Ga naar de inhoud

Featured

Featured posts

Verkiezingsprogramma’s NSC en BBB: cultuurgeld voor regio halen uit landelijke fondsen. 

Daar is het dan, het langverwachte verkiezingsprogramma van de ‘Wie A zegt, Moet B zeggen”-partij Nieuw Sociaal Contract. Pieter Omtzigt stond tot nu toe niet bekend als kunstliefhebber. Er staan ook geen markante cultuurmensen op zijn kandidatenlijst, dus dat er überhaupt iets over cultuur staat, is meegenomen. Het zijn 9 punten, ik licht er 2 uit:  “Om de totstandkoming van… 

Wat doet Cultuurpers met je persberichten en uitnodigingen?

Laatst had ik een onaangenaam gesprek met een pr-medewerker van een middelgroot festival. Hij vond het een goed idee als ik over dat fantastische festival zou komen schrijven vanwege die unieke openingsmanifestatie. Ik vroeg: “Zijn jullie lid?” Hij zei: “Nee.” Ik zei: “Dan weet ik niet of ik in de gelegenheid ben, want in die tijd zijn er ook activiteiten… 

José Kuijpers en Helmert Woudenberg in Blind. Foto Jean Philipse.

‘Als iemand de leiding moet hebben, waarom de schrijver niet?’ Helmert Woudenberg en José Kuijpers spelen in regiedebuut ‘Blind’ van schrijver Lot Vekemans 

“Wat ik heel mooi vind, is dat Lot Vekemans, de schrijver, ziet en hoort hoe sommige teksten gewoon niet gaan, of het niet doen. Dat zou ik meer schrijvers gunnen.” Actrice José Kuijpers speelt samen met Helmert Woudenberg in het stuk Blind van Lot Vekemans. Op 22 oktober gaat het stuk in première bij het Brabantse gezelschap Matzer. Vekemans is… 

Floris Kortie op de nieuwe webpagina van Podium Klassiek

Floris Kortie verdient alle steun bij zijn Podium Klassiek-solo.

Zondag 10 september opende Podium Klassiek het seizoen in een wel heel uitgeklede versie. Floris Kortie stond er helemaal alleen voor. In de wereld van publieke omroep en klassieke muziek, waarin dingen meestal drie jaar van tevoren al vastliggen, was er iets aan de hand. Ik voelde een einde naderen. Podium Witteman was hier in huis een vaste waarde geworden.… 

De bank van de BBC in Manchester (foto door auteur)

Na de #Zomergasten met Bibi Dumon Tak rest vooral de vraag: hoe nu verder met boeken op tv?

Adriaan van Dis met een intens kokette Renate Dorrestein, die hem met een paar welgemikte kutopmerkingen (terecht) in de touwen kreeg. Dit fragment uit 1991 opende Zomergasten 2023 #4, en het hakte erin. Nostalgie alom, en tijdens die eerste minuten van Theo Maassen met dieren- en kinderboekenschrijver Bibi Dumon Tak werd de lat hoog gelegd. Zou Theo Maassen met deze… 

Chatham House, CC BY 2.0 , via Wikimedia Commons

Blijft de vraag na #Zomergasten s23a3: Wat was dat gesneuvelde fragment uit The Singing Detective?

Fascinerende televisie, dat zeker. Cabaretier Theo Maassen, die zich in dit Zomergastenjaar ontpopt als uitstekend interviewer, ging ‘full Paxman’ op Khadija Arib. In navolging van de beroemde BBC Newsnight-presentator Jeremy Paxman trok hij alles uit de kast om de voormalige Tweedekamervoorzitter een bekentenis te ontlokken. Het lukte niet, en om half 12, na een heel spannend uur interviewtelevisie, stond het… 

scenefoto door Camilla Adams

‘Drive Your Plough…’ – Meesterlijk verteltheater van Simon McBurney is een les voor elke toeschouwer #HF23

Een woord zegt meer dan duizend beelden. Dit lijkt misschien vreemd in een wereld die gedijt op beeldcultuur, maar is een waarheid als een koe. Mocht je nu nog geen koeien in alle soorten en maten zien, laat je dan overtuigen door het Holland Festival. Gisteren zag ik de openingsvoorstelling ‘Drive Your Plough Over The Bones Of The Dead’ en… 

Bron: Rijksmuseum. CCO

‘Loten om subsidie is misschien rechtvaardiger’: luister naar de podcast met Renée Steenbergen en Ellen Hardy

