Skip to content

internet

Joop Daalmeijer Marathon (4): ‘Omroepen knijpen artiesten uit’

Wijbrand Schaap: ‘Volgende hot issue. Auteursrecht staat in een paar passages van de Cultuurverkenning genoemd. Daar heb ik op diverse manieren ook mee te maken. Er is natuurlijk dat nieuwe auteurscontractenrecht, dat in de kamer ooit, misschien, gaat worden behandeld. Mooi daaraan is dat de positie van de maker in dat recht is versterkt.’ Joop Daalmeijer: ‘Terecht.’ Wijbrand Schaap: ‘Maar… 

Gaudeamus organises seminar on music criticism

Tonight begins the international Gaudeamus Music Week, in which five composers under 30 compete for the coveted Gaudeamus Music Prize. The jury, consisting of Vanessa Lann, Oscar Bianchi and Wim Henderickx selected them from eighty entrants from all over the world. It is the fourth edition in Utrecht of the competition, which started in 1951 in Bilthoven; the new TivoliVredenburg serves as the festival centre.... 

8 essentiële lessen die Nederlandse theaters kunnen leren van festivals – en omgekeerd

Dalende bezoekersaantallen, krimpende subsidies, verschraling van de programmering: de meeste Nederlandse theaters hebben het moeilijk, bleek onlangs uit onderzoek door NRC Handelsblad. De schouwburgen verwelkomden in 2012 twaalf miljoen bezoekers volgens de NRC-cijfers, een kwart minder dan in 2008. Festivals zitten juist in de lift. Er worden er steeds meer georganiseerd, en ze trekken steeds meer volk – in totaal… 

We worden steeds draagbaarder. Cultuurpers heeft een nieuw ontwerp

Cultuurpers heeft een nieuwe site. De oude site was alweer dik 2 jaar oud. En dat is hoogbejaard, in internet-tijd. We konden ook niet achterblijven bij De Correspondent, Dutch Cowboys en Medium. Wie leest er immers nog internet van een PC-scherm? Juist. Niemand. Analyse van onze bezoekgegevens leerde dat het aantal mobiele lezers van onze site hand over hand toenam.… 

De journalistiek is veranderd. Talloze redenen waarom jij als kunstjournalist vooraan kunt lopen.

Ooit hadden mensen een krant. Op de redactie wisten een paar mensen waarom mensen een krant hadden. Maar het was een fact of life. Mensen hadden een krant. Wie geen krant had was geen mens. Tegenwoordig hebben mensen geen krant meer. Ze hebben internet. Wie geen internet heeft, is achterlijk.

Working for free has become commonplace in the arts. 4 bare facts by festival director Meulman

'The practice of payment by book voucher does not belong to a professional sector with substantial economic importance.' Jeffrey Meulman, director of the Dutch theatre festival, has learned to live with it. Against his will. As host of the annual Gala of Dutch Theatre, he has managed to organise that party again. Without money.

Teleurgestelde dinergasten krijgen geld terug. Jofele geste van het Holland Festival

Bezoekers van de film Napoleon, afgelopen zondag in Ziggo Dome, die bedacht hadden een diner te reserveren in een van de pauzes, krijgen hun geld terug. Dit heeft het Holland Festival besloten nadat op internet, en daarbuiten, commotie was ontstaan over de belabberde service van de cateraar, en over de nogal magere kwaliteit van het gebodene. Bezoeker Marc Veerkamp zei er op facebook het volgende over:

78 M€ downloadschade en nog 6 dingen die ik leerde over auteursrecht

78 Miljoen euro is de omzet die de film- en dvdbranche in Nederland misloopt als gevolg van illegaal downloaden. Dat werd onlangs in een persbericht bekend gemaakt. Gisteren was het ook een van de onderwerpen op een door Filmproducenten Nederland (FPN) georganiseerde discussiemiddag over ontwikkelingen rond het auteursrecht.

6 reasons why you should support Culture Press

Recently, you can also become a supporter of Culture Press. For 60 euros a year, you support our work, with no further obligations. That's a great way to further advance a unique news medium! 1: Culture Press is a readers' cooperative. Unlike, say, your favourite newspaper, with us you are not the product, with which we lure advertisers in. At... 

'Less progress!" shouts the festival. DEAF finds the future a bit scary this time.

We zijn allemaal een beetje bang de controle te verliezen. Dus zijn we huiverig om ‘Europa’ leuk te vinden, schrikken we ons rot van de ongekende wereldmachten die in onze mobiele communicatieapparaten schuilen en vinden we de ov-chipkaart een onding, terwijl we iedere dag weer worden gemotiveerd om nieuwer, beter, hoger, meer, te willen.

Concertzender vecht opnieuw voor zijn leven

Voor de zoveelste keer in zijn ruim dertigjarig bestaan dreigt de kleurrijke Concertzender ten onder te gaan. Daarom is er op 6 mei een benefietconcert in de Amstelkerk in Amsterdam. Grootheden als Liza Ferschtman, Yuri Honing, Erik Bosgraaf en het Ragazze Kwartet treden gratis op, om de zender te steunen die zoveel live opnames van hun concerten uitzendt. Zelf begon ik er in 1995 mijn carrière als radiomaker, dus ik zou zeggen: komt allen, en doneer ruimhartig! Voor nog geen twee ton per jaar blijft de zender in de lucht.

