vloeibare abstractie. Transformatie waar je live bij bent, dat kan dus heel goed in het …

Festival Circolo verlegt de grenzen tussen kunst en kunstjes – BNG-prijs voor handstandtalent Nolan Lees verder »

‘Een groot iconisch gebouw met een park eromheen’. Cultuurraden Amsterdam en Rijk leggen de lat hoog voor het Slavernijmuseum

Het Nederlandse Slavernijmuseum is een stapje dichterbij gekomen, nu de Kunstraad (Amsterdam) en de Raad voor Cultuur (Rijk) een advies hebben uitgebracht over de verkenning van een regiegroep die eerder dit jaar werd gepresenteerd. Daarmee is aan ambtelijke procedurele zorgvuldigheid voldaan, al lijkt het oprichten van het noodzakelijke museum op deze manier wel minstens even …

‘Een groot iconisch gebouw met een park eromheen’. Cultuurraden Amsterdam en Rijk leggen de lat hoog voor het Slavernijmuseum Lees verder »

Recensie Hebriana: Doodlopende levens

Zet drie neurotische zussen met hun moederkloek en dolende zwagers in een ouderlijke vakantievilla bij elkaar met prachtig vertaalde tekst van Las Norén en je krijgt geheid op je zenuwen werkend Scandinavisch familiegedoe. Maar daar is gelukkig de aangewaaide kennis Axel, een overtuigende rol van Mark Rietman. Al bij aanvang van de voorstelling met het …

Recensie Hebriana: Doodlopende levens Lees verder »

Musicalgate update: Raad voor Cultuur blijft kritisch over plannen MusicalMakers, maar zou strenger moeten zijn

We vroegen ons al eerder af, waarom Andreas Fleischmann, de directeur van Joop van den Endes DeLaMar Theater, ook directeur was van de door hem opgerichte club MusicalMakers, in 2020 ter elfder ure opgericht om een alternatief voor musicalsubsidie te hebben naast het weer opgerichte M-Lab. Vorig jaar berichtte Cultuurpers uitgebreid over deze zaak.  Nu …

Musicalgate update: Raad voor Cultuur blijft kritisch over plannen MusicalMakers, maar zou strenger moeten zijn Lees verder »

Podcast over de orkestrale macht van de accordeon: Bloedkoraal van Toeac op November Music 2021.

De link tussen de Orpheusmythe en Arnhemse potenrammers ligt meer voor de hand dan je zou denken. Tenminste, als je Peer Wittenbols heet en één van ’s lands beste toneelschijvers bent. Dat je daar ook accordeons bij kunt denken, is dan weer bijzonder. Toch belooft Bloedkoraal, een voorstelling van accordeonduo Toeac, met een hoofdrol voor …

Podcast over de orkestrale macht van de accordeon: Bloedkoraal van Toeac op November Music 2021. Lees verder »

Podcast kunstZINnig #1: cabaretier Thjum Arts over humor, sociaal werk en de zin van het leven.

‘Het contact dat je als cabaretier met je publiek maakt, is voor mij het hoogst haalbare.’ Toen cabaretier Thjum Arts (1993) rond 2018 begon door te breken als cabaretier, vroeg hij zich af of dit wel was wat hij écht wilde. Moest hij het als mens wel willen om zoveel over zichzelf te praten? Met …

Podcast kunstZINnig #1: cabaretier Thjum Arts over humor, sociaal werk en de zin van het leven. Lees verder »

Festival Circolo: relaxed en zonnig festival viert de vernieuwing van het circus zonder glitter

Een kampvuur, oerhamburgers en flammkuchen met spek en room, maar ook koffie met havermelk en opvallend veel losse knotjes in het Tilburgse Leijpark. Witte wijn, kombucha en speciaalbier. Er zijn mensen die van zulke combinaties pukkeltjes krijgen, maar het voelde opvallend goed, afgelopen maandag tijdens Festival Circolo. Het als superduurzaam beschouwde hipstervolk mengt moeiteloos met …

Festival Circolo: relaxed en zonnig festival viert de vernieuwing van het circus zonder glitter Lees verder »

Jan-Bas Bollen op November Music: ‘Ik ervaar muziek als een puur sonisch gebeuren. Ik kan enorm genieten van een metalband, maar ook van drum ’n bass.’

Zijn leven is een vreemde tijdreis, een giant leap forward van de ene muzikale cultuur naar de andere. Zijn moeder was componiste en zangeres, zijn vader begeleidde als pianist een estafette aan befaamde liedzangers. En Jan-Bas Bollen (1961) stond al vroeg op de bühne als veelbelovend viooltalent. In 1970 speelde hij, kind van negen, op …

Jan-Bas Bollen op November Music: ‘Ik ervaar muziek als een puur sonisch gebeuren. Ik kan enorm genieten van een metalband, maar ook van drum ’n bass.’ Lees verder »

Componist Morris Kliphuis over High Dive met Lucky Fonz III: ‘Elke componist is een kleine dictator.’ #novembermusic

De Bossche geluiden in November zijn eigentijds. Sinds ‘93 fungeert de stad als klankbord voor de muziek van nu onder festivalnaam November Music. Ik ging in gesprek met Morris Kliphuis (componist) en tekstschrijver Otto Wichers (Lucky Fonz III), over hun muziekstuk High Dive. De liedcyclus gaat 11 november in première in de Verkadefabriek, uitgevoerd door …

Componist Morris Kliphuis over High Dive met Lucky Fonz III: ‘Elke componist is een kleine dictator.’ #novembermusic Lees verder »

Stille Nacht Am Silbersee is een uniek muzikaal klankgedicht: ‘Een enkel woord kan een wereld oproepen.’ #novembermusic

‘Elke keer als ik naar een strand ga, zie ik de zee door een filter van alle teksten die er over de zee zijn geschreven.’ Schrijver Joachim Robbrecht maakte, op verzoek van Romain Bisschoff en samen met schrijfbroeder Artun Alaska Arasli, een klankgedicht voor Ensemble Silbersee.  Tijdens November Music gaat het werk eindelijk in première, …

Stille Nacht Am Silbersee is een uniek muzikaal klankgedicht: ‘Een enkel woord kan een wereld oproepen.’ #novembermusic Lees verder »

Jan-Peter De Graaff componeert Parallax: ‘Ik laat zien hoeveel moeite mensen steken in het creëren van een eigen wereld.’ #novembermusic

Jan-Peter de Graaff (1992) is en denkt groot. Als eilander, op Terschelling opgegroeid als kind van musici, neemt hij misschien ook wel een beetje anders waar dan de randstedeling. De hoogte van de hemel, de nietigheid van een strook land omringd door de beweging en de macht van water; ze suggereren oneindigheid en het mysterie …

Jan-Peter De Graaff componeert Parallax: ‘Ik laat zien hoeveel moeite mensen steken in het creëren van een eigen wereld.’ #novembermusic Lees verder »

Scroll naar top