Skip to content

Leadership in Culture

LinC is een leerprogramma voor (potentiële) leiders in de culturele sector. LinC staat voor reflectie, vernieuwing, kennisdeling en inspiratie. Samen onderzoeken we nieuwe verbindingen tussen instellingen, disciplines, cultuur en samenleving en werken we aan een vitale, slagvaardige en financieel gezonde sector.

New learning programme for corporate museum professionals

How do we ensure that the museum sector remains financially healthy and future-proof? In what ways can we transform museums into sustainable and attractive workplaces? And in what ways do we encourage inclusiveness and diversity? These pressing questions are at the heart of the new learning programme Leadership in Culture (LinC) x Museum Association. Challenges LinC x Museum Association was created at the initiative of the Museum Association... 

Leiding geven begint bij jezelf. Leer daar meer over in deze podcast over LinC-Artistiek

In deze podcast praat ik met Marjolein Verhallen en Paul Adriaanse van Bestuurskunde, Nanna Verhoef van Media en Iris van der Tuin van Filosofie, en artistiek leiders Lars Ebert en Jente Hoogeveen over wat dat nou is: leiderschap. En we hebben het over hoe je dat kunt leren. 

Why does the fair practice code really only apply to the arts?

Our administrators and elected representatives will not openly admit it, but they do not really care about a healthy cultural sector, let alone the position of individual creators and artists. Indeed, making a Fair Practice Code compulsory without increasing the budget for culture is a slap in the face for everyone working in the arts sector. 'Then be... 

A fertile repertoire landscape.

Performing arts policy greatly determines what can be seen and heard on Dutch stages. It underpins government funding of theatre and music. This policy pays a lot of attention to the quality of performances, but it hardly discusses the choice of pieces played, let alone what kind of repertoire landscape... 

'The current museum loan system leads to decisions based on prejudice rather than fact.'

Museums often manage more art objects than they can display. What they cannot display in the museum galleries they keep safely in the depot. Collections with motley collections of objects from different periods are a growing problem for museums. Marketers stress the need for focus, a clear story and strong branding. Objects that no longer fit the new vision... 

Succes als keuze is een van de gevaarlijkste misvattingen van deze tijd. De maatschappelijke implicaties van deze drogreden zijn immens.

Eind vorig jaar vroegen de organisatoren van een alumni-avond voor onderzoeksmasterstudenten me om vanuit mijn huidige functie als cultureel leider een stelling te verdedigen. Het moest gaan over mijn positie als letterkundige door hen te vertellen over mijn professioneel pad sinds mijn afstuderen. Ik zou dit artikel hoopvol en hoopgevend kunnen inrichten en uitgebreid ingaan op de competenties die de… 

Our curiosity about sand has uncovered more stories than we ever imagined.

Ik wil met jou op reis. Je meenemen naar het strand. Stel je voor: je zit op het strand, terwijl de zonnestralen je verwarmen, en je luistert naar het geluid van de branding, met opkomende en afnemende golven. Je snuift de zilte geur op. Een vogel vliegt voorbij. De zon werpt haar stralen op het helderblauwe water. Een grote golf slaat neer op het… 

Keith Haring, Untitled (velum), 1986. Installation 2017. Photo: Gert Jan van Rooij. Collection Stedelijk Museum Amsterdam

I call on the cultural sector of the Netherlands: put 80% of your marketing budget into cultural education.

In my work, I entice people to come into contact with art. And especially art with a big K. The art that is often marketed as 'difficult' or, in an attempt to get rid of its negative image, as 'vulnerable'. Liberal politicians would perhaps say art that 'doesn't act normal'. It is the kind of... 

Why a universal basic income is necessary for the survival of the arts

A hopeful experiment has begun in Finland. The Netherlands is also trying to get something off the ground, although the government is thwarting the plans for now. Why is unclear. Because even big-capitalists like Elon Musk (Tesla) and Mark Zuckerberg (Facebook) are now saying it: a Universal Basic Income (UBI) is the only way we can advance our society, and with it our civilisation... 

A museum with impact. How museums can raise historical awareness and offer people comfort, perspective and connection

Meer dan een miljoen Nederlanders voelt zich zeer eenzaam, aldus de Gezondheidsmonitor 2012. Hieronder zijn steeds meer jongeren – alle sociale media ten spijt. Misschien zouden we deze ‘eenzaamheidsepidemie’ een halt toe kunnen roepen als we ons realiseerden dat geen van ons werkelijk alleen is. Wat we zo vaak vergeten, is dat we direct verbonden zijn met duizenden anderen: de mensen… 

More diversity in the cultural workplace? 'They are not there' does not exist. The ball is now in employers' court: look outside your own box and show guts. #LinC

When I write job postings in the cultural sector, I receive wonderful letters. Candidates are usually graduates in an arts-related subject from a college or university and have internships or work experience at cultural institutions of repute. They are usually female, white and have completed their studies with fine grades. Yet I struggle with a problem: I live and... 

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)