It could be a circus number, but the stillness in this technical dance installation ensures that it rises above the level of a pretty trick. Hanging from pulleys supported by counterweights, Sylvain floats in the Academy Theatre. Here, he briefly explains how it works. Spoiler alert. And in French.
She is on her knees. Shaking and trembling, she jerks backwards. With clawed fingers that seem to grasp at the void. Like a frightened cat. Shuffling, the dancer moves backwards in a semicircle on the white stage floor of Theatre Frog. One by one, the five others step onto the empty open stage, while the first dancer keeps looking anxiously at the audience. Thus begins 'Storm end come'. With this performance, Israeli choreographer Yasmeen Godder shows the overwhelming effects of fear on the bodies of her dancers. But it doesn't really get scary.
De voorstelling ‘Ast im auge’ is een extreem verstilde voorstelling die zich concentreert op het bekijken van het bekijken, het voelen van het voelen, het ervaren van het ervaren. Wie hier het denken van de filosoof Immanuel Kant in herkent, heeft gelijk. Toch is het resultaat ook – onbedoeld – zinnelijk. Zo blijkt uit het gesprek met choreografe Jana Unmussig.…
De 27e editie van Springdance in Utrecht is in volle gang. De recensenten van het Cultureel Persbureau zijn erbij en wonen dansvoorstellingen uit alle hoeken van de wereld bij. Zo bezocht Fransien van der Putt de openingsvoorstelling Sideways Rain van de Braziliaan Guilhermo Botelho en de jazzy tapdansvoorstelling van Broadwayster Savion Glover. Maarten Baanders woonde Studium van het Belgische danscollectief…
Terts Brinkhoff , oprichter van De Parade, heeft een stel loodsen aan de rafelrand van Weesp waarin alle tenten van het reizende festival opgeslagen liggen, als ze niet worden verhuurd. In april verzamelt de directie (nu Ray van Santen en Nicole van Vessum) daar alle artiesten van de aanstaande zomertournee voor een kennismaking. Persmomentje natuurlijk. En met het weer zoals…
In 1945 kon een groep Nazi’s dankzij gevorderde rakettechnologie naar de maan vluchten. Daar hebben ze zich schuilgehouden en binnenkort komen ze terug om de macht weer over te nemen. Op Imagine, het Amsterdamse festival voor de fantastische film, was daarvan alvast een voorproefje te zien. Als de voortekenen niet bedriegen belooft Iron Sky, zoals deze Finse productie heet, een…
Margret Sara Gudjonsdottir onderzoekt de ongelijke machtsverhouding tussen toeschouwers en danser. En gaat daar heel ver in. ‘Ongemakkelijk’ is nog wel de mildste omschrijving voor het werk ‘Soft Target’. Wat dus weer helemaal niet geldt voor een gesprek onder vier ogen.
Het was zo fijn, het nummer ‘Road to nowhere’ van de jaren tachtig-band Talking Heads gebruiken om je politieke boodschap over te brengen. Nu ja. Ex-Senator en Gouverneur van Florida Charlie Crist dacht ermee weg te komen, en dat is hem in politieke zin misschien gelukt, financieel gaat hij er flink op achteruit. Het schadevergoedingsbedrag is niet bekend gemaakt, maar…
“I don’t care about the body, I make music,” zei Savion Glover gisteravond, geleund tegen de deurpost van zijn kleedkamer na afloop van de voorstelling Bare Soundz. Het danspubliek in de Utrechtse Stadsschouwburg had moeite zich de mores van een jazzpubliek eigen te maken. Naarmate het concert vorderde, produceerde het steeds vaker aanmoedigende yels wanneer de drie tapdansers los gingen…
A shy, unassuming man, who transforms on stage into a brilliant clown and artist at the same time. You can't get more typically British than choreographer and dancer Jonathan Burrows. He has achieved cult status in the dance world, and it is actually strange that his performances do not reach a wider audience. Although he himself says he has no shortage of audience members...
It is nothing new that simple movements, close to the everyday, are given a place in dance performances. But the particular way they are constructed and highlighted in 'Studium' by Belgian group Busy Rocks makes you look at them with fresh wonder.
Three of the four dancers, darkly dressed, lie down on the floor against each other in carefully crafted poses. On this construction of bodies, a dancer, dressed bright white, takes her place in a horizontal position. The lighting makes the body lying above seem to float. The underlying figures push up the limbs in such a way that the white figure moves as if she is walking. The manipulation is done with great precision. Looking at it with tilted head, one sees perfectly natural steps.
Cesc Gelabert is a distinct figure in the world of modern dance. The Catalan with German roots makes a habit of keeping repertoire from the hot period of dance innovation alive, touring theatres and festivals with it for decades. So no Cinderella and Swan Lake for this engaging perfectionist, but dance steps from a Berlin...
We hebben voor deze tien dagen dansvernieuwing het puikje van de Nederlandse Dansournalistiek verzameld. Fransien van de Putt, bekend in België en Nederland, Maarten Baanders, bekend in de wijde omgeving van Leiden en Daniël Bertina, bekend in de wijde omgeving van Het Parool waren ij de opening van Springdance en waren zowaar blij met wat ze te zien kregen. …
The opening of Springdance was a beautiful, continuous movement, from left to right across the stage of Utrecht's Stadsschouwburg theatre. Before the performance, Wijbrand Schaap spoke to choreographer Guilherme Botelho about this special dance piece.
