Het is het meest ambitieuze zomerfestival van Nederland: Festival Boulevard in Den Bosch wil niet alleen het mooiste schouwburgtoneel van de lage landen laten zien, maar ook de vetste spektakels, en jongste nieuwe makers en de vrolijkste buschauffeurs. En dat allemaal in 10 dagen, in eens tad waar de lokale krant zijn best doet om cultuur zo eng mogelijk te maken. We vatten de boel even voor u samen in 8 verleidelijke woorden.

Louis

Alsof Louis van Gaal vier jaar lang de lokale FC komt coachen. Zo groot is het nieuws wel voor de Bossche cultuursector. Burgemeester Rombouts van Den Bosch kondigde het in zijn openingsspeech van Festival Boulevard terloops aan, omdat het eigenlijk in maart al in de lokale pers was verschenen. Johan Simons, de grote man die al zo’n 30 jaar lang het Nederlandse theater internationaal op de kaart heeft gezet, komt naar Den Bosch om met jonge makers aan de slag te gaan, en om er zijn Jeroen Willems-acteursopleiding te vestigen. Hij doet dat in een van de laatste rafelranden die de Brabantse stad rijk is: het terrein van De Heus, een verzameling oude loodsen en fabrieksgebouwen naast de Verkadefabriek.

Anarchie

Vooruitlopend op die nieuwe ontwikkeling heeft Theaterfestival Boulevard er alvast een nieuwe hotspot bij. Geert Overdam, die dit jaar afscheid neemt als artistiek leider van het festival dat ooit als Boulevard of Broken Dreams begon, stelde het gebied open voor kunststudenten en andere jonge makers, die er nu mogen doen en laten wat ze willen. Het mooie weer hielp op de openingsavond natuurlijk mee, maar de losse anarchistische sfeer doet het hoe dan ook goed als alternatief voor het met bier- en eettenten overladen festivalhart op De Parade onder de Sint Jan.

Tieten

Ooit was dat een kermis waar ‘De Vrouw met de Drie Tieten’ een prominente plaats innam. Daar wilde Dries Verhoeven niet naast staan. Dat vertelde de kunstenaar die in Nederland het individuele ‘ervaringstheater’ ontwikkelde, in zijn openingswoord. Hij prees Geert Overdam voor het nakomen van zijn belofte, dat de Vrouw met de Drie Tieten van het plein zou verdwijnen. Geert Overdam veranderde het plein in een modern cultureel hart, met stalen bouwstijgers en echte kunst. Overdams voorganger, kennelijk die van die drie tieten waar Dries zo tegen was, ging elders in Brabant aan de gang met het Circusfestival Circo Circolo.

Vrouwen

De kans dat de Drie Tieten ooit terugkeren naar Festival Boulevard is nog kleiner geworden nu Geert Overdam wordt opgevolgd door Viktorien van Hulst. Volgens haar Amsterdamse vrienden is haar move als lid van het artistieke team van Toneelgroep Amsterdam naar dat provinciale festival een stap terug, maar zij ziet dat anders. Ze heeft er zin in om het festival nog veel meer een broedplaats te laten zijn voor nieuw talent, zonder het pluche en het grote spektakel waar Boulevard ook beroemd om is, te veronachtzamen.

Geert

Overdam wil zelf eigenlijk al het nieuwe tijdperk na hem inluiden. Opdat niemand hem later kan verwijten dat hij star aan zijn eigen vorm vasthield, beroemt hij zich erop dat hij al vorig jaar inzette op de vernieuwing die Van Hulst nastreeft. Zijn opvolgster hoeft alleen maar de door hem ingeslagen weg te volgen, en alles komt goed. We zijn benieuwd hoe Viktorien daar toch nog een eigen draai aan gaat geven. Ze zal in ieder geval, net als Overdam, met minimale middelen, het maximale moeten bereiken.

Voor je verder leest...

Wij doen ons best om onafhankelijke en volledig professionele journalistiek over de wereld van kunst en cultuur te brengen. Journalistiek die al heel veel mensen waarderen, omdat het op zo weinig plekken nog gebeurt. We kunnen daarmee doorgaan als jij lid wordt of ons steunt met een donatie. Die bijdrage komt ten goede aan de auteur, in dit geval Wijbrand Schaap. Zo kan Cultuurpers blijven bestaan!

Bepaal onderaan zelf hoeveel je wilt bijdragen aan het werk van Wijbrand Schaap.

Bus

Of een festival unieker moet zijn dan andere festivals is vooral interessant voor journalisten en subsidiënten. Voor het publiek maakt dat niets uit. Dat inzicht, gelukkig ook gedeeld door de nieuwe directrice, levert hoe dan ook een mooi festival op in den Bosch. Met zijn enorme café- en terrasdichtheid bruist de stad al geweldig, maar de toestroom van hipsters, kunstenaars en meer welvarende randstedelijke kunstliefhebbers maakt de stad in die eerste weken vaan augustus net wat spannender. Al mixen hoge en lage cultuur niet echt, voor de buschauffeurs die de toeschouwers tussen de verschillende festivallocaties vervoeren, is het festival een jaarlijks feestje. Niet alleen vanwege Frits, die al honderd jaar de passagiers opvangt.

[bol_product_links block_id=”bol_53e88c38d67ad_selected-products” products=”1001004001386927″ name=”vos” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Vos

En natuurlijk is er theater. He festival opende met een prachtvoorstelling van het Vlaamse gezelschap FC Bergman. Het stuk ‘Van de Vos’, gebaseerd op het middeleeuwse dierverhaal ‘Van den Vos Reynaerde’ is een macabere horrorvoorstelling geworden, waar schrijver Josse de Pauw de acteurs minimale woorden geeft om maximaal effect te bereiken. De Pauw weet al veel te suggereren, maar dankzij topacteurs als Dik Roofthooft en Viviane de Muynck, wordt het stuk pas echt gevaarlijk. Roofthooft en De Muynck zijn acteurs die de grenzen van het behaaglijke durven te overschrijden, en dat maakt Van de Vos tot een voorstelling die heel goed drie jaar volle zalen zou kunnen trekken. Het stuk was eerder dit jaar al in Amsterdam te zien, maar daar in een half uur uitverkocht. Liefhebbers kunnen dus nog snel naar Den Bosch om deze parabel over duistere verleidingen rond een zwembad mee te maken.

Meer

Later meer over het tiendaagse programma van de officieuze opening van het nieuwe kunstseizoen. Nog mee te maken tot en met 17 augustus 2014.

 

2 REACTIES

  1. wat een gotspe om Wim Claessen, zo lang de inspirerende motor van de Boulevard, weg te zetten als de man van drie tieten! hij heeft het festival groot gemaakt met een enorm stimulerende invloed op jonge kunstenaars, nieuwe internationale contacten gelegd en met een tomeloze energie elk jaar weer er een feest van gemaakt. Geert Overdam heeft ongetwijfeld zijn eigen invloed gehad, maar miste de overrompelende charme van Claessen en kwam in een gespreid bedje .
    Wim Claessen zette vervolgens met al zijn energie Circo Circolo op, het eerste circusfestival met fantastische nieuwe vormen van circus. Dankzij de energie en visie van één man is Nederland een nieuwe culturele hotspot rijker
    Door de wijze van schrijven, gekoppeld aan drie tieten, wordt dat impliciet ook als onbeduidend weggezet. Ik vind het schandalig.

Comments are closed.