Skip to content

PODIUM ART

Alles waarvoor mensen een podium betreden.

Deze vijf voorstellingen wil je echt zien in december

Ik vertel je hier waarom je naar Parsifal zou moeten gaan, en niet eens alleen vanwege het object van Anish Kapoor dat erin een rol speelt. En je zou trouwens ook een keer naar toneel kunnen. Met De Meiden. Fel theater van ons allerbeste theatergezelschap (volgens de Amerikanen). De Nationale Opera, Parsifal (opera) Vier jaar geleden bezocht ik Pierre Audi’s… 

Early music pioneer Marijke Ferguson: A lifetime of ears on stalks

This month, early music pioneer Marijke Ferguson turned 89. She led the adventurous ensemble Studio Laren for 30 years and has been making radio for over 50 years, the last 23 for the Concertzender. Time and again, she manages to intertwine old and new music with pop and world music in an appealing way. On Sunday 11 December, the Concertzender puts her centre stage during... 

Concert Jarre was everything but unforgettable. And that's a compliment.

Jean-Michel Jarre was visiting the Netherlands. At the Heineken Music Hall, old and new fans could enjoy his hypnotic work. I went there to listen, but of course also to watch. Forty years ago, Jean-Michel Jarre, pioneer in synthesiser music, released Oxygène. Anno 2016, we are 12 million copies sold. On that massive scale, the Frenchman produces... 

5 redenen om De Wintercollectie van Theater Kikker te mijden (of toch niet)

Vanaf zes december toont theater Kikker een week lang een bloemlezing van wat er zo al rondloopt aan talentvolle en diverse jonge theatermakers. Wij blikten alvast vooruit op deze Wintercollectie. Hannah Roelofs, zelf net boven de 30, doet een vijftal waarschuwingen uitgaan voor mensen die ouder zijn dan 29 jaar. 1. Twintigers! ‘Dit is de generatie die zijn of haar… 

Ballet dancer Andrew Greenwood: 'Healthcare needs dance'

'What is the relevance of dance?' Since the conference The Relevance of Dance in March 2016, this question has been haunting my mind. Above all, I want to know why more people should dance. Therefore, I decide to put the question to inspiring and progressive dance teachers. The second one I question is Andrew Greenwood, who six months ago... 

(On)gehoord in November: ‘A doubled-headed debut dildo’

In de serie (On)gehoord presenteer ik elke maand buitengewoon geluid dat niet onopgemerkt en onbesproken blijft. In deze November-editie: Jacob Kirkegaard, Oren Ambarchi, Glice en N.M.O. Jacob Kirkegaard – Munk (Cassette, Phinery Tapes) De Deense geluidkunstenaar Jacob Kirkegaard onderzoekt de impact van geluidsresonantie op onze oren én de rest van het lichaam. In Kirkegaard’s werk staat direct, intiem contact via… 

Met Broekmans & van Poppel verliest Amsterdam opnieuw icoon

Nog tot en met 31 december kunnen liefhebbers van klassieke muziek neuzen in de ongekende hoeveelheid bladmuziek, cd’s en muziekboeken bij Broekmans & van Poppel. De iconische winkel, statig gelegen naast Brasserie Keyzer en het Concertgebouw aan de Van Baerlestraat in Amsterdam, sluit na 102 jaar zijn deuren. Het familiebedrijf zal verdergaan in Badhoevedorp, waar nu al het centrale magazijn… 

‘Een behoorlijk kabaal’: een eeuw minachting voor de kunsten

In 1975 organiseren de jazzmusicus Misha Mengelberg en de kunstenaar Wim T. Schippers Een behoorlijk kabaal in het Amsterdamse Mickery Theater. Een week lang onderzoeken ze in ‘onnavolgbaar muziektheater’ de verschillende betekenissen van een concert. Jacqueline Oskamp koos het als titel van haar recent verschenen boek waarin zij de Nederlandse muziekgeschiedenis van de afgelopen eeuw beschrijft. Treurige conclusie: er is… 

Meg Stuart throws very ordinary bodies into the fray

Meg Stuart's two-hour heroic epic Until Our Hearts Stop, showing at the Rotterdam Schouwburg this week, does not engage in dramatic construction according to the rules of Aristotle's Poetics. We don't know who those people are there on stage. Nor do they seem to have been given any special assignment, although they are clearly being... 

LGW, which is listening in total, focused fraternisation

It is around 11 o'clock on Sunday evening. Jlin taps a rattling beat in the air with her index fingers. When the relentlessly sucking bass kicks in, she accompanies it with an elbow down. Her grin from ear to ear is met with cheers from the audience. Le Guess Who? 2016 (hereafter LGW) is coming to an end, but that's what these... 

Houd op te zeuren over de vergrijzing van het publiek bij klassieke concerten

Afgelopen weekend bezocht ik een koffieconcert van het barokgezelschap The Continuo Company. Met m’n 53 jaar was ik een van de jongste bezoekers. Om me heen gerimpelde gezichten en grijze haren. Steeds vaker hoor ik dat vergrijzing van het publiek voor klassieke muziek een probleem is. Ik vind dat grote onzin en begin me steeds meer te ergeren aan deze… 

‘Holy F’: lichtvoetige worsteling met het feminisme is overrompelend

De voorstelling Holy F opent met een auditie. Twee jonge vrouwen presenteren zich aan een regisseur – een man. Ze spreken hun zinnetjes onberispelijk simultaan uit, met het lieve toontje dat mannen graag horen. Hun verwarring groeit. Snappen ze wel wat de regisseur van hen wil? Kunnen ze de rol die ze ambiëren wel aan? Een sterke vrouw spelen: is… 

here we live and now

Dance heals. Come and watch Here we live and now.

In turbulente tijden werkt een avondje dans therapeutisch. Zeker als drie voormalige dansers van het Nederlands Dans Theater (NDT) nieuw werk tonen in Here we live and now. Alleen, wie bij de programmatitel een scherpe blik in de actualiteit verwacht, komt bedrogen uit. Here we live and now verwijst vooral naar choreografen die in Den Haag wonen of werken en toont een momentopname van hun… 

Ivo Pogorelich shocks Eindhoven and streams on Idagio

‘Ik heb er 18 jaar over gedaan om een nieuwe opname te maken’, zegt de Kroatische pianist Ivo Pogorelich (1958) met een bescheiden glimlach. ‘Net zoveel tijd als een baby nodig heeft om meerderjarig te worden.’ Het is woensdag 2 november. Een bijzonder moment, want die dag gaat Pogorelichs cd-loze nieuwe opname van Beethovens Pianosonate’s nr. 22 en nr. 24… 

Compelling Jephta by Handel at The National Opera

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de nieuwe productie van het oratorium Jephta van Händel bij De Nationale Opera is prachtig. Decors, kostuums, enscenering en uitvoering: allemaal top. Na afloop van de première woensdag 9 november kregen uitvoerders en productieteam dan ook een welverdiende ovatie van een uitverkochte Stopera. Het is geen sinecure de geringe dramatische… 

Congratulations to Daniel Reuss on royal honour!

On Tuesday 2 November, Cappella Amsterdam presented a new CD at the Orgelpark. This includes Arvo Pärt's large-scale choral work Kanon Pokajanen, which was also performed live. After the concert, chief conductor Daniel Reuss was appointed Knight of the Order of the Dutch Lion. This very high royal decoration is only awarded to people "with extraordinary merits... 

String quartets Mantovani & Schubert: 'Schwingende Luft'

Unlike older colleagues, Bruno Mantovani (Châtillon, 1974) did not suffer from the modernist umbrella shadow that Pierre Boulez long cast over French musical life. He writes lyrical melodies as much as dissonant tone clusters and jazzy chords spiced with a pinch of microtonality. That he was appointed director of the Paris Conservatoire in 2010 illustrates how strong the musical climate... 