Van links naar rechts bewegen enkelingen over het toneel, zonder ophouden en in drommen soms, een uur lang. Het is verslavend, deze locomotion in Sideways Rain, het eindeloze voortbewegen in één en dezelfde richting van wat steeds nieuwe mensen lijken. Door subtiele kostuumwisselingen, een duister lichtplan en de dramatische drones van Murcof is het in het begin heel moeilijk om de vijftien dansers uit elkaar te houden. Zij worden een fascinerende stroom voorbijgangers, onderweg van ergens naar nergens. In tegenstelling tot het uitzicht langs de openbare weg, hebben de dansers niet de gebruikelijke tassen, paraplu’s en petten bij zich en bewegen zij zich bovendien voornamelijk op vier benen.
Jens van Daele concludes his series of choreographies on the seven deadly sins with the performance Brides for Peace. The piece is based on the art performance Brides on Tour by Italian artists Pippa Bacca and Silvia Moro. Hitchhiking and dressed in wedding dresses, with a text 'Peace' on their chests, they travelled from Milan to Jerusalem in 2008. The journey went...
Rutger Hauer moet een gelukkig mens zijn, en niet alleen omdat hij vanavond op de openingsavond van het 27ste Amsterdam Fantastic Film Festival Imagine een carrièreprijs krijgt. Ooit min of meer op goed geluk naar Amerika getrokken, nu een van de weinige Nederlandse filmacteurs met een brede en nog steeds uitdijende en waanzinnig gevarieerde internationale carrière. Blonde robot in Blade…
“Geachte heer Zijlstra, cultuur is een wezenlijk onderdeel van beschaving. Het draagt bij aan sociale samenhang en economische groei. De Nederlandse orkesten kunnen een grote bijdrage leveren, wat overigens niet synoniem is met dat alles maar bij het oude moet blijven.” Anders dan de ‘Tafel van Zes’, het praatgroepje van zes kunstenbobo’s die in hun enthousiasme over een ingang bij…
Ze is ‘stand-up filosofe’. Met die zelfbedachte term schiep ze een nieuwe vorm van theater, die het midden houdt tussen cabaret, een lezing en theater. Ze speelt met haar eigen rol, zet acteurs in of het marionetten zijn, maar blijkt uiteindelijk hun speelbal, zo goed als die van het noodlot. Kortom: Laura van Dolron is een geval apart. Ze maakt…
Ik ben geen kenner van de uitvoeringspraktijk van Bachs Johannes Passion en ken dat andere stuk, de Mattaheus Passion, vooral van een paar tv-fragmenten en verregaande bewerkingen zoals die bij Platels Pitié. Verwacht van mij dus geen oordeel over hoe goed de versie was, die op 5 april 2011 in het Concertgebouw te zien en te horen was, in verhouding…
We zouden iets denigrerends over Belgen en rekenen kunnen zeggen, maar dat doen we niet. Ten eerste omdat de Belgen zichzelf hebben opgeheven en ten tweede omdat er niets mis is met het rekenvermogen van de Vlamingen. Althans, die Vlamingen die bij het Vlaams Theaterinstituut hebben uitgerekend hoe het subsidiegeld voor de kunsten besteed wordt. In Vlaanderen. En dat blijkt…
Reports of the collapsing music industry have been rife. Apparently, as a musician, you no longer survive on the basis of record sales (alone). In niche genres, however, it is easy to survive. So proves the band Current 93, which performed in Stadtgarten, Cologne, last week. Playing live a lot and selling merchandise seems to be the golden rule for...
We waren even diep in de Amsterdamse grachtengordel. Immers, prominent inwoner van deze stad Rudi Fuchs kreeg een nieuw boekje aangeboden, door hemzelf bij elkaar geschreven op de pagina’s van De Groene Amsterdammer. Dit weekblad, in alle opzichten het oudste van het land, biedt de kunstkenner en voormalig museumdirecteur onderdak op de pagina’s. Hij maag daarop schrijven over kunstwerken die…
Na de schreeuw nu het ambtelijke stuk. Met een bijpassende, tikje Den Uyl/Van Agt-achtige titel: ‘Minder waar het kan, beter waar het moet.’ Maar laten we niet te hard lachen. Het is best dapper wat ze hebben gedaan. Gitta Luyten, Marianne Versteegh, Joke Hubert, Henk Scholten, Siebe Weide en Ben Holvast, samen als bazen van kunstkoepels en culturele sectorinstituten ook…
Het Amsterdamse gezelschap Dood Paard vertaalde zelf Shakespeare’s ‘Othello’ en zwaait met ‘Bye Bye’ de bard uit. Het eigenzinnige collectief brengt een anderhalve uur durende actuele zedenschets en zielenspiegel, waarin wijzen naar ‘De Ander’ centraal staat. Shakespeare’s stukken worden nogal eens heel eerbiedig opgevoerd. . De bewierookte ‘bard’ uit Stratford-upon-Avon heeft de Engelse taal bovendien talloze uitdrukkingen geschonken die tot…
To provide the best experience, we use technologies such as cookies to store and/or access information about your device. By consenting to these technologies, we may process data such as browsing behaviour or unique IDs on this site. If you do not consent or withdraw your consent, certain features and functions may be adversely affected.
Functional
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service expressly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences not requested by the subscriber or user.
Statistics
Technical storage or access used exclusively for statistical purposes.Technical storage or access used solely for anonymous statistical purposes. Without subpoena, voluntary compliance by your Internet Service Provider, or additional data from a third party, information stored or retrieved solely for this purpose cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is necessary to create user profiles for sending advertising, or to track the user on a website or across different websites for similar marketing purposes.
You must be logged in to post a comment.