Meteen naar de inhoud

Nu weten we waar dat gedoe van Amal met dat horloge over ging #hf10

 Wereldjournalisten.nl, een site met journalistieke producties van en over de multiculturele samenleving was ook aanwezig bij het  openingsconcert en heeft de vele kreten uit het publiek wel verstaan.  Zo was er op zeker moment een incident, waarbij Amal Maher verontschuldigend op haar – overigens buitengewoon chique – horloge wees. Wij dachten even dat het daarover ging, maar het ging over de tijd die ze aan het onderhavige lied wilde besteden. Ze ging het dus inkorten, blijkt:

Bij Al Atlal, een lied dat in de live-uitvoering van Kalthoum soms uren kon duren vanwege de improvisaties die de diva aanbracht, keek ze toen het overigens voortreffelijke orkest, echt op dreef raakte op een gegeven moment om naar de dirigent en wees ze vragend en verontschuldigend op haar horloge; ik wil wel, maar het kan niet. Het was een rationele onderbreking in een lied dat je door de repeterende ritmes en tekstfragmenten in extase kan brengen.

Overigens is Wereldjournalisten gematigd positief over het concert:

De lange muzikale inleidingen waarmee Kalthoums liederen vaak gepaard gaan, zorgen voor de opbouw van een spanning die zich ontlaadt in een nieuw ritme en de machtige stem van Kalthoum. Die lange opbouw ontbrak om verschillende redenen zoals de beperkte duur die in Nederland geldt voor een theatervoorstelling en uiteraard omdat het in Nederland niet gebruikelijk is om 2 uur te improviseren op 1 lied. Bovendien is Mahers stem niet zo krachtig als die van Kalthoum. Dat is niet zo erg als daar een eigen stem tegenover staat, maar zoals eerder gezegd, ontbrak het daar af en toe aan. Dit laat onverlet dat de jonge Maher de liederen van Kalthoum absoluut goed vertolkte, maar het verlangen naar een nieuwe Oum Kalthoum kon ze (nog) niet wegnemen.

Morgen meer persstemmen.

1 reactie op “Nu weten we waar dat gedoe van Amal met dat horloge over ging #hf10”

  1. Samira Rotweiler

    NPS-kaaskop hakt in openingsconcert #hf10

    Het was niet Amal Maher die wilde inkorten, maar een kaaskop van het NPS-televisie-team dat in Carré opnames maakte voor de live-uitzending van het concert. Met een adembenemende kennis van het Arabische liederengoed besliste hij tijdens het optreden, dat in het belangrijkste lied, het belangrijkste deel moest worden weggelaten. Het vooraf opgestelde papieren “schedule” was zijn heilige leidraad.

    Hoge NPS-kaaskoppen zouden deze rigide medewerker moeten vervangen door iemand met een wijde blik en voorliefde voor munt-thee ;).

Reacties zijn gesloten.

een van onze leden

Leden van Cultuurpers zijn voor een klein bedrag per maand of per jaar mede-eigenaar van onze coöperatie, en mogen in voorkomende gevallen ook inhoudelijk bijdragen aan de site. Voor leden met een instellingslidmaatschap bieden we de mogelijkheid om hun persberichten onverkort door te plaatsen. Ook lid worden? Dat kan. Kijk op deze paginaBekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5€ / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands