Skip to content

Leadership in Culture

LinC is een leerprogramma voor (potentiële) leiders in de culturele sector. LinC staat voor reflectie, vernieuwing, kennisdeling en inspiratie. Samen onderzoeken we nieuwe verbindingen tussen instellingen, disciplines, cultuur en samenleving en werken we aan een vitale, slagvaardige en financieel gezonde sector.

New learning programme for corporate museum professionals

How do we ensure that the museum sector remains financially healthy and future-proof? In what ways can we transform museums into sustainable and attractive workplaces? And in what ways do we encourage inclusiveness and diversity? These pressing questions are at the heart of the new learning programme Leadership in Culture (LinC) x Museum Association. Challenges LinC x Museum Association was created at the initiative of the Museum Association... 

Leiding geven begint bij jezelf. Leer daar meer over in deze podcast over LinC-Artistiek

In deze podcast praat ik met Marjolein Verhallen en Paul Adriaanse van Bestuurskunde, Nanna Verhoef van Media en Iris van der Tuin van Filosofie, en artistiek leiders Lars Ebert en Jente Hoogeveen over wat dat nou is: leiderschap. En we hebben het over hoe je dat kunt leren. 

Waarom geldt de fair practice code eigenlijk alleen voor de kunsten?

Onze bestuurders en volksvertegenwoordigers zullen het niet openlijk toegeven, maar ze geven niet echt om een gezonde culturele sector, laat staan om de positie van individuele makers en kunstenaars.  Het verplicht stellen van een Fair Practice Code zonder het budget voor cultuur te vergroten is immers een klap in het gezicht van iedereen die in de kunstsector werkt. ‘Wees dan… 

Een vruchtbaar repertoirelandschap.

Het podiumkunstenbeleid is zeer bepalend voor wat er te zien en te horen is op de Nederlandse podia. Het ligt ten grondslag aan de overheidsfinanciering van theater en muziek. In dit beleid is veel aandacht voor de kwaliteit van de uitvoeringen, maar er wordt nauwelijks gesproken over de keuze van de stukken die worden gespeeld, laat staan wat voor repertoirelandschap… 

‘Het huidige bruikleensysteem van musea leidt tot beslissingen gebaseerd op vooroordelen in plaats van feiten.’

Musea beheren vaak meer kunstobjecten dan zij kunnen tonen. Wat ze niet in de museumzalen kunnen laten zien, bewaren ze veilig in het depot. Collecties met bonte verzamelingen van objecten uit verschillende periodes vormen een groeiend probleem voor musea. Marketeers benadrukken de noodzaak van focus, een helder verhaal en sterke branding. Objecten die niet langer passen bij de nieuwe visie… 

Succes als keuze is een van de gevaarlijkste misvattingen van deze tijd. De maatschappelijke implicaties van deze drogreden zijn immens.

Eind vorig jaar vroegen de organisatoren van een alumni-avond voor onderzoeksmasterstudenten me om vanuit mijn huidige functie als cultureel leider een stelling te verdedigen. Het moest gaan over mijn positie als letterkundige door hen te vertellen over mijn professioneel pad sinds mijn afstuderen. Ik zou dit artikel hoopvol en hoopgevend kunnen inrichten en uitgebreid ingaan op de competenties die de… 

Our curiosity about sand has uncovered more stories than we ever imagined.

Ik wil met jou op reis. Je meenemen naar het strand. Stel je voor: je zit op het strand, terwijl de zonnestralen je verwarmen, en je luistert naar het geluid van de branding, met opkomende en afnemende golven. Je snuift de zilte geur op. Een vogel vliegt voorbij. De zon werpt haar stralen op het helderblauwe water. Een grote golf slaat neer op het… 

Keith Haring, Untitled (velum), 1986. Installation 2017. Photo: Gert Jan van Rooij. Collection Stedelijk Museum Amsterdam

I call on the cultural sector of the Netherlands: put 80% of your marketing budget into cultural education.

In my work, I entice people to come into contact with art. And especially art with a big K. The art that is often marketed as 'difficult' or, in an attempt to get rid of its negative image, as 'vulnerable'. Liberal politicians would perhaps say art that 'doesn't act normal'. It is the kind of... 

Why a universal basic income is necessary for the survival of the arts

In Finland is een hoopgevend experiment begonnen. Ook in Nederland probeert men iets van de grond te krijgen, al dwarsboomt de regering de plannen vooralsnog. Waarom is onduidelijk. Want zelfs grootkapitalisten als Elon Musk (Tesla) en Mark Zuckerberg (Facebook) zeggen het nu: een Universeel Basisinkomen (UBI) is de enige manier waarop we onze samenleving en daarmee onze beschaving vooruit kunnen… 

Een museum met impact. Hoe musea historisch besef kunnen aanwakkeren en mensen troost, relativering en verbinding bieden

Meer dan een miljoen Nederlanders voelt zich zeer eenzaam, aldus de Gezondheidsmonitor 2012. Hieronder zijn steeds meer jongeren – alle sociale media ten spijt. Misschien zouden we deze ‘eenzaamheidsepidemie’ een halt toe kunnen roepen als we ons realiseerden dat geen van ons werkelijk alleen is. Wat we zo vaak vergeten, is dat we direct verbonden zijn met duizenden anderen: de mensen… 

Meer diversiteit op de culturele werkvloer? ‘Ze zijn er niet’, bestaat niet. De bal ligt nu bij de werkgevers: kijk buiten je eigen kaders en toon lef. #LinC

Als​ ​ik​ ​in​ ​de​ ​culturele​ ​sector​ ​een​ ​vacature​ ​uitschrijf,​ ​krijg​ ​ik​ ​prachtige​ ​brieven toegestuurd.​ ​Kandidaten​ ​zijn​ ​doorgaans​ ​afgestudeerd​ ​op​ ​een​ ​kunstgerelateerd​ ​vak aan​ ​een​ ​hogeschool​ ​of​ ​universiteit​ ​en​ ​hebben​ ​stages​ ​of​ ​werkervaring​ ​aan​ ​culturele instellingen​ ​van​ ​naam.​ ​Meestal​ ​zijn​ ​ze​ ​vrouwelijk,​ ​blank​ ​en​ ​hebben​ ​ze​ ​hun​ ​studie​ ​met mooie​ ​cijfers​ ​afgerond.​ ​Toch​ ​worstel​ ​ik​ ​met​ ​een​ ​probleem.​ ​Ik​ ​woon​ ​en​… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)