Meteen naar de inhoud

melle daamen

Melle Daamen is op het veld beter dan in de krant

Voor Melle Daamen koester ik sympathie. En al lang: vanaf de keer dat hij als jonge VPRO bestuurder bij me op bezoek kwam op zijn ronde langs mensen uit de cultuurwereld. Hij kwam om advies vragen: hoe kon hij de sector binnenkomen? Want een baan in de cultuur was zijn ambitie. Zoveel jaar later passeerde hij me in de procedure… 

Welkom in de eeuw van het Popularisme.

Er was geen manifest voor nodig, en ook geen vuistdikke kunstkritische verhandeling waarin een geleerd comité tot een alles definiërend oordeel komt. Nee, het is een verspreking van een kunstenaar, die dit keer een nieuwe kunststroming definieert. Olaffur Eliasson, de architekt/kunstenaar die de laatste jaren snel wint aan populariteit in de wereld van design en architectuur, zegt het in een… 

Amsterdam heeft het niet meer: nu ook topper van Stedelijk Museum weg

Bart Rutten wordt de nieuwe artistiek directeur van het Centraal Museum in Utrecht. Bart Wie? Bart best een belangrijk figuur. Bart Rutten was de man achter een paar grote blockbusters in het Stedelijk Museum van Amsterdam. Dat hij na Malevich en Matisse naar Utrecht gaat zegt veel over het goede werk van zijn voorganger Edwin Jacobs.  Het zegt nog meer… 

10 virale verhalen van Cultuurpers voor 235.000 echte lezers

Altijd met het goede nieuws beginnen. De afdeling voorlichting van het ministerie van OCW heeft in 2014 heel erg goed haar best gedaan. Het ene juichpersbericht na het andere jubelcommuniqué stuurden ze de wereld in. Terwijl er eigenlijk nauwelijks goed nieuws te melden was. Over cultuur. Maar omdat er heel veel luie journalisten zijn, gaat goed nieuws vaak in een… 

Eindelijk: Nationaal Toneel onderzoekt ‘Duits Model’

Goed bezig, daar in Den Haag. Nadat het gezelschap eerder deze week al aankondigde een jonge maker nog vóór zijn dood in de artistieke leiding op te nemen, volgt vandaag de mededeling dat Het Nationale Toneel wil fuseren met de Koninklijke Schouwburg. Dat zou betekenen dat voor het eerst in lange tijd in Nederland de bespeler van een stadstheater weer… 

Meppelgate! (1) Actrice praat vanuit New York Melle Daamen na: Godzijdank niet naar Meppel!

Wat heeft de grachtengordel toch tegen Drenthe? Nu weer Marieke Heebink. Het begon met Yvonne Kroonenberg die na een bezoek aan Assen sprak van “Simpele mensen met van die klassieke Drentse koppen, maar met uitdrukkingsloze ogen. Ik liep daar rond en probeerde die mensen te begrijpen, op dezelfde manier als dat ik me probeer te verdiepen in het geestelijk leven van dieren.” Daarna haastte Kroonenberg zich naar… 

Joop Daalmeijer Marathon (5) “Alle ballen op Amsterdam”, daar ben ik helemaal niet van.

Wijbrand Schaap: ‘Nu over de rol van de steden. Een van de reacties op onze site gaat over de rol van de randstad in het cultuurbeleid. Melle Daamen legt het primaat in de randstad, en gaat daarin verder dan de Raad.’ Marathon-interviewNaar aanleiding van de ophef rond Melle Daamens opiniestuk over het kunstbeleid zijn we uitgenodigd voor een ‘gesprek over… 

Foto: Wijbrand Schaap

‘Bezuinigingen leiden wel degelijk tot kwaliteitsverlies.’ Het grote Raad voor de Kunst-interview (1): “Het mecenaat is natuurlijk flauwekul.”

Joop Daalmeijer: ‘Ik autoriseer nooit. Dat vind ik zo’n onzin. Een journalist moet gewoon goed zijn werk doen.’ Wijbrand Schaap: ‘Daar zijn we het dan over eens. We schrijven alles integraal op, maar omdat gesprekken over alles nogal eens oeverloos willen zijn, wil ik het ophangen aan de Cultuurverkenning. Dat is het meest concrete stuk en het meest actueel, en het… 

Loof de kunsten, mijn ziel! #Paradisodebat vooral geloofsbelijdenis, maar er is hoop

“Kunst gaat over de persoonlijke ontwikkeling. Het is niet dat fröbelen op de vrijdagmiddag”. Barbara Visser, kunstenaar en bestuurslid van de nieuwe Akademie van de Kunsten had een betoog dat feitelijk was, en kort kan worden samengevat. We kunnen van alles toeschrijven aan de kunst, maar laten we dat vooral niet doen. Kennisnemen van en experimenteren met smaak en creativiteit… 

Melle Daamen op @cultuurpers: 6 redenen waarom het kunstdebat in Nederland zo moeizaam is.