‘We kennen sinds 2013 de Wet Normering Topinkomens. Dat wil zeggen dat in de semipublieke sector de hoogsten in een organisatie niet boven een bepaalde norm mogen verdienen. Er zijn dirigenten die in avond evenveel verdienen als het hele orkest kost. Dat is natuurlijk bizar. Dan vraag ik me altijd af hoe het kan dat zij de dans ontspringen.’ Dit… 

flyer Het Nut

Geëngageerd theatermaker zoekt overtollig kapitaal – Het NUT presenteert Goed goud geld op Oerol Festival en het Berlijnplein in Utrecht

Utrecht, maart 2023 – Theatermaker en acteur Greg Nottrot, artistiek leider van het NUT (Nieuw Utrechts Toneel), maakt en speelt deze zomer de voorstelling Goed goud geld. Theater over ongelijkheid, overtolligheid en het ongemak en de noodzaak van geld. De voorstelling is van 9 tot en met 18 juni te zien op Oerol Festival op Terschelling en van 28 juni tot en… 

Hoe winnen we de ironie terug van extremisten? 

Wie in het werk van de mij tot nu toe volslagen onbekende schilder Rein Dool iets anders dan ironie ziet (zoals de schilder het ook heeft beschreven in een item op tv), heeft niet goed opgelet bij colleges literatuur- en kunstgeschiedenis. Rein Dool schilderde in 1974 een portret van het toenmalige College van Bestuur van de Leidsche Universiteit. We zien… 

Melle Daamen is op het veld beter dan in de krant

Voor Melle Daamen koester ik sympathie. En al lang: vanaf de keer dat hij als jonge VPRO bestuurder bij me op bezoek kwam op zijn ronde langs mensen uit de cultuurwereld. Hij kwam om advies vragen: hoe kon hij de sector binnenkomen? Want een baan in de cultuur was zijn ambitie. Zoveel jaar later passeerde hij me in de procedure… 

Maandag debatdag. Volg onze beroemde duidende updates live! (niet alleen via het vogeltjesnetwerk) #tkcultuur

We zijn er groot mee geworden: live tweets vanuit het hart van onze democratie. Nu waren debatten over cultuur de laatste jaren natuurlijk wel even wat anders dan we nu verwachten. Er hoeft geen strijd meer gevoerd te worden om de reputatie van de kunsten, zoals tijdens alle debatten tot een jaar geleden. Waar het nu om gaat? Energie, denken… 

FAQ in Den Bosch: Een alchemistenfestival vol niches, nerds en drones #novembermusic

Niet iedereen vindt dat muziek ook iets is om naar te kijken. Geen gek idee, als je bedenkt dat sommige muziek zo gelaagd en complex is, dat je alle aandacht nodig hebt voor het luisteren. Moderne elektronische muziek speelt zich dus grotendeels in het donker af, ondervond ik tijdens twee avonden FAQ-Festival in Den Bosch. Daar ontdekte ik dat ik… 

De cultuursector moet tegen zichzelf beschermd worden. Dat maakt Maryam Hassouni glashelder in Wat de Fak!.

Betutteling! Woke terreur! Dit waren een paar van de reacties vanuit de filmwereld toen er werd aangedrongen op de aanstelling van een intimiteitscoördinator bij Nederlandse filmproducties. Alsof iemand seksueel grensoverschrijdend gedrag zou kunnen toestaan of vertonen in een studio met veertig andere medewerkers eromheen. Onmogelijk! Gisteren verscheen het boek Wat de Fak! van gelauwerd actrice Maryam Hassouni en daarin staat… 

4 Redenen waarom theatervoorstelling Licht in Leidsche Rijn niet helemaal toevallig zo fijn is

Licht heet de nieuwste productie van het NUT, een theatermakersgezelschap dat een nauwe band onderhoudt met de Utrechtse wijk Leidsche Rijn. Het is theater in een bubbel in het grootste stadspark van Utrecht, en het begint met lekker eten en drinken. Ik ben gaan kijken, en werd er weer nog meer fan van dan ik al was. Een paar redenen, waarom dat zo gekomen is.

Inez Wolters maakt familievoorstelling met circus van Strawinsky: “Ik geloof dat kinderen van tien een boel aankunnen.” #festivalcircolo

Het Tilburgse kamerorkest Kamerata Zuid brengt met danseres en choreograaf Inez Wolters L’Histoire du Soldat van Igor Stravinsky uit als familievoorstelling. De voorstelling gaat deze week in première bij Festival Circolo, Nederlands grootste circusfestival, eveneens in Tilburg. Wolters is een alleskunner. Met Zwermers ensceneert ze dans op locatie, met participatie van het publiek. Daarnaast leidt ze met haar wilde en… 

