Skip to content

Leadership in Culture

LinC is een leerprogramma voor (potentiële) leiders in de culturele sector. LinC staat voor reflectie, vernieuwing, kennisdeling en inspiratie. Samen onderzoeken we nieuwe verbindingen tussen instellingen, disciplines, cultuur en samenleving en werken we aan een vitale, slagvaardige en financieel gezonde sector.

New learning programme for corporate museum professionals

How do we ensure that the museum sector remains financially healthy and future-proof? In what ways can we transform museums into sustainable and attractive workplaces? And in what ways do we encourage inclusiveness and diversity? These pressing questions are at the heart of the new learning programme Leadership in Culture (LinC) x Museum Association. Challenges LinC x Museum Association was created at the initiative of the Museum Association... 

Leiding geven begint bij jezelf. Leer daar meer over in deze podcast over LinC-Artistiek

In deze podcast praat ik met Marjolein Verhallen en Paul Adriaanse van Bestuurskunde, Nanna Verhoef van Media en Iris van der Tuin van Filosofie, en artistiek leiders Lars Ebert en Jente Hoogeveen over wat dat nou is: leiderschap. En we hebben het over hoe je dat kunt leren. 

Why does the fair practice code really only apply to the arts?

Our administrators and elected representatives will not openly admit it, but they do not really care about a healthy cultural sector, let alone the position of individual creators and artists. Indeed, making a Fair Practice Code compulsory without increasing the budget for culture is a slap in the face for everyone working in the arts sector. 'Then be... 

A fertile repertoire landscape.

Het podiumkunstenbeleid is zeer bepalend voor wat er te zien en te horen is op de Nederlandse podia. Het ligt ten grondslag aan de overheidsfinanciering van theater en muziek. In dit beleid is veel aandacht voor de kwaliteit van de uitvoeringen, maar er wordt nauwelijks gesproken over de keuze van de stukken die worden gespeeld, laat staan wat voor repertoirelandschap… 

'The current museum loan system leads to decisions based on prejudice rather than fact.'

Museums often manage more art objects than they can display. What they cannot display in the museum galleries they keep safely in the depot. Collections with motley collections of objects from different periods are a growing problem for museums. Marketers stress the need for focus, a clear story and strong branding. Objects that no longer fit the new vision... 

Succes als keuze is een van de gevaarlijkste misvattingen van deze tijd. De maatschappelijke implicaties van deze drogreden zijn immens.

Eind vorig jaar vroegen de organisatoren van een alumni-avond voor onderzoeksmasterstudenten me om vanuit mijn huidige functie als cultureel leider een stelling te verdedigen. Het moest gaan over mijn positie als letterkundige door hen te vertellen over mijn professioneel pad sinds mijn afstuderen. Ik zou dit artikel hoopvol en hoopgevend kunnen inrichten en uitgebreid ingaan op de competenties die de… 

Our curiosity about sand has uncovered more stories than we ever imagined.

Ik wil met jou op reis. Je meenemen naar het strand. Stel je voor: je zit op het strand, terwijl de zonnestralen je verwarmen, en je luistert naar het geluid van de branding, met opkomende en afnemende golven. Je snuift de zilte geur op. Een vogel vliegt voorbij. De zon werpt haar stralen op het helderblauwe water. Een grote golf slaat neer op het… 

Keith Haring, Untitled (velum), 1986. Installation 2017. Photo: Gert Jan van Rooij. Collection Stedelijk Museum Amsterdam

I call on the cultural sector of the Netherlands: put 80% of your marketing budget into cultural education.

In my work, I entice people to come into contact with art. And especially art with a big K. The art that is often marketed as 'difficult' or, in an attempt to get rid of its negative image, as 'vulnerable'. Liberal politicians would perhaps say art that 'doesn't act normal'. It is the kind of... 

Why a universal basic income is necessary for the survival of the arts

In Finland is een hoopgevend experiment begonnen. Ook in Nederland probeert men iets van de grond te krijgen, al dwarsboomt de regering de plannen vooralsnog. Waarom is onduidelijk. Want zelfs grootkapitalisten als Elon Musk (Tesla) en Mark Zuckerberg (Facebook) zeggen het nu: een Universeel Basisinkomen (UBI) is de enige manier waarop we onze samenleving en daarmee onze beschaving vooruit kunnen… 

A museum with impact. How museums can raise historical awareness and offer people comfort, perspective and connection

Meer dan een miljoen Nederlanders voelt zich zeer eenzaam, aldus de Gezondheidsmonitor 2012. Hieronder zijn steeds meer jongeren – alle sociale media ten spijt. Misschien zouden we deze ‘eenzaamheidsepidemie’ een halt toe kunnen roepen als we ons realiseerden dat geen van ons werkelijk alleen is. Wat we zo vaak vergeten, is dat we direct verbonden zijn met duizenden anderen: de mensen… 

More diversity in the cultural workplace? 'They are not there' does not exist. The ball is now in employers' court: look outside your own box and show guts. #LinC

When I write job postings in the cultural sector, I receive wonderful letters. Candidates are usually graduates in an arts-related subject from a college or university and have internships or work experience at cultural institutions of repute. They are usually female, white and have completed their studies with fine grades. Yet I struggle with a problem: I live and... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)