5 lessen uit een Tilburgse rel: oppervlakkige krant bepaalt oppervlakkige cultuurpolitiek

Regionale kranten doen vrijwel niet meer aan echte cultuurjournalistiek. We weten dat, want het was de reden waarom we Cultuurpers ooit opgericht hebben. Hoe erg het er nu, 5 jaar later,  voorstaat met kunst in de regio en de manier waarop de krant ermee omgaat, bleek deze maand in Tilburg.

Antjie Krog and Andries Samuel drive a tractor over your heart #WU14

“Natúúrlijk kan ze schrijven!” schijnt de moeder van de gelauwerde Zuid-Afrikaanse dichteres Antjie Krog ooit te hebben geroepen. “Want ik kan het toch ook? Daar is niets bijzonders aan.”

Bloed kruipt, ook bij Krog. Na een tienjarige carrière als succesvol architect – en in het geheim slijpend aan woorden – debuteerde haar eigen zoon Andries Samuel met de verpletterende, hartverscheurende dichtbundel Wanpraktyk (2011). 

Writers Unlimited bracht moeder en zoon samen op het podium. Laat op de avond. Voor de eerste keer ooit. En Wende zong hen toe. En godallemachtig wat was dàt mooi. Overigens moet u dat maar van ons aannemen, want op straffe van stokslagen, pek & veren en dwangsommen van hier tot Siberië bleek het verboden Wende, al zingend, te filmen (wel gedaan, en het filmpje stond even online, nu subiet van het internet gesleurd).

Noreena Herz kukelt van voetstuk op Writers Unlimited

“Luister niet naar de experts, ze hebben het eigenlijk altijd mis.” De kern van ‘Eyes wide open’, het nieuwste boek van Noreena Hertz, is helder. Dat ze zelf deskundige is, en dat haar visie daarom ook gewantrouwd moet worden, is logisch. Dat het gesprek wat ze over dit onderwerp voerde met oud-politica Femke Halsema almaar bizarder werd, was niet zo logisch. Ronduit schokkend was de val die de schrik van alle bankiers ter wereld aan het eind maakte.

‘Dankzij facebook heb ik tijd over’: schrijvers omarmen het sociale netwerk op Writers Unlimited

Fouad Laroui doet niet aan internet. De van oorsprong Marokkaanse auteur en hoogleraar heeft zelfs geen mobiele telefoon. “Ik besef dat ik daarmee behoor tot een kleine elite”, verklaart hij tijdens een debat op Writers Unlimited, “maar ik zie er het nut niet van in.” Zijn tafelgenoten deelden zijn mening niet, en dat is best opmerkelijk. Nog maar een paar jaar geleden beschouwde het merendeel va de internationale schrijverselite de sociale media als iets waarmee zij zich niet hoefde te bemoeien.

NRC Next checkt maar half: concertbezoek loopt wel degelijk terug

Het is nog erger
Update n.a.v. publieksvraag. Wilmar de Visser, contrabassist bij het Radiofilharmonisch orkest, meende andere cijfers te hebben gezien bij OCW, maar toen we dat uitzochten, bleken die cijfers nog erger dan we hier al vermoedden.  Omdat het een uitsplitsing over het genre klassiek en opera betreft, hier het antwoord: “Ik heb het even gecheckt, maar je gooit je eigen glazen in. Het gemiddeld aantal bezoekers bij opera en orkesten samen (omdat je 2012 niet uitsplitst) is schrikbarend teruggelopen in Nederland tussen 2011 en 2012. Namelijk van repectievelijk 982 in 2011 tot 729 in 2012. Dat is een daling met bijna 25%.”

'Content creators' will unite globally

Er wordt op internet veel geld verdiend met de verspreiding van tekst en muziek, nieuws, foto’s en films. Dat geld komt binnen bij internetproviders, diensten als Apple, Amazon, Netflix en Spotify en bij de grote platenmaatschappijen en filmproducenten, die vrijwel altijd ook aandeelhouder zijn van eerdergenoemde organisaties. Zo goed als niets van dat geld komt terecht bij de mensen die al die films, composities en boeken of artikelen maken.

I Like To Watch Too is a must for keeping the performing arts in the Netherlands young and fresh

Een man en een vrouw dansen gepassioneerd in de hal van Paradiso. Zo’n experimentele dansperformance is ongewoon voor het Amsterdamse poppaleis. Toch is het festival I Like To Watch Too hier goed op zijn plaats. Veel mensen voelen een drempel tegenover dit soort optredens, maar hier heerst precies de goede ‘in- en uitloopsfeer’ om avant-gardekunst tot iets te maken waar je gewoon naar kunt kijken en dat altijd wel iets in je losmaakt.

Minicursus Opening @HollandFestival, deel 1: Totaaltheater over glibberige communicatie

Holland Festival Holland Festival
Het Holland Festival opent dit jaar met een opvoering van de opera ‘Quartett’. Het is een stuk met een verhaal, dat enige uitleg behoeft. Maarten Baanders geeft een korte cursus over deze voorstelling. Ook interessant voor wie toevallig geen kaartje heeft kunnen kopen.

Bloggen vs. demonen #wu13

“We gebruiken de sociale media niet omdat het cool is,” zegt de Tunesische internetactivist Sami Ben Gharbia. “Maar in een dictatuur is het de enige manier om mensen te informeren over wat er echt gaande is. Om de demonen in de samenleving te bevechten. Ik ben niet een techny geworden omdat het leuk is. Ik had gewoon bruikbare kennis nodig over internetcodes, om mijn burgeractivisme mogelijk te maken.”

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)