Cello Biennale full of highlights: 'Cellists are just nice people'

It no longer hums, buzzes, sings, saws and buzzes in the Muziekgebouw aan 't IJ. The cello caravan has left. The sixth edition of the Cello Biennale Amsterdam is over, leaving the thousands of cello and music fans with a feeling of emptiness. Nowhere else does such an amazing festival of cello take place in ten days, where the audience feels like... 

Sounding moths, ink drops and string mists in Cello Biennale

'He likes a joke,' says Fedor Teunisse of Slagwerk Den Haag, calling composer Brendan Faegre (1985) onto the Bimhuis stage. The young composer explains how the percussionists and the Biennale Cello Band should perform his Magical Quest for the Enchanted Armor. 'It's a game piece,' he says enthusiastically. 'The four percussionists and four cellists... 

De family vibe van ‘Le Guess Who?’: Alsof een oudere neef je op sleeptouw neemt

Festival Le Guess Who? in Utrecht staat aan de vooravond van zijn tiende editie. Van 10 tot en met 13 november nemen meer dan honderd artiesten bezit van elke denkbare plek in de Domstad waar je met goed fatsoen kunt optreden. Van heinde en verre komen ze, net als de bezoekers. Expect the unexpected, met de hele familie? Is dat… 

De bestuurlijke aversie tegen het idee ‘wereldmuziek’ is internationaal

Van 19 tot en met 23 oktober kwamen meer dan tweeduizend muziekprofessionals samen in Santiago de Compostella voor de 22e World Music Expo (WOMEX). Ik was erbij en kwam met gemengde gevoelens terug. Mijn eerste muziekbeurs-ervaring was de WOMEX in Rotterdam. In 2001 was de Maasstad culturele hoofdstad van Europa en kon dus beschikken over extra middelen. De Berlijnse organisator van… 

Cello Biënnale glanst door kermende glissandi en fluisterend geestenkoor

Tijdens de zesde editie van de Cello Biënnale is het Muziekgebouw aan ’t IJ een bruisende place to be. Meteen bij binnenkomst op de eerste etage betreed je een sfeervolle pop-up brasserie, in alle overige hoeken en gaten staan marktkraampjes opgesteld. Er is een keur aan handgemaakte cello’s, strijkstokken, bruggen, dempers en snaren naast een groot aanbod van tijdschriften, cd’s… 

The Busy Drone: Ontregelende draaiorgelmuziek

Ooit gebouwd voor een Belgisch danscafé kwam The Busy Drone in de jaren zestig naar Nederland. Uitgeverij De Bezige Bij plaatste het draaiorgel in 1968 bij zijn stand op de jaarlijkse boekenbeurs in de RAI, wat de opvallende naam verklaart. Vijf jaar later kocht directeur Edy de Wilde het instrument aan voor zijn Stedelijk Museum in Amsterdam, waar het tot… 

Hall view of Zvizdal. Photo: Frederik Buyckx

Unique theatre documentary 'Zvizdal' to be seen only a few times in the Netherlands

Zvizdal, the documentary theatre portrait of Pétro and Nadia filmed by Berlin between 2011 and 2016, is not only in Paris, Ghent and Athens. This moving story can also be seen in the Netherlands until 11 November 2016. Near the place where an atomic experiment failed in 1986, Berlin and Zvizdal tell a moving story about an old peasant couple. They remained as... 

Kian Soltani is de Grote Ontdekking van de Cello Biënnale 2016

Iedere ochtend staat Maarten Mostert, geestelijk vader en artistiek directeur van de Cello Biënnale Amsterdam, om half acht sinaasappeltjes uit te persen in het Muziekgebouw aan ‘t IJ. De vroege vogels onder de celloliefhebbers stromen dan massaal naar the place to be voor een gratis croissantje met jus d’orange, gevolgd door een topuitvoering van een van de zes Cellosuites van Bach in de serie Bach… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)