IN PERSPECTIEF #10: Thee, koekjes en een werktitel: Cultureel Nederland

Koffie, thee en versnaperingen had ik klaargezet. Ook had ik mijn zoon de ontwerper gevraag om een voorbeeld te schetsen van een toekomstig logo voor ‘Cultureel Nederland’1. De heidag van de Federatie Cultuur (FC) vond weliswaar ten huize van de voorzitter en niet op de hei plaats, het moest wel een heidag zijn. Dat wil zeggen: een informeel gesprek over… 

Identititeit en diversiteit in het circus: geen hype maar fascinerende vernieuwing #festivalcircolo

Nick van der Heyden, queer circusartiest, oogstte een instemmende lach uit een zaal vol circusstudenten in Tilburg. Hij vertelde net dat hij een nieuw elan had gevonden door zijn performances als acrobaat voortaan als drag queen te doen. ‘Daar vonden ze hier op school wel wat van. Daar was het nieuwe circus toch vooral een zaak van zo simpel mogelijke… 

Jesse Huygh balanceert op hoog niveau met taaislijmziekte #festivalcircolo

Wanneer hij, aan het eind van zijn performance, bovenop een vijf meter hoge paal staat, en maar moeilijk zijn evenwicht lijkt te houden, houdt het publiek de adem in. Net als Jesse zelf, maar die doet dat niet vrijwillig. Hem hebben we een voorstelling lang zien worstelen met zuurstofslangen en bloedwaardemeters, regelmatig pauzerend om weer lucht te krijgen. Wat als… 

We moeten anders met onze laatste dagen omgaan, zoveel maakt POW-WOW van Minou Bosua duidelijk. 

We gaan te laat dood. Meestal. Niemand wil immers de laatste levensjaren lekkend in een verpleeghuis doorbrengen, verzorgd door steeds weer ander personeel dat zijn stinkende best doet, maar niet tot de liefde in staat is die kinderen, of goede vrienden bij gebrek daaraan, zouden kunnen geven. Liever een pilletje dan dement, zeggen we, maar dan moet je wel ‘Ja!’… 

De 59ste Biënnale Venetië: er valt zoveel te halen dat achter de grote en geijkte namen is weggevallen.

Je zou, wanneer je de Biënnale Arte Venetië 2022 bezoekt, meteen ‘woke’ of ‘wokisme’ kunnen roepen. Zo moeilijk is dat niet, want in de keuzes van de curator ligt de nadruk op vrouwelijke en niet-westerse kunstenaars.1 Maar ik zou dat te gemakkelijk vinden en uiteindelijk onterecht. Wanneer je probeert fris te kijken – alle beschouwingen vooraf vergetend – valt het… 

Trapeze Annemieke van der Togt

Circus vormt perfect decor voor tragikomisch ‘Trapeze’ van Kees Prins

Stoppen of doorgaan tot je er bij doodvalt? En kun je op de ander bouwen? Serieuze levensvragen die gelegenheidsduo Peter Blok en Bas Hoeflaak vanaf een trapeze in de nok van hun circus grappend en grollend tot een antwoord brengen. De droge humor en smoelwerken van Peter Blok (ervaren toneel-, film- en tv-acteur) en van acteur-cabaretier Bas Hoeflaak (Sluipschutters) zijn… 

‘Ik Zeg toch Sorry’ maakt meesterlijk voelbaar wat een waanzin ons slavernijverleden is.  

Sorry zeggen schijnt moeilijk te zijn, als we de liedjes erover moeten geloven, en als we de tijd meten die Nederlandse regeringen ervoor nodig hebben. Maar sorry is ook heel makkelijk, als je bedenkt hoe vaak je niet opzij wordt gedrukt in de rij voor het een of ander, nadat er achter je het woord ‘sorry’ heeft geklonken, of –… 

Voor mij is de Bijlmerramp een akelige herinnering die elk jaar terugkomt.

Het is niet een alledaags onderwerp: waar was jij toen de Bijlmerramp plaatsvond? Maar deze ramp, van 4 oktober 1992, wordt elk jaar besproken, vooral door ooggetuigen. Voor mij is het een akelige herinnering die elk jaar terugkomt. En nu voor de dertigste keer. ‘De Bijlmerramp is de benaming voor de vliegramp die op zondagavond 4 oktober 1992 plaatsvond. Een… 

Verwar autonome kunst niet met creatieve industrie

Sinds de bezuinigingen vanaf 2011 stellen beleidsmakers de zogenoemde ‘creatieve industrie’ ten voorbeeld aan de kunsten. Industriële vormgeving, architectuur, grafisch ontwerp en de gaming industrie: de creatieven zijn tot ‘topsector’ gebombardeerd. Dit is mijns inziens de diepere oorzaak van het geuite onbehagen in het Cultureel Supplement van deze krant: de toenemende instrumentalisering van kunst door beleidsmakers. Het stuk ‘Waarom de… 

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands