Skip to content

For members only

Deze inhoud is alleen beschikbaar voor de leden van Cultuurpers. Word lid.

A Don Giovanni without Don before it, without scruples and without illusions, but with a few naked women. #hf10

 Door Wijbrand Schaap Eens in de zoveel tijd staat er een theaterregisseur op die de leegte om zich heen aan de kaak wil stellen. Dat het om de leegte in hem (of haar) zelf gaat, daar komt deze jonge regisseur meestal een jaar of twintig later achter, als die eenmaal wat minder leeg geworden is. Zo gaan die dingen. We… 

Shukshin's Stories: a 'gypsy boy-with-trane' painting by a grand master. #hf10

The Russian soul. So there is something about that. And you get something from that when you see a Chekhov play (if done well), or read one of his short stories. Or when you read the works of Tolstoi, Dostoevsky or any other inhabitant of that vast nothingness east of Poland. Or seeing the paintings, which a few... 

Teleac-cursus muezzin-zang levert weinig dieper inzicht op #hf10

 Hierboven leuke audio van het Holland Festival. We zijn wezen kijken en luisteren bij deze voorstelling. Na afloop spraken we met acteur Sabri Saad el Hamus en recensent Martin Schouten. Zij hadden zo hun eigen opvattingen over dit stuk, dat als volgt werd aangekondigd: Caïro is de stad met dertigduizend minaretten. Hier hoor je vijf keer per dag boven het… 

Oerol arrives. Competition for Holland Festival on scarce arts pages in Festivalland #hf10

 The Marathon Effect is well known: put spectators together in a theatre for half a day or more, preferably on uncomfortable seats, and hand them over to a couple of actors with a play. Success seems assured, and the ancient Greeks already knew that. So that there would be no discord around the monster project I Demoni, the Dostoevsky adaptation of Peter... 

‘Calliope schrijft hele essentiële noten.’ Première Greek Love Songs van Calliope Tsoupaki #hf10

 Beeldverslag: Ellen Segeren Een paar jaar geleden schreef de Grieks-Nederlandse componiste Calliope Tsoupaki liederen met pianobegeleiding voor de Griekse zangeres Nena Venetsanou. Enkele hiervan bewerkte Tsoupaki voor de vier koperblazers van de Rotterdam Philharmonic Brass Soloists en de vier zangers van het Egidius Kwartet, waarvan voor deze gelegenheid de tenorpartij wordt ingevuld door Marcel Beekman. Voor hem schreef Tsoupaki ook… 

De Keersemaeker sinks through the bottom of what is still dance in '3Abschied'

 Tekst Maarten Baanders (foto Herman Sorgeloos) Nadat de zintuiglijke arbeid in Keeping Still – Part I en The Song al tot een minimum was gereduceerd gaat dansfilosofe Anne Teresa de Keersmaeker in het slotdeel van de trilogie, 3Abschied, de confrontatie aan met de meest extreme reductie die in het leven mogelijk is: de dood. Haar muziekkeuze valt weer op Der… 

Jelineks Rechnitz impresses Holland Festival visitors #hf10

Image by Andrew B47 via Flickr  Foto: Chris Vanderburght Het werd tijd voor een echte theaterklapper op het Holland festival, na de nogal lauw ontvangen Brits-Amerikaanse Shakespeares van Sam Mendes’ Bridge Project. En klappen deed het bij Rechnitz van Elfriede Jelinek dooor de beste acteurs van de Münchener Kammerspiele. Karin Veraart van De Volkskrant was diep onder de indruk: …Niet… 

Meanwhile at the Holland Festival: Press cheers over Dog's Heart and doubts Anne Therese de Keersemaeker #hf10

 Niet alles was negatief rond Sam Mendes’ Bridge Project, dat nogal zuinig ontvangen werd door ons van De Dodo, en een paar andere media. Behalve een paar positieve twitterreacties leverde de voorstelling The Tempest ook een best aardige recensie op van Volkskrantrecensente Karin Veraart, die bewondering had voor muziek, regievondsten en acteerprestaties van vooral Stephen Dillane en het verse echtpaar… 