Twee artikelen publiceerde ik vorig jaar in NRC Handelsblad. Het eerste (6 juli 2013) was kritisch over het overheidsbeleid. Daar kwam weinig reactie op. Het tweede artikel (7 december 2013) was kritisch over de kunstensector: die moet zelf scherpe keuzes maken. Dat zorgde wel voor veel beroering, hoewel ik ervan overtuigd ben dat veel collega’s het met de inhoud grotendeels eens… 

Raad voor Cultuur debatteert alleen met gelijkgestemden.

Update: inmiddels heeft de Raad voor Cultuur de handschoen opgepakt. Melle Daamen plaatste zijn stukken op Cultuurpers, en Joop Daalmeijer heeft toegezegd om een allesomvattend interview te geven. Binnenkort meer nieuws, dus.    ‘Melle is lid van de RvC. Daar hebben jullie niks mee. Daarom dus toch maar NRC?’ Dixit Joop Daalmeijer, de man die sinds hij er voorzitter werd… 

Voor het Concertgebouworkest begint Duitsland net voorbij de ringweg A10

Er bestaat een wereld buiten Amsterdam. Daar wordt ook aan cultuur gedaan. Hoogwaardige zelfs. En natuurlijk, dat weten de Amsterdammers ook. Die hele wereld komt immers ieder jaar naar Amsterdam voor het Holland Festival en als het aan de directeur van de Amsterdamse Stadsschouwburg Melle Daamen ligt, dan komt er nog veel meer uit het buitenland. Ballet bijvoorbeeld. Onze nationale… 

Nederlandse Reisopera met een musical. Met Sanne Wallis de Vries. In Koninklijk Theater Carré.

Nee, bang voor concurrentie is het gezelschap niet. Voor samenwerking evenmin, getuige de juichend ontvangen Fairy queen met Veenfabriek en Combattimento, het orkest dat tot voor kort geleid werd door Jan Willem de Vriend.

Combattimento? Dat orkest zou er toch mee ophouden?

Daar leek het inderdaad even op toen Jan Willem de Vriend bekend maakte zich te willen richten op het Nederlands Symfonieorkest, maar zonder haar oprichter maakte het orkest een succesvolle doorstart. Net als de Reisope...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

‘Nederlanders beseffen zelf niet wat er in dit land is opgebouwd.’

De bezuinigingen op kunst zijn voor veel mensen aanleiding geweest te benadrukken dat kunst maatschappelijk en politiek relevant moet zijn. Voor Samuel Wuersten, artistiek directeur van het Holland Dance Festival, is maatschappelijke en politieke relevantie een breed begrip. Het hoeft niet te betekenen dat de kunst stelling neemt tegenover actuele vraagstukken. De wijze waarop dans in de samenleving is geworteld is voor Wuersten veel belangrijker. Dat weerspiegelt zich in Holland Dance Festival ...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

NRC Next checkt maar half: concertbezoek loopt wel degelijk terug

Het is nog erger
Update n.a.v. publieksvraag. Wilmar de Visser, contrabassist bij het Radiofilharmonisch orkest, meende andere cijfers te hebben gezien bij OCW, maar toen we dat uitzochten, bleken die cijfers nog erger dan we hier al vermoedden.  Omdat het een uitsplitsing over het genre klassiek en opera betreft, hier het antwoord: "Ik heb het even gecheckt, maar je gooit je eigen glazen in. Het gemiddeld aantal bezoekers bij opera en orkesten samen (omdat ...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

4 oude koeien in eeuwige Amsterdamse theateroorlog oorzaak Daamens oekaze?

Hoe kan een doorgaans heel gewone, aimabele theaterdirecteur opeens naar buiten komen met de mededeling dat een paar orkesten weg kunnen en het Nationale Ballet moet worden geoutsourced? Wij vroegen ons dat af en togen gisteren naar de parkeergarage bij het Concertgebouw. Want in het Concertgebouw was een borrel wegens de viering van een nieuwe cijferlijst, en waar borrels zijn, zijn losse lippen. Vooral in parkeergarages. En daar hoorden we tussen alle longemfyseemklachten wat nieuws: Melle Daa...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Waarom het Nationale Ballet moet blijven en Melle Daamen voorzitter van de Raad voor Cultuur moet worden.

Update
Inmiddels heeft Joop Daalmeijer in NRC Handelsblad wat paniekerig gereageerd op de opinie van Melle Daamen, die hij een ongeduldige ondernemer noemt:  “Je kunt je voorstellen dat je nog twee in plaats van vier dansgezelschappen structureel subsidieert. De andere twee zouden voor projecten subsidie kunnen aanvragen bij het Fonds Podiumkunsten, dat dan meer middelen moet krijgen.”

Nederlands ministerie van OC&W baseert visie ‘vernieuwing’ cultuursubsidiestelsel op Britse voorbeeld

Image via Wikipedia Er zit een interessante ‘drone’ onder, en dat kan iemand als dreigend ervaren. De video aan het eind van dit artikel heeft in ieder geval meer betekenis dan veel cultuurliefhebbers denken. Feit is namelijk dat de ingrijpende bezuinigingen die de Britse regering heeft doorgevoerd via hun ‘Arts Council’ achteraf nauwelijks op protesten zijn gestuit, terwijl de onevenredigheid… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands