Skip to content

dries verhoeven

TOBIAS KOKKELMANS NEW DIRECTOR/DIRECTOR NEDERLANDS THEATRE FESTIVAL AND AMSTERDAM FRINGE FESTIVAL

Vandaag maakte de Raad van Toezicht bekend dat Tobias Kokkelmans per 1 september is aangesteld als de nieuwe directeur/bestuurder van Stichting de Theaterdagen, organisator van het Nederlands Theater Festival, Amsterdam Fringe Festival, NTFJong en het verdiepingsplatform voor professionals NTF-Pro. Hij volgt hiermee Jeffrey Meulman op, die in mei van dit jaar na zestien jaar de Stichting verruilde voor de Verkadefabriek… 

‘Afzender Boulevard’: Intiem en groots. Een geslaagde oefening in naderbij komen.

Onder de noemer ‘Afzender Boulevard’ tekende de organisatie van Theaterfestival Boulevard voor zes weken live ontmoetingen in ’s-Hertogenbosch. Meer dan 40 verschillende projecten leverden een bijzondere variëteit aan voorstellingen, performances en installaties. Vanuit het thema ‘Nader de ander’ ging Boulevard meer dan ooit het gesprek aan met makers en publiek, wat leidde tot een intense dialoog mét resultaat.

‘Afzender Boulevard’: een kleinschalig zomerprogramma met theater en méér, van de makers van Boulevard

Onder de noemer ‘Afzender Boulevard’ duiken deze zomer, vooral in de tweede week van augustus, 25 voorstellingen, performances en installaties op in ‘s-Hertogenbosch. Hun gedeelde motto is ‘Nader de ander’. Want na maanden van afzondering, gepaste afstand en ontwijking gloeit het verlangen om [wat] dichterbij te komen. Boulevard viert in 2020 de veerkracht van makers en publiek met een programma… 

The Netherlands' Flemishest festival. Theatre festival Boulevard sees artists searching for a way forward

'As programmers, we are more often in Ghent than in Amsterdam,' says Viktorien van Hulst, director of Theatre Festival Boulevard. The Bossche arts festival, which this year takes place from 1 to 11 August under the Sint Jan and at unexpected locations around the North Brabant capital, has for years stood out for its close ties with our southern neighbours. 'The Dionysian artists are sitting... 

Geenstijl trapt in gehaaide provocatie van Dries Verhoeven.

Geenstijl.nl, de website die ooit werd opgericht om het vrije woord in al zijn uitingen te vieren, heeft iets ontdekt. Nu ja. Zo ingewikkeld was het niet om te ontdekken, want het centrum van Utrecht kan er nogal moeilijk omheen. Maar het gaat dus om de bouwplaats van Dries Verhoeven, een van de manifestaties van het verder vaak nogal onopvallend… 

Rainer Hofmann (SPRING): 'After the populist attack from the right, the performing arts now face an attack from the left.'

Donderdag 17 mei opent SPRING Performing Arts Festival in Utrecht met o.a. Sic Transit Gloria Mundi van Dries Verhoeven en to come (extended) van Mette Ingvartsen. In tien dagen zijn er ruim vijfentwintig internationale dans- en theaterproducties, installaties en performance werken in de publieke ruimte en stedelijke omgeving te zien. Een week eerder oogt festivaldirecteur Rainer Hofmann ontspannen. ‘Tot nu… 

Alain Platel sets all of Carré on edge with overwhelming Nicht Schlafen #HF17

De plofnies kwam totaal onverwacht. De huisvader achter me, uit met vrouw en vermoedelijk onwillige puberzoon, barstte uit na ongeveer 10 minuten in de voorstelling. Net toen een oorverdovende stilte over het uitverkochte Theater Carré was neergedaald. Zeker vier mensen, waaronder ik zelf, schrokken zich een hartverzakking. Zo luid was een nies nog nooit geweest, maar zo stil als tijdens… 

Dries Verhoevens Phobiarama is een pointless machine #HF17

Ik ging naar Amsterdam om op het ooit beruchte Mercatorplein geconfronteerd te worden met mijn maatschappelijke angsten. Ik zag een zonnig plein met een trendy bar en bakfietsmoeders rond een speelfontein voor blanke kindertjes (brrrr! gentrificatie), oude gesluierde en ongesluierde vrouwen keuvelend op een bankje (help! multicultuur) en een voorstelling in een verbouwde botsautootjestent (Waaaah! Holland Festival). Wat ik niet… 

Grindr experiment in Berlin discontinued. Artist meets boundaries 'theatre of experience'

Forty roofless hotel rooms, and then hearing your own story back as you see yourself reflected in the distant ceiling. Or: walking behind a guide through the Lombok district of Utrecht, while being provided with an overload of extra information on your headphones. About your guide. Or not. About yourself. Welcome to the universe of Dries Verhoeven, since a small... 

8 enticing words about Festival Boulevard.

Het is het meest ambitieuze zomerfestival van Nederland: Festival Boulevard in Den Bosch wil niet alleen het mooiste schouwburgtoneel van de lage landen laten zien, maar ook de vetste spektakels, en jongste nieuwe makers en de vrolijkste buschauffeurs. En dat allemaal in 10 dagen, in eens tad waar de lokale krant zijn best doet om cultuur zo eng mogelijk te maken. We vatten de boel even voor u samen in 8 verleidelijke woorden.

‘De uitvaart’ zorgt voor commotie rondom Willibrorduskerk, maar breekt lans voor katholieke kerk en haar rituelen

De commotie die is ontstaan door de voorstellingenreeks ‘De uitvaart’ in de St. Willibrorduskerk in Utrecht had niemand voorzien, laat staan gewild. Het apostolaat van de St. Willibrorduskerk vindt dat de kerk ‘ontheiligd’ is en wil er geen missen meer houden, nu Dries Verhoeven daar met hulp van Sens Uitvaarten tien avonden lang ‘De uitvaart’ opvoert. Het zijn theatrale uitvaartmissen, waarmee hij onder meer de verzorgingsstaat en het maatschappelijk draagvlak voor de kunst ten grave heeft gedragen. Maar iemand hiermee kwetsen was nooit zijn intentie geweest: ‘’Als ik de provocatie al op zoek in het project, dan is dat die met de toeschouwer.’’

Kunst doorbreekt de sleur van Hoog Catharijne in Call of the Mall

Je staat er eigenlijk weinig bij stil, hoe raar stilstaan in een winkelcentrum als Hoog Catharijne is. Tenminste: als je niet stilstaat met je hoofd naar een etalage of je vingers in een bak fastfood. De code om met glazige blik door een shopping mall te zweven is zo algemeen dat het ook voor jezelf wennen is wanneer iets je dwingt om opeens

#HF11: Er waart een oude manke huisknecht rond in de Zuidas

Firs heet hij. En hij komt altijd te laat. Vanwege de jicht. Arme huisknecht. Firs werd geschapen door Anton Tsjechov. In zijn meesterwerk De Kersentuin gaat het over de verveling en lamlendigheid van de oude rijken, en Firs is de huisknecht die het allemaal ziet gebeuren. Tsjechov laat hem sterven, aan het eind, wanneer de vertrekkende huiseigenaren hem totaal vergeten… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)