Skip to content

Amsterdam

Het Nationale Toneel voorkwam dat Stopera Het Nationale Theater werd

Het zou zo mooi zijn geweest: Het Nationale Ballet samen met De Nationale Opera in Het Nationale Theater, zoals je dat in de hoofdstad van elk zichzelf respecterend land hebt. Maar dat is dus niet gebeurd. Het huis van onze Nationale Opera- en Balletclubs heet nu ‘Nationale Opera en Ballet’. Daar heeft het Nationale Toneel voor gezorgd, dat net als het Nederlands Dans Theater niet in onze hoofdstad Amsterdam zit, maar in de residentie Den Haag.

Plotseling omstreden fotoproject over Sotchi krijgt alternatieve opening in Moskou

De fotodocumentaire die fotograaf Rob Hornstra heeft gemaakt over de voorbereiding van de Olympische Spelen in Sotchi, is toch in Moskou te zien. Althans, dat hopen we, nu na een eerdere plotselinge afgelasting er een plek gevonden is in het Sacharov-huis in Moskou. Vrijdag aanstaande kunnen de Nederlandse liefhebbers de opening vanuit de Amsterdamse Stadsschouwburg (zelf bier meenemen) bijwonen. Tenzij

For the most convenient overview of our art, visit Schiedam

I see a lot, but an exhibition that gives access to that contemporary art for outsiders is rarely among them. You have the Rijksmuseum with a nice overview of culture through the ages, but from 1900 onwards, the space for it becomes very small. So you don't know what's going on now. For that, you can go to the Stedelijk Museum Amsterdam, which shows the world's best. If, however, you want a handy overview of what Dutch artists have created, the best place to go is Schiedam.

Horeca en kunst: geen vanzelfsprekend huwelijk

De Amsterdamse Stadsschouwburg is op zoek naar een bedrijfsleider voor het restaurant. Gebeurt vaker, maar dit keer is het wel nieuws. De Amsterdamse Stadsschouwburg heeft namelijk een plek terug te veroveren. Op het restaurant. Toen dat restaurant openging, een paar jaar geleden na een ingrijpende verbouwing van het 19e eeuwse pand aan het Leidseplein, was de stadsschouwburg opeens soort van onvindbaar geworden.

Het regent in het Amsterdamse Muziektheater. Armide maakt indruk bij De Nederlandse Opera.

Het regent in het Amsterdamse Muziektheater.

Wanneer kruisridder Renaud een half uur na het begin van de voorstelling een idyllisch landschap bezingt, gaat heerlijk langzaam het doek omhoog. De opera die zich tot op dat moment op een klein en schraal landschap op het voortoneel afspeelde krijgt er een adembenemende dimensie bij.

Bonnie Doets (foto: Antoinette Mooy)

Moderne dans valt in prijzen bij Nederlandse Dansdagen

Tijdens de 16e editie van de Nederlandse Dansdagen zijn diverse dansprijzen uitgereikt: de Prijs Nederlandse Dansdagen 2013, de Zwanen en de Dioraphte Dansprijs. Respectievelijke winnaars zijn choreograaf Giulio D’Anna, danser Medhi Walerski, Club Guy & Roni voor Midnight Rising, danseres Bonnie Doets van Scapino Ballet Rotterdam en Keren Levi met The Dry Piece.

Subtiele maar saaie Fokine prima voorzet bij ‘Corps’ van Van Manen en veelbelovende première van EGPC bij Het Nationale Ballet

De lichamen van Fokine, Van Manen en EGPC in het nieuwe programma ‘Corps’ van Het Nationale Ballet verschillen enorm, al dansen ze allen een vorm van ballet. Het zijn de verschillen qua inzet (decoratief of expressief, gestileerde controle of individuele overgave, vol van symboliek of daarvan ontdaan) en de sleutelrol voor het ensemble, die het programma buitengewoon interessant maken. Naast het feit dat EGPC op weg lijkt naar een artistieke doorbraak.

Les Nabis uit Hermitage Petersburg in volle glorie te zien aan de Amstel

In de grote zaal van de Hermitage Amsterdam is de muzieksalon van zakenman en kunstverzamelaar Ivan Morozov nagebouwd. De zaal waar normaal de topstukken van de exposities aan de Amstel hangen, laat nu zien hoe de muziekkamer van Morozovs Moskouse stadspaleis eruit zag. Met vleugel en al. Maar bovenal: met de wanddecoraties van Maurice Denis, die speciaal hiervoor opdracht had gekregen. Voor een keer hebben deze schilderingen de Hermitage verlaten, zodat ook St. Petersburg kan werken aan een zelfde reconstructie. De kans is klein dat ze St. Petersburg daarna nog verlaten. 

Yannick Nézet-Séguin verandert Rotterdamse Doelen in een kolkende geluidszee

In een brief aan Franz Liszt benadrukt Wagner in 1852 dat de zee in zijn Der fliegende Holländer zo realistisch mogelijk getoond moet worden, vol gewelddadige golven. Honderdzestig jaar later neemt Yannick Nézet-Séguin dat advies in havenstad Rotterdam zeer ter harte. Niets aan deze Holländer kabbelt, vanaf de eerste noten stormt het, culminerend in een derde akte op orkaankracht, met een hoofdrol voor het koor van De Nederlandse Opera.

NRC doesn't count right: not 11, but at least 34 groups gone due to cuts

Volgens NRC Handelsblad werden de bezuinigingen op cultuur voor ‘slechts’ 11 theaterinstellingen fataal. Zij gaan hierbij uit van groepen die zichzelf daadwerkelijk opgeheven hebben. In hun overzicht zien zij echter de gezelschappen die zich vrijwillig hebben opgeheven door te fuseren met een ander gezelschap over het hoofd. Daarnaast zijn er een aantal instellingen die zichzelf al voor de nieuwe ronde hebben opgeheven, omdat al duidelijk was dat ze geen geld zouden krijgen. Rekenen we die wel mee, komen we op zeker 34 gezelschappen. Dat is nu al 25% van het aanbod van vóór de bezuinigingen.

Armando Navarro (1930-2013): Scapino Ballet voor meer dan kinderen alleen

Armando Navarro (Argentinië, 1930 – Amsterdam 2013), voormalig artistiek leider van Scapino Ballet, is afgelopen zondag overleden.  Samen met zijn echtgenote Marian Sarstädt vormde Navarro een van Nederlands bekendste danskoppels, naast Han Ebbelaar en Alexandra Radius (Het Nationale Ballet) en Jiří Kylián en Sabine Kupferberg (Nederlands Dans Theater).

EAR at the Fringe Festival: its own little world of music, dance and needle & thread

"I have no theatre background, but I know what I like." These words from Cammy Mai Tran are typical of a trend among young theatre-makers. They find the walls between different art disciplines to be oppressive. Increasingly, we see them walking right through those walls. And when the blow is over, new inspiration swirls richly over them.

Geld: de grootste bedreiging voor ons cultureel erfgoed

Update: volgens de Filmkrant valt het allemaal reuze mee: http://www.filmkrant.nl/nieuws_2013/9842

Vandaag werd bekend dat een groot archief met vrijwel al het ruwe filmmateriaal uit Nederland in de versnipperaar dreigt te verdwijnen. Omdat filmlaboratorium Cineco failliet is vanwege de verdwenen vraag naar oldskool celluloid, moet de kluis met uniek historisch materiaal ook weg. Tenzij zich iemand meldt die het materiaal wil opslaan. En dat kost nogal wat geld. Ook al werken we niet meer met de zeer brandbare nitraatfilms, al dat plastic moet wel veilig worden bewaard.

10 per cent less ticket sales, but Festival Boulevard is still satisfied.

Festival Boulevard in Den Bosch heeft dit jaar 55.000 kaarten verkocht, 5000 minder dan in 2012. Het festival, dat dit jaar van 1 tot 11 augustus werd gehouden, trok wel meer publiek voor het gratis aanbod op het festivalplein. Daarmee kwam het totaal aantal bezoekers aan het festival dit jaar op 145.000, 5000 meer dan in 2012. Omdat de zaalbezetting met 85% nog steeds mooi is, zal de daling in de kaartverkoop vooral te maken hebben met een kleiner aanbod van voorstellingen.

Dutch Symphony Orchestra loses lawsuit and name

We already wrote about  the name change of the Orchestra of the East into the Netherlands Symphony Orchestra (NedSym). The Netherlands Philharmonic Orchestra (NedPho) was not amused and felt that the Enschede-based orchestra was infringing its trademark and trademark rights and demanded that the orchestra choose a different name. Summary proceedings followed and in April 2012 the court ruled that the Netherlands Symphony Orchestra could only not use the abbreviation NedSO, but did not have to change its name.

Russische bloemen en Beatrix @HollandFestival

Holland Festival Holland Festival

Prachtige jurken, grote zonnebrillen en hoge hakken. Het is duidelijk dat op de voorstelling van het beroemde Moskouse theatergezelschap Theatre of Nations ook een groot Russisch publiek af is gekomen. Mannen in pak die af en toe tegen hun mouw praten lijken te getuigen van aanwezige Russische miljardairs. Maar niets blijkt minder waar als plotseling prinses Beatrix met haar gevolg de zaal binnenstapt. 

Franui zorgt voor de leukste Mahler-avond in jaren bij @HollandFestival

Holland Festival

Wat te verwachten van een ‘musicabanda’ uit Oost-Tirool? Gemütliche volksmuziek? Gejodel? Dansmuziek voor bruiloften en partijen? Een avondje in een biercafé? Hoe dan ook: zeker geen Mahler. Maar waarom eigenlijk niet dacht het uit het dorpje Innervillgraten afkomstige Franui. Resultaat: een enerverende voorstelling rondom de orkestliederen. Zo hoorden we Mahler nog nooit.

Martin Wuttke makes Berlin museum night worthwhile at @hollandfestival

Holland Festival

There are those who spend nights queuing for a ticket. After all, the Berliner Ensemble is mythologically big. As big as the Royal Shakespeare Company in England, or La Comédie Française in France. Monuments to cultural history, dedicated to one writer, like Brecht or Shakespeare, or to an entire history, as the French are used to. We Dutch have

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)