Skip to content

PODIUM ART

Alles waarvoor mensen een podium betreden.

Ensemble 1904: loving CD portrait of forgotten Poldowski

Poldowski re-imagined is the name of French Ensemble 1904's latest CD. Poldowski who? Well, like many of her colleagues, this Polish-British composer (1879-1932) is all but forgotten. Her name, too, is problematic. Born the youngest daughter of violinist and composer Henryk Wieniawski, her official name was Irène Régine Wieniawski. However, she published her first compositions as Irène Wieniawska. After... 

Kate Moore wins Matthijs Vermeulen prize - as first woman ever

On Saturday 2 December, Australian-Dutch composer Kate Moore (b 1979) will receive the Matthijs Vermeulen Prize for her composition The Dam. The prize money is €20,000, made available by the Performing Arts Fund. The prize was established in 1972 and named after the Dutch composer and critic Matthijs Vermeulen (1888-1967). Until now, it invariably went to men, some even getting it two... 

Jouman Fattal, volgend jaar op tv, nu al te zien in Kikker’s ‘Wintercollectie’

De Wintercollectie heet het, en het is een vijfdaags minifestival vol verrassingen. Het Utrechtse Theater Kikker heeft er inmiddels een traditie van gemaakt om elk jaar rond Sinterklaas voor een paar echte surprises te zorgen. 10 voorstellingen van jonge makers, van video-art, tot ruige dance performance, van een stille monoloog tot postdramatische cyberpunk, voldoende om elke theaterliefhebber even wakker te… 

Publiciteitsbeeld BOG. voor KID.

‘BOG.’ speelt ‘KID.’: hoe een simpele vraag aan het publiek tot spannend theater kan leiden.

Een verzameling makers zijn ze. Een collectie, maar geen collectief. Wat een ‘f’ niet al kan uitmaken. Taal is dus nogal een dingetje. En crowdsourcen is nogal iets. Deze makers verzamelen woorden van hun publiek, en geven die terug in een voorstelling. Dat is ‘BOG.’, een nog vrij jonge groep die probeert met taal theater te maken om ons aan… 

Performing Arts Fund subsidy leads to more performances for fewer audiences

Op dit moment is het bedrag dat een podiumkunstgezelschap aan subsidie ontvangt afhankelijk van het aantal keren dat het speelt. Het Fonds Podiumkunsten, dat verantwoordelijk is voor die subsidie, heeft nu onderzocht wat daar het effect van is. Uit dat onderzoek blijkt dat gezelschappen steeds meer moeite hebben om van één productie voorstellingen te verkopen. Dat zorgt ervoor dat gezelschappen… 

Aribert Reimann: ‘Ik koester zowel de muziektraditie als moderne ontwikkelingen’

Ondanks zijn hoge leeftijd is de Duitse componist Aribert Reimann (1936) nog altijd zeer actief. In oktober 2017 beleefde zijn opera L’invisible zijn wereldpremière aan de Deutsche Oper Berlin, naar een toneelstuk van Maeterlinck. Op 14 december klinkt alweer de eerte uitvoering van zijn cyclus Die schönen Augen der Frühlingsnacht in Muziekgebouw aan ’t IJ. Hij componeerde deze voor de sopraan Mojca Erdmann en… 

Mirjam Koen, Adorno, why on earth theatre about Adorno!

Beethoven and Bach brought the true music. Karl-Heinz Stockhausen the future. The rest, from Beatles to hoempa, was 'jazz', commercially capitalist and therefore pernicious. Very briefly, this is what we should know Theodor Adorno from. Paul R. Kooij now plays this art-philosophical sharper in a performance by Mirjam Koen. Just when the division based partly on Adorno's thinking between... 

The current distribution of grants across genres and institutions

Culture Council: 'No more distinction between high and low art' (and much more)

Musicians are no longer allowed to perform for a pittance. At least, not if the club they work for, or in which they perform, receives a subsidy. In a sector opinion released today, the Culture Council argues that the structural underpayment of workers in the creative sector is no longer sustainable. 'If that means fewer programmes can be made (or that there... 

The only one - review in letter form (Why Peter Perrett is a true survivor)

Hey H., Tonight I went with J.P. to see Peter Perrett & Band at Paradiso, Small Hall. Sold out! I've told you about J. before, he was the deejay who gave me a 'crash course' in sincere music at the Eindhoven Bakery when I was 15 (1988). Before I tell you about Peter Perrett and why his music is worth... 

(Farida & The Iraqi Maqam Ensemble - Foto: Melanie Marsman)

5 Redenen waarom Le Guess Who? het beste festival van de hele wereld is

Tijdens de elfde editie van het Utrechtse festival Le Guess Who? (LGW) vonden in een lang weekend meer dan 150 acts uit 34 landen een thuis in de Domstad. Verbroedering in luisteren beheerst LGW dat definitief de boeken in mag gaan als het beste festival van de hele wereld. En wel om deze vijf redenen. 1. De hele wereld komt… 

Suddenly feeling the urgency at Dancing on the Edge

As soon as I, as an art consumer, begin to suspect arbitrariness in the artist or his creative process, I drop out. Incidentally, this observation now surprises me. After all, I am no fetishist of form, nor am I a canon junkie, and I am not qualified in any of the standard artistic disciplines. Not a composer, not a performing musician and not an actor. Neither filmmaker nor director, nor a lyricist graduate.... 

10 million back. Van Engelshoven means business.

Dit is natuurlijk echt eigenlijk beter nieuws dan wat er al in het regeerakkoord stond. De vorig jaar bevochten 10 miljoen extra voor podiumkunstinstellingen die wel goed genoeg waren, maar onder de zaaglijn vielen wegens geld op, krijgen structureel geld erbij. Goed nieuws voor een paar clubs die het anders echt niet meer zouden rooien, zoals Orkater. Het goede nieuws… 

Dobrinka Tabakova writes double concerto for Lucas and Arthur Jussen: 'It shimmers with energy'

The AVROTROS Friday Concert cherishes mainstream masterpieces as well as less heard and new repertoire. In the 2017-18 season, no fewer than five (world) premieres are on the programme, three of them composed by a woman. - Come and see that among the national orchestras. Friday 17 November will hear the brand new double concert Together Remember to Dance by British/Bulgarian Dobrinka Tabakova. She composed it on... 

Maria Kraakman: "You have Couperus before and after Bas Heijne"

In recent years, Toneelgroep Amsterdam's artistic director Ivo van Hove made three performances of works by Couperus. In three short interviews, I look back at the last part, Little Souls. Despite the long meandering sentences and the romantic, sometimes very passive characters, this book (or actually it's four books)is a timeless masterpiece that, as far as I'm concerned, all... 

Heart cry of Lili Boulanger echoes through TivoliVredenburg

Although Lili Boulanger (1893-1918) is considered one of the most important French composers of the early 20th century, her music is rarely performed. On Friday 10 November, Du fond de l'abîme will be heard in the AVROTROS Friday Concert. A godsend, because this setting of psalm 130 is of a throat-splitting beauty. Boulanger completed the piece in 1917, a year before her death. American conductor James... 

Jan Peter Gerrits: loyale luis in de pels bij Couperusbewerking Toneelgroep Amsterdam

In het laatste deel van ‘boeken der kleine zielen’ zit de ooit in ongenade gevallen Constance in het donkere en tochtige landhuis waar vroeger haar onwillige schoonouders woonden. Constance trouwde tegen hun zin met hun enig kind, baron Henri van der Welcke. Constance’s en Henri’s zoon Addy is het enige wat deze twee mensen verbindt. Liefde voor elkaar is er nooit… 

Kill the West in Me – muziektheater over botsing Oost-West

We worden tegenwoordig doodgegooid met opinies over de voor- en nadelen van multiculti. Al naargelang politieke voorkeur zijn mensen bijzonder enthousiast dan wel zeer negatief over de toenemende ‘verkleuring’ van onze maatschappij. Het gamelanensemble Gending, het Doelen Kwartet en Het Geluid Maastricht besloten de koe bij de horens te vatten. Zij baseerden Kill the West in Me op feministische brieven van… 

Goeyvaerts and Ustvolskaya: man and woman with hammer

In February 2017, The Collective combined the radical music of Galina Ustvolskaya with the heavenly chants of Hildegard von Bingen. Less strange than it seems, as both were deeply religious and composed from inner necessity. On Thursday 26 October, Spectra Ensemble places Ustvolskaya alongside Karel Goeyvaerts at Muziekgebouw aan 't IJ. Ustvolskaya is well enough known here in the country by now, but who was... 

Klaas de Vries finds neotonic heaven: 'I can't resist composing'

Dutch composer Klaas de Vries (Terneuzen 1944) pairs Stravinskyian clarity with southern sensuality. He nurtures a love for poets like Pablo Neruda and Fernando Pessoa, and his work excels in recognisable melodies and rhythms. 'However innovative, to be communicative, music must always contain a traditional element,' he said. On 28 and 30 November, Asko|Schönberg will play... 

Rule of Three, Jan Martens/Grip. Foto: Phile Deprez.

Heel erg anders of toch niet? Jan Martens over zijn nieuwe voorstelling Rule of Three

Rule of Three is een stuk voor drie dansers: Steven Michel, Julien Josse en Courtney May Robertson. NAH maakt live de muziek, het licht is van Jan Fedinger en er zijn enkele teksten van Lydia Davis. Rule of Three kwam de vorige maand uit in De Singel in Antwerpen, en de Nederlandse première is vandaag in de Stadsschouwburg te Amsterdam.… 

Films at ADE: The rock doc as an IKEA package.

In de marge van Amsterdam Dance Event zag ik twee muziekdocumentaires die blootleggen waarom dit genre vaak problematisch is voor de cinefiel. Beide films hebben zo hun mooie momenten, maar voldoen uiteindelijk niet voor wie meer wenst dan louter informatieoverdracht in televisieformat. Een sympathieke Goth Are ‘friends’ electric? is titel en grote hit (1979) van de Britse synthesizerpoppionier Gary Numan,… 

9 (On)gehoorde platen die je niet mag missen dit najaar

9 Platen vol buitengewoon geluid dat niet onopgemerkt en onbesproken blijft. Fatima Al Qadiri – Shaneera (Hyperdub) Durban taxi techno en Arabische queer cultuur komen samen op deze pompende EP. Want, op deze plaat hoor je hoe kale, koude drums schandalig voortjakkeren onder microtonale of game-achtige synthesizer-melodie. Zwaar in de bassen en los in de onderbuik breekt Al Qadiri gender-hokjes… 

Still thinking about tougher sentencing, thanks to 'Prison Monologues'

De Utrechtse gevangenis aan het Wolvenplein staat soort van leeg. Iedereen die toevallig niet zelf een veroordeling achter de rug heeft, moet er voor de lol eens gaan kijken. Dat heb ik zelf twee jaar geleden gedaan bij een kunstproject over de surveillancemaatschappij. Toen ik dinsdag 17 oktober 2017 terugkeerde voor De Gevangenismonologen was de indruk nog steeds groot. De… 

Lavalu's nocturnal movement

Hoog in een chique appartement gaf Lavalu (artiestennaam van Marielle Woltring, Cleveland, Ohio, 1979) onlangs tijdens het Eindhovense festival FlatFest een try-out van haar nieuwe programma. Voor het eerst gaat ze nu zonder band, solo met piano, op tournee in kleine zalen waar een goede vleugel staat. Op die zondagmiddag in Brabant werd al snel duidelijk dat er ergens iets… 

Han Bennink (75) op LGW: “Keihard werken en hopen dat het hoogtepunt nog komt.”

De wereldberoemde Nederlandse drummer Han Bennink viert op het Utrechtse Le Guess Who? Festival (LGW) zijn 75e verjaardag en het 50-jarig bestaan van zijn ICP Orkest. Tijd voor een gesprek met een noeste arbeider. Over de hele wereld is Han Bennink beroemd. En voor hem is die hele wereld zijn speelterrein, letterlijk. Bennink begint al op jonge leeftijd met drummen. Potten… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)