Thanks to Elfriede Jelinek, since 9 June we know a little better what it is like to be Austrian. #hf10

 Door Wijbrand Schaap (foto Arno Declair) Sinds woensdag 9 juni 2010 lijkt Nederland weer een beetje meer op Oostenrijk, al liggen bij ons de bergen in het zuidoosten, in plaats van in het westen. En er is nog een verschil: wij mogen het toneelwerk van de Oostenrijkse Nobelprijswinnares Elfriede Jelinek nog wel zien, terwijl de strenge schrijfster het in haar… 

What the papers say: the music is fine, as usual on #hf10

 Martijn Padding heeft iets bijzonders gedaan met Beethovens 10e. Hij maakte van het stuk dat de dove componist nooit echt helenmaal schreef een ervaring die je, zoals Volkskrantrecensent Frits van der Waa het uitdrukte, je deed voelen hoe het klonk tussen Beethovens oren. Volgens de NRC klonk het Indrukwekkend: de van alle heroïek ontdane scheppingssfeer, alsof je door twee eeuwen… 

High praise for Curlew River; less for De Keersemaeker and Mendes #hf10

 Curlew River Foto: Bertrand Stofleth Tegenover elke onafhankelijke journalist staan in Nederland ongeveer 15 voorlichters. Dat die voorlichters dus voor een groot deel het beeld in de media bepalen, ligt voor de hand. Zou het daarom zijn dat in de kranten en televisieprogramma’s rond het Holland Festival de aankondigingen veel talrijker zijn dan de kritische nabesprekingen? Een blik op de… 

Despite Dillane's splendid role, soporific Tempest shows failure of Sam Mendes' Bridge Project #hf10

 Door Wijbrand Schaap (foto Joan Marcus) Je kunt de Mattheüs Passie van Bach laten uitvoeren door 15 kanaries, een elektrische gitaar, een drumstel, een ukelele en een trekharmonica, en het zal nog steeds mooi zijn, omdat het Bach is. Zo kun je ook de op en top Britse toneelstukken van Shakespeare laten uitvoeren door een groep Amerikanen, en zal het… 

As You Like It despite brilliant jokes and fantastic Bob Dylan impersonation still a long sit #hf10

 By Wijbrand Schaap, Photo Joan Marcus So we don't have that. In the Netherlands. So many good actors of name and fame to fill an entire Shakespeare comedy with top actors, right down to the smallest edelfiguration. Ok, we come a long way with our Pierre Bokma's, our Gijs Scholten van Aschats, a Lineke Rijxman, Mariek Heebink and Ariane Schluter, and flat Elsie de... 

Now we know what Amal's fuss with that watch was about #hf10

 Wereldjournalisten.nl, een site met journalistieke producties van en over de multiculturele samenleving was ook aanwezig bij het  openingsconcert en heeft de vele kreten uit het publiek wel verstaan.  Zo was er op zeker moment een incident, waarbij Amal Maher verontschuldigend op haar – overigens buitengewoon chique – horloge wees. Wij dachten even dat het daarover ging, maar het ging over… 

Amal Maher breekt harten bij opening Holland Festival #hf10

Walhalla. Iemand riep het, en inderdaad: Walhalla. Ik bedoel dan niet de Teutoonse variant van de Eeuwige Jachtvelden, maar Miss Asterix en Obelix. Op zijn Egyptisch. U mag het plaatje zelf inkleuren met donkere krullen, een onvoorstelbaar gave huid van hele romige melkchocola en dat dan gezet op een paar verborgen hakken en gesnoerd in een korset dat alles van waarde nog eens extra naar voren haalt. Amal Maher is dus zo’n vrouw voor wie een man graag zijn klokkenspel ter beschikking van de wetenschap stelt, als hem dat het privilege geeft om een paar momenten in haar buurt te mogen verkeren.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)